ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

סטנלי פישר, נאה דרשת, עכשיו תקיים

מדוע באזורים החרדיים, לכל הפחות, הפקידות איננה חרדית? • שי הורוויץ מנסה לברר אצל נגיד בנק ישראל - כמה חרדים יש מבין 713,000 עובדי השירות הציבורי

סטנלי פישר, נאה דרשת, עכשיו תקיים




נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, אמר ב'פורום המנהלים' של העיתון החרדי 'המודיע' בבנייני האומה השבוע, כי הדרך לשיפור המצב באוכלוסייה החרדית "איננה מצויה בקצבאות אלא ביציאה לעבודה".

הנגיד ציטט משפטים בפרקי אבות אשר מדגישים את חשיבות העבודה ומלאכה ביהדות. "אנו, כאן בפורום הזה, חייבים להכיר בערך של עבודה, שהיא גם עבודת קודש. במגזר החרדי יושב לו מרבץ אדיר של הון אנושי איכותי שאם נשתמש בו נקבל מנוע צמיחה נוסף למשק ונשיג שיפור למדדי העוני של המגזר החרדי", אמר פישר.

הנגיד ציין כי שיעור העוני בקרב האוכלוסייה החרדית הוא הגבוה ביותר במשק, אפילו יותר מהמגזר ערבי. 60% מהמגזר החרדי היו עניים ב-2008.

ראשית: מיסטר סטנלי בעניין הזה, יפה מאוד שהנך בקיא בפרקי אבות. אך קח בחשבון שה"מרבץ האדיר של ההון האנושי האיכותי" הינו פועל יוצא של לימוד תורה אינטנסיבי במשך שנים רבות. ברגע שתתחיל לנסות לעקור את המרבץ ממקומו, הוא כבר לא יהיה איכותי, מה עוד שהתרומה שלהם לעולם ולמדינה עדיפה במקום שבו הם נמצאים.

שנית: אנו מציעים לך בזאת, נגיד נכבד, הצעה אופרטיבית. ואם אתה אוהב ציטוטים של חז"ל, הנה עוד ציטוט: "היה נאה דורש ונאה מקיים". יש בציבור החרדי (מחוץ למרבץ היהלומים האיכותי של לומדי ושוקדי דלתות התורה) אלפי איש ואשה המחפשים עבודה. בוא תעסיק אותם אתה! מדוע זה אין אפילו אחוז אחד של עובדים חרדיים בבנק ישראל? הבנק שלך, שהינו מוסד ציבורי האמור לייצג את כל מרכיבי האוכלוסייה? ואל תגיד לי שאין מספיק חרדים בעלי השכלה ראויה. יש ויש.

ולא רק בבנק ישראל. אין כמעט חרדים בשירות המדינה , שהוא המעסיק הגדול במשק, שעובדים בו למעלה מ-713,000 עובדים! כמה מתוכם הם חרדים? יש היום חוקים לשוויון בתעסוקה בשירות המדינה לעולים חדשים, לאתיופים, לאמהות חד-הוריות, לדרוזים, לבדואים, לערבים, לצ'רקסים, לקיבוצניקים, לנכים, למסכנים ולמי לא נשאר? לחרדים כמובן.

אלו שמדברים היום על "שילוב החרדים בתעסוקה" הם הראשונים שהתנגדו ליוזמות של חה"כ הרב רביץ ז"ל ויבלחט"א הרב גפני לחוק "שוויון למגזר החרדי" שביקש לתת ייצוג הולם לחרדים בחברות ממשלתיות, ברשויות מקומיות ובתאגידים סטטוטוריים.

יתירה מזו, מדוע באזורים החרדיים, לכל הפחות: ביתר עלית, בית שמש, בני ברק - הפקידות איננה חרדית? מדוע לא יבחרו בשירות המדינה - כמה נותני שירות חרדיים מתוך המאגר של אלפי מסיימי המכונים והמכללות החרדיות? מדוע מה שבנק לאומי, הפועלים, סלקום, אורנג' ואחרים הבינו – המדינה מסרבת להבין?

אחי, הרב יהודה הורוויץ, המנהל את לשכת התעסוקה בביתר עילית השתתף לפני כחודש בכנס בנושא תעסוקת חרדים. לאחר סדרת נאומים מצד "מומחים" חילוניים בעיני עצמם לענייני חרדים ושילובם בעבודה, דיברו גם נציגי הממשל. מנכ"ל משרד התמ"ת דיבר כמובן על החשיבות של "שילוב החרדים בתעסוקה".

בסיום דבריו שאל אותו אחי את אותה שאלה: "כל כך הרבה אתה מדברים על החשיבות של שילוב החרדים בתעסוקה. את החרדים בתעסוקה, מדוע זה אתה במשרדך לא מקבל חרדים לעבודה? מדוע עובדי מדינה במשטרת ישראל, במשרד הבריאות, הרווחה ובשאר המשרדים המשרתים את האוכלוסייה החרדית לא יהיו חרדים?".

עד כה לא התקבלה תגובתו.

לנו התשובה ברורה. ראשית, הג'ובים תפורים לחבר'ה מקורבים. שנית: רבים מאלו שמדברים על "שילוב החרדים בתעסוקה", יותר משהם רוצים בטובת החרדים, הם רוצים "להוציא את החרדים מהישיבות". ושלישית: גם החילונים צריכים פרנסה: חוקרים באוניברסיטה, פקידי ממשל, עסקנים חילוניים, מנהלי פרויקטים ומיזמים לשילוב חרדים בתעסוקה, מכוני מחקר בלתי תלויים, עשרות ומאות חילונים מתפרנסים מהעיסוק הזה. מה לעשות, גם החילונים צריכים פרנסה.

מתברר, איפה, כי סוגיית "שילוב החרדים בתעסוקה" מספק, שוב, פרנסה ותעסוקה ל... חילונים.

2 שאלות:

1. האם העובדה שלראשונה בהיסטוריה ממשלת ארה"ב החליטה להתנגד למגורי יהודים בירושלים, איננה קשורה לפתיחת החניון בשבת? הרי כבר אמרו הנביאים כי ירושלים נחרבה בעוון שחיללו בה שבת בפרהסיא.
2. האם העובדה שלראשונה בהיסטוריה ממשלת ארה"ב החליטה להתנגד למגורי יהודים בירושלים, איננה קשורה לעובדה שבחודשים האחרונים מתנהל קמפיין גדול של התקשורת המקומית והפקידות העירונית נגד מגורי חרדים בשכונות שונות בירושלים?

הכותב הוא יו"ר "האגודה הירושלמית לשוויון". הטור מתפרסם בשבועון "משפחה"

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד