י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ליצמן נועד עם נתניהו

פרסום ראשון: ביהדות התורה יוצאים לקרב על תקציב הישיבות

פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים': כשלושה חודשים לאחר ש'בחדרי חרדים' דיווח לראשונה על הקיצוץ הצפוי בתקציב הישיבות בעקבות אי הקמת הממשלה, ושבועיים לאחר שחשפנו את מכתב מנהלי הישיבות לראש הממשלה - ב'יהדות התורה' יוצאים לקרב • ליצמן נפגש עם נתניהו בבלפור

פרסום ראשון: ביהדות התורה יוצאים לקרב על תקציב הישיבות
יעקב ליצמן ובנימין נתניהו צילום: Eyal Margolin/Jini

פרסום ראשון: כשלושה חודשים לאחר ש'בחדרי חרדים' דיווח לראשונה על הקיצוץ הצפוי בתקציב הישיבות בעקבות אי הקמת הממשלה, ושבועיים לאחר ש'בחדרי חרדים' חשף את מכתב מנהלי הישיבות לראש הממשלה - ב'יהדות התורה' יוצאים לקרב.

באופן מפתיע, לאחר שההוא עלה על שולחנם של חלק מחברי מועצת גדולי התורה, דווח הבוקר (רביעי) בביטאון אגודת ישראל על הקיצוץ הצפוי החל מסוף החודש כאשר נציגי אגודת ישראל קיבלו הוראה לפעול בעניין.

בעקבות כך, נודע ל'בחדרי חרדים' כי יו"ר יהדות התורה שמונה לא מזמן שוב לתפקיד שר בממשלה, נועד לפגישה דחופה עם ראש הממשלה במעונו בבלפור כדי למצוא פתרון לכיסוי תקציב הישיבות, שקוצץ דרסטית החל מסוף החודש ואשר נמצא לפתחו של החשב הכללי רוני חזקיהו.

גורמים באגודת ישראל ציטטו התבטאות חריפה שנשמעה בבתי גדולי ישראל, לאחר ששמעו על הקיצוץ שתקציב הישיבות יעמוד על סכום דומה לתקופת יאיר לפיד כשר אוצר, ואמרו ותהו "אם כך, מה ההבדל בין לפיד לנתניהו".

בעיתון המודיע נכתב הבוקר (רביעי) כי "בימים האחרונים נודע למנהלי הישיבות כי בשל אי אישור התקציב ל2020 כתוצאה מאי הקמת הממשלה, הנחה החשב הכללי את האוצר להעמיד את גובה התמיכות המועברות לישיבות ולכוללים, כך שיעמדו על גובהן המקורי (1/12), תוך מחיקת כל הסכומים שהתווספו לתקציב הבסיסי מהכספים הקואליציוניים. משמעות ההנחיה היא שהתקציב שעומד על מיליארד ושלוש מאות אלף ₪, 'נחתך' והוא יעמוד על 770 מיליון ₪ בלבד".

כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים' הסבירו בביטאון של אגודת ישראל את מקור הבעיה, כאשר תקציב הישיבות מחולק לשניים. חלקו הראשון בבסיס התקציב יחלקו נשען על כספים קואליציוניים שנעצרו בעקבות המצב הפוליטי על פי החוק. כעת שאין ממשלה ולא אושר תקציב חדש, "בעקבות הקיצוץ, תעמוד התמיכה לכל בחור על 250 ₪ בלבד, ולאברך על 460 ₪ לחודש בלבד", תוך שהם מציינים כי "מדובר בקיצוץ שמאיים על קיומו של עולם התורה, ומנהלי הישיבות מתריעים כי לא יוכלו לעמוד בו", נכתב בהמודיע.

עוד נכתב בהמודיע, כי "מנהלי המוסדות הם מזכירים כי ב2015 עמדה התמיכה לכל אברך על 864 ₪, לאחר מכן ירדה עד שהגיעה ב2018 ל819 ₪ לאברך, ב2019 כבר עמדה התמיכה על 764 ₪, וכעת, בעקבות הקיצוץ הדרמטי, הסכום יעמוד על 460 ₪. "סכום שמחזיר אותנו לעידן 'גזירות לפיד' הזכור שלא לטוב, אז עמדה התמיכה על 441 שקלים". התמיכה בבחור ישיבה תגיע אף היא לנקודת שפל של 260 ₪ לתלמיד בלבד.
הקיצוץ אמור לפגוע קשות בעולם התורה".

יעקב ליצמן בנימין נתניהו תקציב הישיבות המודיע יהדות התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד