י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
חשיפה היסטורית

נחשף: המכתב של רבי יואליש מסאטמר ל'אמרי אמת' מגור

חשיפה היסטורית: מכתב האדמו"ר רבי יואל טייטלבוים מסאטמר זיע"א לאדמו"ר בעל 'אמרי אמת' מגור זיע"א נחשף לראשונה. מה הבהיר הרבי מסאטמר לרבי מגור? ומה היה החשש מרבני אגודת ישראל? 

נחשף: המכתב של רבי יואליש מסאטמר ל'אמרי אמת' מגור
האמרי אמת מגור והרבי מסאטמר זצ"ל צילום: ארכיון, בחדרי חרדים

על קשריהם של האדמו"רים הקדושים מגור וסאטמר, לא ידוע הרבה לציבור, אך לאחרונה התגלה מכתב, כתוב כולו בעצם כתב יד קדשו של האדמו"ר רבי יואל מסאטמר זיע"א ואשר נשלח אל מהאדמו"ר בעל 'אמרי אמת' מגור זיע"א והשופך אור על הקשר בין גדולי עולם אלו.

המכתב עוסק בעניין יסוד 'בית לפליטים' לפליטי מלחמת העולם השניה. שני האדמו"רים הקדושים שהיו גדולי עולם בתורה ויראה, אודים מוצלים מאש התופת, הקדישו את חייהם לאחר השואה לשיקום הניצולים, פליטים ויתומים.

במכתבו מבהיר האדמו"ר מסאטמר שכנראה דעתו בעניין יסוד הבית לפליטים לא הובנה כראוי, ולכן הוא שולח את נאמנו הרה"ח רבי יוסף אשכנזי להבהיר את דבריו.

כפי הנראה חשש האדמו"ר היה שרבני אגודת ישראל מקבלים סיוע להקמת הבית מגורמים ציוניים.   

האדמו"ר הקדוש רבי יואל מסאטמר בעל ה'ויואל משה', היה מדמויות ההוד של האדמו"רים שנותרו לפליטה לאחר השואה. גאון עצום ומופלא בכל חלקי התורה ולוחם קנאי כנגד הציונות וכל מוסדות השלטון החילוני בארץ ישראל, הקים מעפר את חסידות סאטמר לאחר השואה ובנה קהילה מפוארת בארה"ב ובירושלים. בנוסף, שימש גם כנשיא העדה החרדית בירושלים.

פריט זה הוא אחד ממאתיים אגרות קודש, כתבי יד וספרים נדירים ויקרי המציאות המפארים את הקטלוג החדש של בית המכירות העולמי 'גנזים', אשר כבר קנה מוניטין כאחד מבתי המובילים בתחום.

עשרות שושלות חסידות תופסים מקום של כבוד בקטלוג, ביניהם אגרות קודש מצדיקי החסידות משושלות אפטא, רוז'ין, רופשיץ, זידיטשוב, צאנז, אויהעל, סיגט, סאטמר, ליסקא, דעש, מונקאטש, ראדומסק, ראדזמין, קוצק, סוכטשוב, אמשינוב, קומרנא, סלונים, בעלזא, ביאלא, חב"ד ועד אדמור"י הדור האחרון: רבי איצקל' מפשוורסק, בעל 'חלקת יהושע', והאדמו"רים מטהאש וריבניץ.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד