י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
המשבר החרדי הבא?

סאגת תקצוב הישיבות: כך אפשר לפתור את המצוקה

יביא למשבר פוליטי? מתחת לפני השטח - המערכת הפוליטית החרדית סוערת סביב הקיצוץ בתקציב הישיבות ש'ערך הנקודה' ישווה לתקופת גזירות לפיד • 'בחדרי חרדים' חושף את המשך הניסיונות מתחת לפני השטח • וגם: הפתרון למצוקה

סאגת תקצוב הישיבות: כך אפשר לפתור את המצוקה
בחורי ישיבה בכותל. אילוסטרציה צילום: אהרן קרון, פלאש 90

ביום ראשון צפויים ראשי יהדות התורה השר יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים חבר הכנסת משה גפני, יחד עם סגן שר האוצר יצחק כהן, להיפגש במשרד האוצר עם שר האוצר משה כחלון, החשב הכללי רוני חזקיהו וראש אגף התקציבים שאול מרידור - כדי לנסות למצוא פתרון.

מקור הבעיה שגורמת לקיצוץ בתקציב הישיבות הוא בהחלטה שהתקבלה בעת הרכבת הקואליציה והרכבת התקציב. ראשי הלשכות של ראשי המפלגות החרדיות והדתיות סיכמו כי בבסיס התקציב ייכנסו רק 950 מיליון שקל.

אלא שכעת בעקבות המצב הפוליטי ולאור העובדה שאין תקציבים קואליציוניים, עיקר הנתח של תקציב הישיבות לא קיים; זאת בנוסף לחוק שקובע כי התקציב יהיה על בסיס 1 חלקי 12. מה שמקצץ עוד את התקציב זו העובדה שאין תמיכות מיוחדות ללא אישור החשב הכללי וכן קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה של 10%, יחד עם הבעיה שתקציב הישיבות קוצץ לאור דרישה של אגף התקציבים באוצר.

כעת לשתי בעיות מרכזיות אין פתרון פוליטי: כך לעובדה שאין כספים קואליציוניים כי אין תקציב וכן לקיצוץ רוחבי של 10% בכל משרדי הממשלה - אין פתרון קיים. לעומתן, לבעיות הנוספות אפשר למצוא פתרון על ידי דיבור עם שר האוצר או החשב הכללי.

יצוין כי הבעיה התקציבית הזו כבר הייתה בעבר לאחר פירוק ממשלת לפיד, שכזכור לא עברה בקואליציה; ולאחר הבחירות - אז סודר נושא תקציב הישיבות עוד בטרם עבר התקציב הכללי על ידי פריסה שונה של קיצוץ התקציב הקבוע בחוק באופן של 1 חלקי 12, כאמור.

גורמים המעורים בפרטים טוענים כי בהחלטה של משרד האוצר ללא אישורים של ועדת הכספים וועדת חריגות של החשב הכללי, ניתן להוסיף תקציב קל שיעניק עוד 200 שקל לכל אברך ולכל בחור. ההערכה היא כי בישיבה ביום ראשון יצליחו להגיע לסיכום בנושא.

נציין כי ביום רגיל היו בוודאי בסיעות החרדיות עושים מהעניין משבר קואליציוני או שמא אף פורשים מהממשלה או מהקואליציה. אלא שכעת, שאין רוב קואליציוני ואין ממשלה, לא ברור מה יעשו בסיעות החרדיות במקרה והקיצוץ בתקציב הישיבות יצא לדרך.

תקציב הישיבות ועדת הכספים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד