י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

נפתח: החלק הצפוני בכביש 6

עלות הקמת הקטע מסתכמת בכ-1.4 מיליארד ₪, מתוכן כ-500 מליון ₪ מתקציב המדינה וכ-900 מליון ₪ במימון חברת דרך ארץ. בכך יגיע אורכו של כביש 6 ל-140 ק"מ. מציאת הקברים על התוואי גרמה לעיכוב של שנתיים

מאבטח מכה נער חרדי בהפגנות בכביש 6
מאבטח מכה נער חרדי בהפגנות בכביש 6


בסיום טקס חגיגי, בהשתתפות ראשי המדינה, יפתח לתנועה מחר (ב') החל מהשעה חמש, קטע 18 החדש בכביש 6, המשתרע לאורך של 17 ק"מ - ממחלף עירון ועד מחלף עין תות.

תוואי כביש 18 בכביש 6 זכור לרבים מאיתנו מתמונות של הפגנות קשות ואלימות נגד חילול קברים, עד למציאת הפתרון. כזכור, בתחילת העבודות נמצאו בתוואי הכביש קברים, דבר שגרם לעיכוב העבודות ובסופו של דבר לשינוי תוואי הכביש.

המאבק עם החרדים הסתיים בפשרה שכללה הזזת הציר 5 מטרים הצדה. במקום בו היה חשש לקברים עתיקים, הוקם מבנה הלכתי מיוחד שמשמעותו יצירת חלל אטום בין מיקום הקברים לבין הכביש. מהחלל עצמו יוצאים צינורות החוצה, הקרויים: צינורות טומאה, אל מחוץ לכביש, המספקים אוורור לקברים.

עלות העיכוב והשינויים: כ-60 מיליון שקל.

בכך יגיע אורכו של כביש 6 ל-140 ק"מ וישתרע ממחלף "מאחז"(ליד בית קמה) ועד מחלף עין תות(איזור אליקים).

קטע 18 של כביש 6 (חוצה ישראל) משתרע לאורך של כ-17 ק"מ, ממחלף עירון (כביש 65) ועד מחלף עין תות (כביש 70). הקטע החדש הוא דו נתיבי לכל כיוון ומשלובים בו 14 גשרים באורך כולל של 2,500 מטרים. בכביש שני מחלפים ושני שערי אגרה, לאורכו שתי מנהרות (האחת, באזור גבעת ניל"י באורך של 350 מטר והשנייה, באזור נחל דליה המשמשת כמעבר רצף לבעלי חיים – הראשון בארץ, באורך של 150 מטר).

העבודות בקטע 18 החלו לפני כ- 5 שנים. תחילה נבנו מחלף עירון ומחלף עין תות, ע"י חב' כביש חוצה ישראל בתקציב המדינה בעלות כוללת של 165 מליון ₪. עם חתימת הסכם הזיכיון, החלה חברת דרך ארץ בעבודות ההקמה והסלילה של תוואי הכביש כולו.

הקמתו והפעלתו של קטע 18 על ידי חברת דרך ארץ נעשתה במסגרת הרחבת חוזה הזיכיון הקיים עבור הקטע המרכזי של כביש 6 (ממחלף שורק בדרום ועד מחלף עירון בצפון).

חברת דרך ארץ הקדימה את לוחות הזמנים לפרויקט קטע 18, ופותחת את הכביש לתנועה 8 חודשים קודם למועד עליו התחייבה בהסכם הזיכיון.

הכביש מציע לנוסעים בו חווית נסיעה המשלבת מהירות, חיסכון והנאה מהדרך.

בטרם החלו העבודות בוצעו (כמקובל לכל אורך הכביש) בדיקות ארכיאולוגיות מקדימות ע"י רשות העתיקות, שתוצאתן הראו כי השטח נקי מאתרים ארכיאולוגיים ומותר בעבודה.

חודשים מעטים לאחר תחילת עבודות העפר, נתקל הקבלן בקברים על התוואי, בסמוך לקיבוץ רגבים. הקברים התגלו על הציר המרכזי של התוואי וגרמו לעיכוב של שנתיים בהמשך העבודות. עם מציאת פתרון הולם ומקובל על נציגי החרדים, חודשו עבודות הסלילה.

עלות הקמת וסלילת הקטע כולו מסתכמת בכ- 1.4 מיליארד ₪, מתוכן כ-500 מליון ₪ מתקציב המדינה וכ-900 מליון ₪ במימון חברת דרך ארץ.

תוואי קטע 18 עובר ברמות מנשה, חבל ארץ המתאפיין בערכי טבע ונוף ייחודיים. תכנון הכביש, אופן הקמתו וסלילתו בוצעו תוך הקפדה יתרה לנושאי איכות ושימור הסביבה. כ- 80 מליון ₪ מתקציב הפרויקט הושקעו ע"י חברת דרך ארץ בתחומי הפיתוח הסביבתי והשמירה על אוצרות הטבע החי והצומח, בכללם מעבר הרצף דליה (מנהרה אקולוגית למעבר בעלי חיים), מנהרת ניל"י נועדה לשימור פני הגבעה מעליה (פארק אלונה), איסוף זרעים של צמחיית הבר מתוואי הכביש ושתילתם מחדש בתום העבודות, שתילה של כ-6,200 עצים, כ-150,000 שיחים וכד', שיקום פארק נחל ברקן באזור הישוב כפר קרע ועוד.

קטע 18 ישפר את הנגישות לצפון וממנו וישמש תמריץ ומנוף לפיתוח אזור צפון הארץ. הנסיעה צפונה ודרומה בכביש 6 הופכת קצרה ומהירה ופותחת הזדמנויות כלכליות וחברתיות חדשות.

חב' כביש חוצה ישראל ממשיכה בתכנון הקטעים הצפוניים והדרומיים של כביש 6.בצפון – לאורך 60 ק"מ עד שלומי ובדרום, לאורך 60 ק"מ עד צומת הנגב.

בעלי המניות של חברת דרך ארץ: שיכון ובינוי- 37.5%, ואפריקה ישראל- 37.% ו Aecon -25%. עבודות ההקמה בוצעו באמצעות חברות הבת הקבלניות של בעלי המניות בדרך ארץ – דניה סיבוס (אפריקה ישראל) וסולל בונה (שיכון ובינוי). הפעלתו תעשה באמצעות חברת ההפעלה של דרך ארץ.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד