ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
פרטים חדשים

כך נסגר המעגל של חיסול סולימאני - הטיסה הגורלית והתקיפה

שבועיים לאחר החיסול המהדהד של האיש שהטיל את אימתו על המזרח התיכון, חושף הבלוג 'אינטלי טיימס' את השתלשלות האירועים שהובילו לחיסולו של סולימאני, לפרטי פרטים | המקרה שהביא להחלטתו הדרמטית של טראמפ לחסל את הקודקוד, עד להשמדת יושבי הרכבים הממוגנים

כך נסגר המעגל של חיסול סולימאני - הטיסה הגורלית והתקיפה
סולימאני וראש צוות האבטחה שלו צילום: אינטלי טיימס

משלב המודיעין הקפדני שנאסף ע"י האמריקאים, תכנית הטיסות, הליווי של אנשי החיזבאללה, הטיסה הגורלית לבגדד ועד פריסת מערך המל"טים ותקיפת רכבי השטח הממוגנים של כוחות "הגיוס העממי".

ההחלטה מתקבלת: ב-27 בדצמבר ביצע ארגון "גדודי חיזבאללה" מתקפת טילים כנגד בסיס הצבא האמריקאי ליד העיר כירכוכ. בתקיפה נהרג לראשונה אזרח אמריקני. מי שהורה על התקיפה היה מפקד "כוח קודס" קאסם סולימאני, כך עלה מיירוט אמריקאי של שיחות שערך סולימאני עם יד ימינו בעיראק, אבו מהדי אל מוהנדס, המשמש לצד היותו מפקד "גדודי חיזבאללה" בעיראק גם כסגן מפקד "כוחות הגיוס העממי" ארגון גג של המיליציות בעיראק.

רשת 'בלומברג' דיווחה כי ההחלטה לחסל את סולימאני נפלה כתוצאה ממותו של אזרח אמריקאי והנשיא טראמפ נאלץ להורות לפנטגון ב-29 בדצמבר להוציא לפועל מתקפה רחבה כנגד בסיסי המיליציה השיעית, בעיראק ובסוריה. בתקיפות נהרגו כ-25 לוחמים פרו-איראנים ובהם בכיר ב"כוחות הגיוס העממי".

בעקבות תקיפת ארה"ב, העלה מפקד "כוח קודס" ציוץ ובו תמונה כשלצידו אבו עלי אל-חזאלי, מפקד בכיר ב"גדודי חיזבאללה", שנהרג בהפצצה האמריקאית. סולימאני תיאר את האמריקאים בדימוי "זאב" - כגרועים יותר מה"אריה" - סאדם חוסיין. מאוחר יותר הצטרף לאיומים גם מפקד "גדודי חיזבאללה" אבו מהדי אל מוהנדס, המוכר כיד ימינו ועושה דברו של סולימאני בעיראק.

ב-31 בדצמבר 2019, לאחר הלווית אנשי המיליציות שנהרגו כתוצאה מההתקפות האוויריות, החל המון זועם של עשרות אנשי מיליציה שיעים עיראקים לתקוף את מתחם השגרירות של ארצות הברית. עשרות המפגינים התפרצו דרך הדלת הראשית של המחסום, הציתו את אזור קבלת הפנים והניפו את דגלי מיליציית "אל-חשד א-שעבי". נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ האשים את איראן ב"תכנון" ההתקפה על השגרירות והוסיף כי הם יישאו "באחריות מלאה".

מסעו של סולימאני לבגדד מתחיל למעשה ב-31.12 כשהוא עולה בש.ת. של טהראן על טיסה מס' 1/1144! של חברת "מהאן אייר" ונוחת לקראת השעה 19:00 בש.ת. של דמשק. לצידו תא"ל חוסין ג'אפרי-ניא המשמש כמזכירו הצבאי, אל"מ שחרוד מוזפר-ניה, ראש צוות האבטחה ועוד שני מלווים קבועים.

השימוש בטיסות הסדירות של חברת "מהאן אייר" על ציר טהראן - דמשק מוכר היטב למודיעין המערבי, גם ממבט הלוויין. במהלך מאי 2018 ביטלה החברה נחיתה של אחד ממטוסי הנוסעים בדמשק בעקבות תקיפת המסוף האיראני בשדה. ההערכות אז היו, כי על הטיסה נמצאו בכירים של "כוח קודס" והתקיפה נועדה גם כדי לאותת להם שיש מי שעוקב אחר כל נחיתה ומשלוח אמל"ח.

בדיקת הבלוג מגלה כי מטוס A320 מס' כנף YK-BAE בטיסה "6Q501" של חברת "שאם ווינג'ס איירליינס" המריא ביום חמישי ה-2 לינואר, שעה 22:20 לפי שעון דמשק ונחתה בבגדד בשעה 00:28 לפי שעון בגדד. בסך הכול זו הייתה טיסה בת שעה ושמונה דקות (קיים הבדל של שעה בין שעון בגדד לשעון סוריה). בטיסה זו, מדובר באיחור ממוצע של כ-54 דק' לעומת זמני ההגעה הקבועים של אותה טיסה בימי חמישי הקודמים ( ב-26 , ב-19 וב-12 בדצמבר 2019) .

סולימאני נאסף עם מאבטחיו אל שני רכבי הלנד קרוזר הממוגנים מתוצרת "טויוטה" שהועמדו לראשותם ע"י יד ימינו בעיראק ומקבל פניו בשדה, אבו מהדי אל מוהנדס, סגן מפקד "כוחות הגיוס העממי". רכבם עושה את דרכו משער היציאה המזרחי החשוך אל כביש ש.ת. המואר לכיוון מרכז בגדד. הרכבים נוסעים במרחק זה מזה, בצמוד לחומה המקיפה את השדה, אולי כדי לא לעורר תשומת לב מיוחדת אולם שני כלי טיס בלתי מאוישים ששוהים באוויר כבר למעלה משעה, נועלים עליהם ומשגרים שני טילים קטלניים שמוודאים כי כל מי שיושב ברכבים הממוגנים לא יצא מזה חי.

הכתבה המלאה מתפרסמת ב'אינטלי טיימס' - בלוג המודיעין של ישראל

קאסם סולימאני חיסול ממוקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד