י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
אם לא ידעתם

סיפורו של להיט: הלחן הויז'ניצאי שהפך להמנון הליטאי

השיר לאורו ניסע ונלך שמושר בציבור הליטאי עם כניסתו של שר התורה לאירועי ענק, הוא בעצם שיר שהולחן לחתונת ויז'ניץ - סערט ויז'ניץ • 'בחדרי חרדים' התחקה בעקבות השיר שהפך להמנון הליטאי בתשע"ט

סיפורו של להיט: הלחן הויז'ניצאי שהפך להמנון הליטאי
ליטאים שרים לאורו צילום: דרשו

בשנתיים האחרונות נוסף לאירועים בציבור הליטאי ובעיקר כינוסים בהם משתתף שר התורה הגר"ח קנייבסקי, השיר "לאורו ניסע ונלך", שהחליף את ה'ימים' המיושן ו'כי אורך ימים', השיר מעורר את הציבור בעת כניסתו של שר התורה למעמדים, בהם עצרות בחירות ובתקופה האחרונה גם סיומי הש"ס שנערכו ב'יד אליהו'. 

השיר כך נראה הפך לחלק בלתי נפרד מהציבור הליטאי, על כלל פלגיו והוא מושר בכל אירוע בעת כניסת גדולי ישראל ובעיקר כאמור לשר התורה הגר"ח קנייבסקי, מנהיג היהדות החרדית ואף המסעות בתקופת הבחירות זכו לשם "לאורו". 

מילות השיר: "לאורו לאורו לאורו, לאורו ניסע ונלך, עד כי לבדו לבדו, לבדו ימלוך מלך". לשיר נוספו גם מילים ביידיש "הייבציך אידן אלע... לעבעדיג און פריילך... עד כי הוא לבדו ימלוך מלך... אנקעגן גיין משיח במהרה בימינו ומלכינו בראשינו". 

לא רבים יודעים, אבל השיר שהפך לנחלת הציבור הליטאי, הולחן במקור לרגל חתונת בית ויז'ניץ שמחת נישואי נכדת האדמו"ר בעל הישועות משה מויז'ניץ זצ"ל, בתו של האדמו"ר מויז'ניץ, אז אב"ד קרית ויז'ניץ, עם נכד האדמו"ר בעל ה'חכמת אליעזר' מסערט ויז'ניץ זצ"ל, בן האדמו"ר מסערט ויז'ניץ, כיום הרה"צ רבי ברוך הגר. 

את השיר הלחין הרה"ח ר' מנדל פולק והוא הופיע בדיסק 'מזל וברכה', שיצא אז לרגל החתונה הגדולה שנערכה אז במרכז האירועים גני התערוכה בתל אביב. 

ברבות השנים לפני למעלה מעשור, חידשו את השיר בישיבת פוניבז', לרגל חתונת בת הגרח"פ ברמן ובחתונות נוספות ומאז השיר מושר בישיבה גם לראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין. 

יודעי דבר במוזיקה החסידית אומרים כי הזמר שמבצע את השיר הכי טוב, הוא הזמר ארל'ה סמט, מגדולי הזמרים החסידים בדורנו. 

יוסי גיל, מחיה המוזיקה החסידית, אומר ל'בחדרי חרדים': "זה מרתק לראות איך השיר עשה את הדרך מויז'ניץ היישר לציבור הליטאי, ברבות השנים הרבי מויז'ניץ אף התאים את זה גם למילים 'בורא עולם בקנין השלום זה הבנין', אין ספק כי מדובר בשיר סוחף מאוד". 

מרכז חסידי ויז'ניץ לאורו ניסע ונלך שר התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד