י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

צלצולי מלחמה • הסבל ממכת הצינתוקים הביא להחלטה: מחזירים מלחמה

הצלצולים שנקטעים באיבם הפכו זה מכבר למכת מדינה, אבל התארגנות של אנשים שהחליטו להפסיק לשתוק מתחילה לשאת פירות • במקביל: גדולי ישראל מינו רבנים נוספים כנציגיהם בוועדת הרבנים לענייני תקשורת שתמשיך לעמוד על המשמר ולהגן על הציבור מפני הכופים עליו תכנים שהוא מבקש להתנזר מהם

צלצולי מלחמה • הסבל ממכת הצינתוקים הביא להחלטה: מחזירים מלחמה
טלפון כשר צילום: נתי שוחט פלאש 90

כניסתם של הרבנים החדשים לוועדת הרבנים לענייני תקשורת הוא קצה הקרחון במאבק שמתנהל בתקופה האחרונה נגד מכת הצינתוקים שמוכרת כאחת התופעות המרגיזות ביותר כל מי שמחזיק טלפון כשר.

המהלך במינוי הנציגים החדשים, הגאון רבי אליקים קורלנסקי והגאון רבי אברהם ישעיהו דויטש מבני ברק, שנשלחו כשליחיהם של הגרמ"ה הירש והגר"מ קסלר לייצגם בוועדת הרבנים, נחשבת כהבעת תמיכה פומבית של ההנהגה התורנית ליטאית במאבק שמנהלים קבוצת פעילים חברתיים מהמגזר החרדי נגד קווי התוכן.

מאז הוקמה הקומה הכשרה בחברות הסלולר, לא התגלעו כמעט חריקות ובעיות בהתנהלות והמכשיר והמספר הכשר הפכו לתג הזיהוי של יהודי חרדי.

אבל אם המכשיר עצמו לא ידע מכשולים מאז השקתו, הרי שהתכנים השונים אליהם ניתן להגיע בשיחת טלפון אחת שנויים במחלוקת שבשנים האחרונות הפכה למלחמה של ממש בין החברה המפעילה ומנהלי קווי התוכן לוועדת הרבנים לענייני תקשורת שעל פי הוראת גדולי ישראל חסמו את הגישה לאותם תכנים.

ההפרעה המרכזית לציבור שמחזיק בטלפון כשר מצידם של אותם קווי תוכן הייתה מכת הצינתוקים שאין בית בישראל שלא סובל ממנה, ביום ובלילה, באינספור סיטואציות מרגיזות מצלצל לפתע הטלפון ואחרי ריצה מהירה לעברו הצלצול מפסיק ומתברר ששוב ביקש מאן דהוא לגרוף כמה שקלים על חשבון הזמן שלך. הצינתוקים נעשים במסגרת מה שמכונה בחברות המפעילות "קמפיין מספרים" שמטרתו לגרום לאדם להתקשר לקו באמצעות תזכורת זו של הצלצול ועל הדרך לגרוף את הרווחים מהדקות באמצעות דמי הקישוריות.

כדי לעצור את התופעה והסבל הרב התאגדו קבוצת פעילים שנמאס להם, לפעולה יסודית שתעצור בעד מנהלי חברות התוכן להמשיך במנהגם למען בצע כסף.

במסגרת הפעולה שצברה תאוצה בשבועות האחרונים, הוקם מוקד ייעודי שמטרתו לאסוף את המספרים המצנתקים ולהעבירם בצורה מרוכזת לוועדת הרבנים לענייני תקשורת, שבאמצעות הכלים העומדים לרשותה על פי חוק חוסמת את המספרים לחיוג מהמכשירים הנמצאים תחת פיקוחה.

לצד זה מתמקדים בהתאגדות באיסוף תלונות ממנויים של כל חברות הסלולר שיתאגדו יחד לתבוע ממשרד התקשורת לעצור את התופעה ההרסנית של המספרים המצנתקים בחיסול דמי הקישוריות לחלוטין מה שיעצור את הרווחים שעושים אותם מפעילים מדקות אוויר או בהוספה לתנאי הרישיון החלת אחריות של חוק הספאם על החברה ששולחת את המספר המצנתק ולא על החברה המפרסמת, וכך למנוע את המצב הקיים במסגרתו המפעילים מסתתרים תחת חברות אחרות כדי לא להיות חשופים לתלונות.

גורם בהתאגדות החדשה אמר ל'בחדרי חרדים': "מה שוועדת הרבנים עושה זה רק לשמר את האחריות הנדרשת ממנה עליה סומכים מאות אלפי רוכשי המכשירים הכשרים המעונינים בפיקוח גם על התכנים אליהם ניתן להגיע עם המכשיר. גורם אינטרסנטי מנסה לפגוע בכך אנושות, מייצר דרכי עקיפה של קווים אישיים, ווירטואליים, ובכך - למרות כל הפעולות שנוקטים העסקנים בהדרכת והוראת גדולי ישראל, הוא מוצא לעצמו דרכים להשיג את מטרותיו האנוכיות, ובמקביל תוקף ומשמיץ שמזיקים לו.

"למעשה" הוא מסביר "המזיק ממשיך להזיק, ממשיך להרוויח כסף וממשיך להשמיץ כביכול ועדת הרבנים מתנכלת להם, כשהוא מנסה להכליל קווי תוכן תמימים וראויים בתוך חבילה אסטרונומית של מספרים אישיים שהוא מפיץ ובתוכם מסתתרים גם כמה ארגונים ויעדים שאין בהם כל בעיה, אולם מערכת החסימה מתקשה לזהות את אותם בודדים וכך קורה לפעמים שנחסמים קווים שלא היו אמורים להיחסם והדבר משמש ככלי בידי אותם אינטרסנטים להשמיץ ולהכפיש את מפעלות הוועדה.

"אותם גורמים עושים זאת בידיעה שהם מסבים נזק לבעלי אותם יעדי תוכן שנחסמים על לא עוול בכפם, רק מפני שאותו מצנתק רצה לרכוב עם יחסי הציבור שלו עבור בצע כסף על חשבונם והכליל אותם בתפוצת המספרים המצנתקים" הגורם מדגיש ל'בחדרי חרדים' כי ישנה תיבה ייעודית במענה הטלפוני של וועדת הרבנים לענייני תקשורת לעדכן על מספרים שנחסמים בגלל התנהלות זו, וכמובן שהם מטופלים מידיית ונפתחים לציבור.

הגורם ממשיך ומסביר בשיחה עם "בחדרי חרדים": "הרי מי שרוכש מכשיר כשר עושה זאת בידיעה ברורה מה הוא רוכש על כל המשתמע, לא חסרים כיום מכשירים חכמים בכשרויות כאלו ואחרות למי שמעוניין, ואם בכל זאת הבן אדם בחר לקנות מכשיר כשר אז באיזה זכות מגיעים  לאדם שרוצה להתנתק ומשלם כסף כדי לרכוש מכשיר שדרכו לא יוכל להתחבר לכל אותם מוקדי תוכן, ובכוח דוחפים לו ולילדיו את התכנים אותם הוא לא רוצה לשמוע? ואחר כך עוד מתלוננים על וועדת הרבנים שבסך הכל עושה את מלאכתה נאמנה לספק בדיוק את המוצר עליו התחייבה ועליו שילם הרוכש טבין ותקילין".

כתובת המייל לשליחת מספרים לחסימה ולהעברת תלונות למשרד התקשורת: [email protected].

ועדת הרבנים לענייני תקשורת צינתוקים קומה כשרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!