י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"גלגולו של מלאי"

המבצע חשף: העלמת הכנסות בסכום מצטבר של כ- 196.5 מיליון ₪

עובדי מע"מ התפרסו בכל הארץ במבצע ביקורות ארצי שהתמקד הפעם בתחום המלאי, הכולל תנועות מלאי כמותיות והעלמת קניות ממערך הדיווח המפורט • במסגרת המבצע נערכו ביקורות בקרב 228 עוסקים, והתגלו ממצאים ראשוניים בהיקף מס של 33,396,077 ₪  המהווים העלמת הכנסות בסכום של  196,447,512 ₪

המבצע חשף: העלמת הכנסות בסכום מצטבר של כ- 196.5 מיליון ₪
שטרות כסף צילום: דוברות המשטרה

עובדי מע"מ התפרסו בכל הארץ במבצע ביקורות ארצי שהתמקד הפעם בתחום המלאי, הכולל תנועות מלאי כמותיות והעלמת קניות ממערך הדיווח המפורט. במסגרת המבצע נערכו ביקורות בקרב 228 עוסקים, והתגלו ממצאים ראשוניים בהיקף מס של 33,396,077 ₪  המהווים העלמת הכנסות בסכום של  196,447,512 ₪.
 
תחום גלגול המלאי הוא למעשה היחס הפיננסי שמציין את מספר הפעמים בתקופה בה חברה מוכרת את המלאי שברשותה. למבצע זה נבחרו עסקים מענפי מסחר שונים שלהם נתון ממוצע מחזוריות מלאי הנמוך מ- 50% ומטה מהחציון באותו ענף, כפי שנמצא שהיה בשלוש השנים האחרונות לפעילותו של אותו עסק.  העלמת קניות ממערך הדיווח המפורט, למעשה בודקת את הדיווח אותו דיווחו עוסקים שונים שרכשו סחורות מספקים אך דיווחו רק על חלק מקניית הסחורות וזאת על מנת שלא לדווח על כל המכירות שביצעו במטרה להעלים הכנסות.
 
במהלך הביקורת שנערכה על ידי עובדי משרד מע"מ ירושלים, נמצא כי בעל עסק לממכר סיגריות ושתיה קלה, שמפעיל במקום גם תחנת לוטו/טוטו, אינו מדווח על ההכנסות מעמלות של הטוטו ואם לא די בכך גם נהג להעלים קניות באופן מהותי, אותן רכש מספק סיגריות עיקרי שלו. בעל חנות הלבשה בעיר העתיקה בירושלים לא דיווח למע"מ על פעילות העסק ואף נמצא כי סרטי הקופה המופקים בעסק שייכים בפועל לעוסק תל-אביבי, שאינו קשור לעסק. מחקירתו של בעל העסק עלה כי לא דווחו עסקאות בסכום של מאות אלפי שקלים.
 
בביקורת ראשונית שנעשתה במסגרת המבצע  באטליז בחדרה עלה כי קיים בקופה עודף של 2,500 ₪. בעל האטליז ניסה להעלים יומנים אותם העביר לעובד שלו שיצא מהדלת האחורית. ערנותם של המבקרת והרכז תוך שיתוף המייצג, הביאו לתפיסתו של העובד ושל היומנים אותם ניסה להבריח מהעסק. במהלך ההכנה לקראת המבצע אותר נגר מכפר קאסם המחזיק בבעלותו נגריה וחנות בעמנואל ומשווק את תוצרתו למספר חנויות בארץ. בביקורת מקדימה נמצא שהוא לא דרש את מס התשומות בחשבוניות שהוציא לו הספק העיקרי עמו עבד. בתשאול ראשוני התכחש לכך שאינו מצהיר על כל קניותיו ורק כאשר עומת יחד עם המייצג שלו אל מול הממצאים שנאספו בביקורות צולבות אצל הספק שלו, העביר את כל העתקי חשבוניות המכירה שלא העביר גם למייצג שלו על מנת שיוכל לדווח למע"מ. בסיכומו של דבר התגלה כי הנגר העלים עסקאות שסכום המס עליהם עמד על למעלה מחצי מיליון ₪ וכן נמצאו בספריו חשבוניות החשודות כפיקטיביות שמס התשומות עליהן מסתכם ב- 60,000 ₪.
 
במקביל למבצע הביקורת בתחום המלאי, נערך גם מבצע אכיפה וגבייה  כנגד חייבים, בכל תחומי העיסוק ברחבי הארץ, על ידי עובדי יחידות מע"מ ויחידת ההוצאה לפועל של רשות המסים. במסגרת מבצע זה נגבו 148,642,279 ₪ מ-2,101 עוסקים חייבים.  כמו כן,  עוקלו 92 רכבים ו-8 מקרים של עיקול מיטלטלין וכן נערכו 66 בדיקות בסיסיות בעסקים שונים מתוכם עלו ממצאים ב-2 מקרים שהועברו להמשך טיפול.
 
במסגרת פעילות האכיפה נגד חייבי מס, איתרו עובדי מע"מ עכו רכב של חייבת אשר חתומה בכתב שיפוי בחברה. הרכב חנה בחניית ביתה שהכניסה אליה היתה דרך מחסום חשמלי. עובד מע"מ הנחוש עקב אחר הרכב והמתין לפתיחת המחסום, או אז מנע את סגירתו של המחסום תוך קריאה מהירה ליחידת ההוצל"פ לביצוע העיקול.  במסגרת שיתוף פעולה בין מע"מ נצרת למע"מ באר שבע,  אותר רכב מסחרי של חברה החייבת כ- 850,000 ₪, בגין אי הגשת דוחות,  על ידי מע"מ באר שבע. במקביל, בפעילות מחשובית שנערכה במע"מ נצרת, התברר שלמנהל החברה ישנן חברות נוספות שאף להן חובות למע"מ. מע"מ באר שבע עיקלו את הרכב, ובעקבות זאת שולמו כ-900,000 ₪ בגין החברות החייבות והרכב ישוחרר רק לאחר קבלת תשלום נוסף בסך 330,000 שאמורים להתקבל בימים הקרובים. בפעילות שהתקיימה בנתניה  במסגרת המבצע, הגיעו עובדי מע"מ נתניה לפאב מקומי שם עיקלו את יתרת המזומנים בקופה. זאת ועוד, התברר כי ישנם בעלים סמויים לעסק, שזומנו יחד עם הבעלים הגלויים לחקירה, במהלכה נגבו עדויות שהועברו לבחינה משפטית. הליכי האכיפה והגבייה בפאב זה ימשכו.
 
לצד כל אלו, נערך לראשונה מבצע אכיפת עיקולי אשראי, שבמהלכו הוטלו עיקולים אצל כל חברות הסליקה והניכיון, נבדקו 366 עוסקים ונגבו 603,319 ₪ מ-36 עוסקים. משרדי המע"מ האזוריים ימשיכו לערוך בדיקות נוספות, לגבי יתר העוסקים שנבדקו.
 

העלמת מיסים ביקורת מיסים עבירות מע"מ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד