י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
ההוראות החדשות לראשי הכוללים בפלג

"להוריד מהאברכים לטובת “הלא מתייצבים"

ראשי הכוללים של 'הפלג הירושלמי' התכנסו במעונו של מנהיג בני תורה הגר"א דויטש שדיבר על הצורך בחיזוק הכוללים • הרב דויטש לראשי הכוללים: האברכים הצעירים שאינם מתייצבים לא מקבלים דתות; ראוי להוריד משאר האברכים

"להוריד מהאברכים לטובת “הלא מתייצבים"
כינוס ראשי הכוללים בבית הגר"א דויטש צילום: באדיבות המצלם

עשרות ראשי כוללים התאספו במעונו של מנהיג הפלג הירושלמי הגאון רבי אשר דויטש בבני ברק, בכינוס ענק לחיזוק אברכי הכוללים וראשי הכוללים הנושאים על כתפיהם עול כלכלי עצום.

האירוע נערך בראשות הגאון רבי עזריאל אויערבאך ממנהיגי הפלג וחתנו של מרן הגרי"ש אלישיב, והגאון רבי זבולון שוב.

כמו כן השתתפו הגאון רבי אליהו ליברמן, הגאון רבי פנחס שוב, הגאון רבי יצחק אוברלנדר, שמכהנים בין היתר כראשי כוללים ועוד.

בכינוס השתתפו כאמור כמאה ראשי הכוללים מכל רחבי הארץ, המכתתים רגליהם בארץ ובגולה יומם ולילה, בסימן חיזוק עקב ההתפתחות המואצת בפריחת הכוללים, והקשיים הכלכליים העצומים בפרט עם הקיצוץ הגדול במלגת משרד הדתות לאברכים הצפוי להתממש בקרוב.

בכינוס נשאו דברים הגאון רבי אשר דויטש, הגאון רבי עזריאל אויערבאך, הגאון רבי זבולון שוב, הגאון רבי אליהו ליברמן, הגאון רבי פנחס שוב, הגאון רבי נפתלי הייזלר. כמו כן הוקרא מכתבו של ראש הישיבה הגרב"ש דויטש.

הגר"א דויטש אמר בנאומו לפני ראש הכוללים, כי "הכוללים זה ה'תיבת נח' של הדור שלנו והם משפיעים על האברכים עצמם שיושבים בכולל, ומלבד זאת הם משפיעים גם על כל סביבותיהם, וגם על אלו שלא נותרו בכולל".

"מורי ורבי הרב שך זצ"ל כאשר רצה לחזק מקום ישוב, הדבר הראשון ביקש להקים שם כולל אברכים או ישיבה. בזיכרוני עומד העיר רחובות, כשרצו לחזק שם את קהילת בני התורה, ראשית הורה להקים שם כולל, שזה משפיע על כל הסביבה".

"יושבים כאן בכנס אלה שמחזיקים את הכוללים, כולנו יודעים את הקשיים הגדולים שיש בזה, מה שראשי הכוללים עושים בעמל שאין לשער, זה בעצם מסירות הגוף שזה דבר גדול, עמל טרחה וביזיונות עוברים על ראשי הכוללים כפי שהזכירו כאן. צריך לדעת שגם הרב מפוניבז' נחל ביזיונות.

"ולא די בכך, כאשר הספיד הגר"ח שמואלביץ בהלוויה של הרב מפוניבז', הוא אמר שלא בא לדבר על מה שהרב עשה בשביל תורה, אלא על שהקריב את ה'שאגת אריה' בשביל תורה, כמה השגות שיש לי בשאגת אריה הרב היה יכול להיות כך, הרב היה גדול מאד בתורה אבל הוא הקריב הרבה מכל למען קיום התורה. כולם כאן בני תורה תלמידי חכמים, והעיסוק שלהם בהחזקת תורה ממעט בלימודם, בוודאי שזוכים ללמוד ולחיות את התורה, אולם היו יכולים לעלות יותר ומוסרים את עצמם בשביל כלל ישראל שילמדו תורה".

"החשיבות שמהכינוס הזה תצא הבשורה והידיעה שהכוללים הם במעלה העליונה שצריך לתמוך בהם, כי אם אין גדיים אז אין תיישים בדור הבא, אבל אם אין תיישים אז אין גדיים בדור הזה. מה שמחזיק את התורה והאידישקייט בכל מקום, אלו אברכי הכוללים שמשפיעים על כל סביבותיהם, אף אחד לא נדרש לגמול חסד לראשי הכוללים, אינני חושב שהם זקוקים לחסד הם היו יכולים לעזוב, הם מוסרים את הנפש לשם שמיים וחובתינו להשתתף איתם".

"צריך לדעת שהמצב היום מאוד קשה, ראשי הכוללים הנאספים כאן יודעים זאת, לא רק בנושא הממונות ללומדי הכוללים, אלא גם שאברכים צעירים אין להם מקום לימוד. באו אלי מבית שמש ומביתר ומעוד מקומות ואומרים שאברכים צעירים אין להם לאן ללכת. אי אפשר להאשים את ראשי הכוללים, אבל למעשה תקוותנו שמהכנס הזה ייצא לציבור דבר החשיבות העליונה של החזקת התורה".

"אחי הגדול שליט"א כתב במכתב, שיש את העניין של בני עליה (האברכים הצעירים שאינם מתייצבים בלשכות הגיוס) שלא מקבלים תמיכה כלל וראוי שראשי הכוללים בוודאי ישלימו את התמיכה כמו שאר האברכים, ואם מותר לי להגיד אז ראוי לעשות קצת מאמץ בשביל זה, ולא נורא אם יורידו קצת משאר האברכים בכדי שבני העליה יוכלו לקבל, כמובן שזה מצריך תוספת מאמץ ואינני חלילה מאשים את ראשי הכוללים, אם אין ממון אין מה לתת, אבל ראוי שתהיה חשיבה בזה, ואולי שתהיה חשיבה כללית לעשות משהו בנפרד לבני העליה העומדים בחזית המערכה שיוכלו לעמוד בנקל".

הגאון רבי ברוך שמואל דויטש ממנהיגי הפלג שלח מכתב ברכה מיוחד לכינוס הגדול, ובו כתב: "לכבוד הרבנים החשובים ראשי הכוללים בארץ ישראל, אשר מוסרים את נפשם על העמדת התורה בכוללי אברכים למצוינים".

"הנה ידוע עד כמה גדול הדבר הזה, ובפרט בימים האלה החשיבות של הכוללים, כידוע ממכתביהם של מרנן הקהילות יעקב ומרן הרב שך בספר עמלה של תורה, "שהכוללים היום הם ממש נשמת התורה וגם הבחורים שיראו איך יש המשך התורה בכלל ישראל".

"ועל של עתה באנו, שגדל העול על כתפי הראשי כוללים, מחמת שקצצו בתקציבים, ובפרט בפרט בני העלייה היקרים עד מאד מאד, שאינם מקבלים כלל, ומוסרים נפש ומסתכנים במעצר היו לא תהיה".

"ולכן חשוב מאד שהרבנים יבינו את החשיבות ויסייעו להם, וישאו איתם בעול, וכידוע גדול שכר מחזיקי התורה בטהרתה. בברכת כהן באהבה ברוך שמואל הכהן דויטש". 

הרב אשר דויטש הפלג הירושלמי ראשי כוללים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד