י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מחדל טרור האבנים ביו"ש: תיקים נסגרים ללא חקירה

מחדל טרור האבנים ביו"ש: תיקים נסגרים ללא חקירה ומערכות הביטחון לא מסונכרנות. התוצאה – פיגועים לא מפוענחים, מחבלים רבים מתחמקים מהדין ואחרים יוצאים בענישה מקלה

מחדל טרור האבנים ביו"ש: תיקים נסגרים ללא חקירה
רכב שנפגע מזריקת אבנים צילום: באדיבות המשפחה

מחדל טרור האבנים ובקבוקי התבערה ביו"ש. משטרת מחוז ש"י סוגרת את תיקי התלונות של תושבי יהודה ושמרון שנפגעו מזריקות אבנים ובקבוקי תבערה, תוך ימים בודדים מהגשת התלונות, לעיתים תוך פחות מ-48 שעות מעת הגשת התלונה, תוך שלא מתבצעות בתיקים שום פעולת חקירה, כך עולה מנתונים שנאספו בארגון חוננו בשנים האחרונות. עורכי הדין של הארגון, שנכנסו לטפל בסוגיה נדהמו לגלות כי סגירת התיקים היא חלק ממחדל ענק בטיפול בטרור האבנים ובקבוקי התבערה ביהודה ושומרון.

המחדל, מסבירים בחוננו, מתחיל בכך שהתלונות ועדויות נפגעי העבירה שמוגשות בתחנות המשטרה השונות, אינן מועברות ליחידות הפח"ע המשטרתיות והצה"ליות אשר עליהם מוטלות האכיפה בנושא. כתוצאה מהנתק בין מערכות האכיפה, חקירת מקרי זריקות האבנים ובקבוקי התבערה ביו"ש מתנהלות במנותק מתלונות האזרחים. המשמעות שמחבלים רבים מצליחים להתחמק מהדין, ואחרים שכן נעצרים יוצאים בענישה מקלה. הדבר נובע בין השאר מכך שבעת חקירת המקרים בידי יחידות החקירה אין בידם את המידע על תוצאות האירוע, מידת הנזק, תעודות רפואיות של הנפגעים, פרטים על זירת הפיגוע וראיות נוספות שנדרשות בכדי למצות את הדין במלואו אל מול אותם המחבלים.

המחדל והנתק בין המערכות פוגע גם בניהול ההליך המשפטי, בתיקים המגיעים לבתי המשפט הצבאיים נאלצת הפרקליטות הצבאית לנהל משפטים אל מולם אותם מחבלים כאשר בידם תמונה חלקית בלבד של האירועים ועם חוסר בראיות. לאור כך אומרים בחוננו אשר עוקבים אחרי התיקים בבתי המשפט, הפרקליטות הצבאית, נאלצת בתיקים רבים, להגיע אל מולם אותם מחבלים לעסקאות טיעון מקלות. בחלק מהמקרים חוסר הראיות והתמונה החלקית אף מביאים למצב שבו נאלצת הפרקליטות לסגת מסעיפים בכתבי האישום ולהגיש כתבי אישום מקלים, ולעיתים אף מלכתחילה להימנע מהגשת כתבי אישום כנגד המחבלים.

את גודל המחדל ניתן לראות ממקרה שארע לאחרונה בגוש עציון, שם השליך מחבל בבקבוק תבערה, לעבר רכבם של משפחת טלמן מהיישוב נוקדים שעשתה את דרכה לביתם. רכבם של המשפחה נפגע ואב המשפחה אף נכווה קלות בידו בעת שניסה לכבות את מנוע הרכב הבוער. לאחר שהוגשה תלונה על האירוע במשטרה, הופתעו בני המשפחה לגלות כי תיק החקירה נסגר מספר ימים בודדים לאחר הגשת התלונה בעילת על"ן - עבריין לא נודע.

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו נכנס לסייע למשפחה. במכתב ששלח למשטרה תיאר את הפיגוע "מרשי נפגע מבקת"ב אשר נזרק לעבר רכבו, בעת שנסע עם אשתו בדרך לביתו בישוב נוקדים. בקבוק התבערה התלקח על קדמת הרכב בזמן שמרשי ממשיך בנסיעה של עוד עשרות מטרים, על מנת להינצל ממארב המחבלים." סיפר בלייכר תוך שהוא מתאר את ניסיונות הכיבוי של הרכב ואת המשך האירוע.

"לתדהמתו הרבה של מרשי תיק החקירה נסגר מספר ימים לאחר הגשת התלונה. כמו כן לאחרונה נמסר למרשי על תפיסת חשוד בזריקת בקת"בים באותו המקום, יומיים לאחר הפיגוע כנגד מרשי." כותב בלייכר תוך שהוא מבקש מהמשטרה לפתוח את תיק החקירה מחדש. ולבחון את הקשר של העצור לזריקת הבקת"ב על רכב המשפחה "אבקש לפתוח לאלתר מחדש את תיק החקירה. ולבחון את הקשר בין החשוד שנתפס לבין הפיגוע דנן." ביקש.

עוד הוסיף עו"ד בלייכר במכתב כי סגירת התיק על ידי המשטרה מיד לאחר האירוע גורמת לכך שגם כאשר נתפסים חשודים הקושרים עצמם לאירוע ומוגש נגדם כתב אישום בבית משפט צבאי, פעמים רבות לא נעשית 'הצלבה' של התיק שנסגר עם כתב האישום. בשל כך מושמטים מכתבי האישום שמות נפגעי העבירה, כך שזכויותיהם לקבלת פיצוי מהמחבלים נפגעות והמחבלים עצמם נשפטים לתקופות מאסר קצרות יותר.

ואכן במקרה זה, פקד יצחק יוספוב, ראש מחלקת חקירות במרחב חברון, קיבל את בקשת עו"ד בלייכר, והורה על "פתיחת התיק מחדש וביצוע פעולות חקירה נוספות". לדבריו "מדובר באירוע חמור לכל דבר ועניין ומשטרת ישראל בשילוב עם גורמים נוספים תעשה כל מאמץ שהחשודים יאותרו ויועמדו לדין. האמור במכתבך יילקח בחשבון בעת איתור החשודים ויעשה החיבור הנדרש עם נפגע העבירה".

בעקבות אירוע זה, ובשל עשרות אירועים נוספים בהם נתקל עו"ד בלייכר, פנה בלייכר לאחרונה בעניין לכל ראשי אכיפת החוק באיו"ש בעניין - אלוף פיקוד מרכז נדב פדן, מפקד מחוז ש"י ניצב משה ברקת, פרקליט צבאי ראשי יו"ש אל"מ עאסם חאמד, יועמ"ש איו"ש אל"מ אייל טולדנו ולראש אח"מ ש"י סנ"צ יובל זיז. במכתב שכותרתו "צורך חיוני ודחוף בסנכרון בין תיקי חקירה של המשטרה, לבין החקירה שמבוצעת בידי הצבא ורשויות הביטחון ותיקי האישום שמגישה הפרקליטות הצבאית בכל הנוגע לתיקי פח"ע ובפרט יידויי אבנים ובקת"בים" תיאר בלייכר בפני הגורמים את גודל המחדל ואף הציע פתרונות למחדל.

"אבקש להצביע על תופעה, אשר חוזרת על עצמה, ופוגעת הן בענישת הטרוריסטים והן בזכויות נפגעי העבירה. מדובר על פעמים רבות שמוגשים כתבי אישום בבתי המשפט הצבאיים באזור, בגין זריקת אבנים ובקת"בים אשר גרמו לנזק ואף לנפגעים, בלא שמופיעים בכתב האישום שמות נפגעי העבירה. במקביל, קיימת תופעה של סגירת תיקי חקירה במשטרה ימים בודדים לאחר הגשת תלונה על זריקת אבנים או בקת"בים. למעשה, המשטרה מנפיקה למתלונן אישור עבור מס רכוש ובזה מסיימת את טיפולה בתיק כאשר התיק עובר ל"מישור המודיעיני"." כתב בלייכר במכתבו.

"על פניו קיים קשר הדוק בין שתי ה"תופעות" לבין כך שהמחבלים הנתפסים יוצאים בעונשים קלים יחסית וכן לכך שנמנע מנפגעי עבירה לתבוע פיצוי מאת המחבלים." הוסיף בלייכר תוך שהוא מוסיף דוגמאות בעניין ממקרים שבהם היה מעורב.

בסיום המכתב הציע בלייכר פתרונות לעניין "לאור האמור לעיל אבקש להציע כדלהלן: א. כל תלונה בגין זריקת אבנים או בקת"בים לא תיסגר עד לפחות שלושה חודשים מפתיחת התיק. ב. במהלך זמן זה תבצע יחידת המשטרה אשר אליה הוגשו התלונות התאמות מעת לעת ולכל הפחות פעם בשבוע, בין חשודים שנחקרו בגין פח"ע וטרור אבנים לבין תלונות התואמות להודעות החשודים, ותחבר בין התיקים. ג. במקביל, יחידת המשטרה אשר חוקרת החשודים אשר הודו בעבירות של זריקת אבנים או בקת"בים, לא תסיים את החקירה עד אשר תבדוק האם הוגשו תלונות במשטרה, אשר יכולות להתאים להודעות החשודים. ד. בטווח היותר מתקדם, להכין מערכת מחשוב עם מסד נתונים אשר תסכרן בכל תיק חקירה בין נתוני המתלוננים, תאריכי האירועים, הודעות חשודים וכדו'." הציע בלייכר במכתבו. נציין כי עד כה אף אחד מהגורמים אינו חזר אל בלייכר.

עו"ד בלייכר מארגון חוננו מסר "פיגועי אבנים זו רעה חולה ומסכנת חיים שאסור לחיות איתה ולעבור עליה לסדר היום. לא יתכן שתלונות על פיגועי אבנים יסגרו מידית בלא כל ניסיון להגיע לפושעים. כך גם ביחס לאיתור נפגעי עבירה בעת לכידת מבוקשים מדובר במחדל שניתן לתקנו בלא מאמץ רב. תיקון של המחדל ייתן כלים להטלת ענישה משמעותית על זורקי האבנים ובקת"בים בכך שבתיקי הבית משפט יופיעו נפגעי העבירה".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "כל תלונה המתקבלת במשטרה נחקרת ומטופלת ביסודיות במטרה להגיע לחקר האמת. משטרת ישראל פועלת ביחד עם כוחות הביטחון, וככל שנעצרים על ידי צה"ל מיידי אבנים ומשליכי בקבוקי תבערה בכבישי יו"ש, החשודים מועברים לחקירה במשטרה".

"במסגרת החקירה נבדקים אירועים שהוגשו בעבר ויכולים להצביע על קשר למעורבות החשודים באירועים. משטרת ישראל יחד עם כוחות הביטחו ימשיכו לפעול בנחישות נגד מפרי סדר ומיידי אבנים באשר הם, במטרה לשמור על שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל", לשון תגובת המשטרה.

יידוי אבנים טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד