י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
פטירת יו"ר החינוך העצמאי

בסאטמר הורידו דמעה על לכתו של הרב לייזרזון

אחר מיטתו: בעיתון "דער איד" של חסידי סאטמר חשפו ציטוטים כואבים של יו"ר החינוך העצמאי הרב אברהם יוסף לייזרזון ז"ל, בהם הביע צערו על "הידרדרות חמורה" ב"אגודת ישראל" ו"חינוך העצמאי" ועל היותו נגד התערבות בחינוך והקשר הישיר שהיה לו עם גדולי ישראל בארץ ובחו"ל

בסאטמר הורידו דמעה על לכתו של הרב לייזרזון
הרב לייזרזון ז"ל במקומו בכנסת צילום: ארכיון בחדרי

בעיתון "דער איד" של חסידי סאטמר, הורידו דמעה על לכתו של יו"ר החינוך העצמאי (הציוני) הרב אברהם יוסף לייזרזון ז"ל שהיה אף חבר כנסת, ואף צוטטו לראשונה קטעים מדברי המנוח לאחד מסופרי המערכת.

הכתבה כולה נוסחה בכבוד יוצאת דופן לנפטר החשוב ז"ל, שמוגדר בתוך הכתבה, כאחד המיוחד משורות מפלגת אגודת ישראל, ש"כאב עד דכדוכה של נפש, התדרדרות המפלגה וחינוך העצמאי", בקירוב לממשלה הציונית, ובהתערבות בוטה של משרד החינוך בתכני הלימודים.

לדברי הנאמר בעיתון הסאטמרי הקנאי, ר' אברהם יוסף נמנע מלהתראיין לעיתון בחיים חיותו, עקב המשרות הציבוריות שנשא, הן בחינוך העצמאי והן באגודת ישראל, ששניהם נוגדים את השקפת עולמם של קוראי עיתון "דער איד", התוקף בתמידות את המפלגות החרדיות.

עוד כותבים הם, כי המציאות שר' אברהם יוסף היה חבר כנסת רק שמונה חודשים, ולאחמ"כ שוב לא נכלל כמועמד ברשימה לכנסת, מעידה על כך שהיהודי ש"באמת" רוצה לפעול למען הכלל, אינו יכול לעשות זאת מבין כותלי הכנסת, וכפי הנפטר עצמו היה קורא לזה "כנסת המינים".

בהמשך חושפים ב'דער איד', כי הרב לייזרזון היה שומר על ערוץ קשר ישיר, בין גדולי הרבנים של ציבור הקנאים בארץ ובחו"ל, והיה מעורר אותם על מה צריך לשים הדגש במלחמה נגד השלטון, וגם כאן הם מצטטים ממנו, כי באחד המסרים שהוא העביר, הודיע ש"מוטב ללחום נגד התערבות שלטונית במוסדות החינוך, מאשר ללחום נגד גזירת הגיוס, כי אם לא יעצרו את ההתערבות בחינוך, אזי בעוד 17 שנה כבר לא יהיה על מי ללחום, מכיון שהצעירים כלל לא יבינו שיש בעיה בהתגייסות לצבא".

לסיום הכתבה הם מצטטים ציטוט כבד משקל משמו של הנפטר, שלדעתו גדולי ישראל שהתירו לראשונה את ההשתתפות בבחירות, לא היו מתירים זאת כהיום, לנוכח "התדרדרות" מפלגות החרדיות.

חשוב לציין שבעיתון מציינים גילוי נאות, כי התפקידים אותם נשא הנפטר, נוגדים כליל את השקפת העיתון וקוראי', בכל זאת הקדישו עבורו יריעה מכובדת, עקב הערצתו למרן הרה"ק בעל ה"ויואל משה" מסאטמאר זי"ע, ורחו הקנאות שאפפה אותו.

עוד מציינים ומציינים שאף בתקופות שהמתח בין סאטמר לחינוך העצמאי היה בתקופת שיא, הנפטר לא מנע את עצמו –בשהותו בארה"ב - מלהשתתף בחגיגת יום ההצלה "כא כסלו" לרגל שחרור הרה"ק מסאטמאר זי"ע, עוד בחיים חיותו של האדמו"ר זי"ע.

המאמר ב'דער איד' המבכה את פטירת הרב לייזרזון

אברהם יוסף לייזרזון סאטמר דער איד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד