י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"לחזור לדרך הנכונה"

הדחת המנכ"ל יוצאת לדרך: כך שינה השר יצחק וקנין את עמדתו

חשיפת 'בחדרי': יומיים לאחר שנשיא בתי הדין נועד בחשאי עם היועמ"ש לממשלה וביקש לקבל את עמדתו על פיטורי מנכ"ל בתי הדין - הדחתו יוצאת לדרך • השר הממונה שינה את דעתו ודורש כעת רשמית להדיח את הרב מלכא • וגם: הגיבוי של הרבנים - המכתבים והפרטים בפנים 

הדחת המנכ"ל יוצאת לדרך: כך שינה השר יצחק וקנין את עמדתו
הרב לאו, הרב מלכה והשר וקנין צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חשיפת 'בחדרי חרדים' - הדחתו של מנכ"ל בתי הדין יוצאת לדרך: יומיים לאחר שהרב הראשי הרב דוד לאו נועד בחשאי עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלביט וביקש שיחווה את דעתו לגבי החלפת מנכ"ל לבתי הדין בתקופת ממשלת מעבר, השר לשירותי דת יצחק וקנין משנה את עמדתו ומקדם את הדחתו של הרב דוד מלכא, תוך שעשוי לחזור לכהן כדיין. כאשר במקומו ימונה דיין אחר ממערכת בתי הדין.

לידי 'בחדרי חרדים' הגיע מקבץ המכתבים שלמעשה מוציאים אל הדרך את הדחתו של הרב מלכא. הדחה שככל הנראה תתבצע עוד בימים הקרובים. כאמור, במקומו ייכנס אחד מהדיינים המכהנים לתפקיד המנכ"ל, ואילו הרב מלכא ישוב גם הוא לשמש כדיין כפי ששימש קודם שמונה למנכ"ל בתי הדין. את המהלך מוביל נשיא בתי הדין. יצוין כי השניים התקשו להסתדר מאז נכנס הרב לאו לתפקידו כנשיא בתי הדין.

עוד קודם שנועד הרב לאו עם היועמ"ש מנדלביט הוא שיגר מכתב לשר לשירותי דת בו הוא העלה את הבעיות שנוצרו סביב המינוי של המנכ"ל וציין כי, "מאז כניסת המנהל הנוכחי לתפקידו חל ניתוק מתמשך בין השדרה הניהולית המופקדת על סדרי המנהל, לבין דייני ישראל, נציגות הדיינים והעומד בראשה - נשיא בתי הדין הגדול".

חשיפת הפרשה ב'בחדרי'. קרדיט: צילום מסך

הרבנים הראשיים פורסים בפנייתם את שלל הבעיות ובהן: ימי עיון שנקבעים תוך התעלמות מנשיא בתי הדין, ביטול מפגש עם שופטים ודיינים ללא הודעה לדיינים, הוצאת מכרזים שקשורים לנשיא בתי הדין ללא התייעצות מוקדמת עם הרב לאו, היעדרות מופגנת של הרב מלכא מטקס חנוכת בית הדין באילת, הצגת עמדה סותרת מזו של נשיא בתי הדין בנושא כפיפות העוזרים וכן תלונות נוספות.

הרב לאו והרב יצחק יוסף כותבים לשר וקנין כי, "די בדוגמאות האלו כדי להגיע למסקנה המתבקשת, כי מערכת בתי הדין צריכה לחזור לדרך הנכונה". הרבנים הראשיים מציינים כי המנכ"ל צריך לעבוד בשיתוף פעולה עם נשיא בתי הדין, ועל כן הם פונים לשר הממונה מתוקף סמכותו, "לסייע למערכת בתי הדין המשוועת בעת הזאת לשינוי מהותי שיפתור את המצב אליו נקלענו".  והמסקנה: "לסיים את תפקידו של המנכ״ל ולמנות במקומו דיין אחר".

שינה את עמדתו. השר וקנין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נציין כי השר יצחק וקנין טען רק יומיים קודם לכן במכתב ששיגר לרב הראשי בתאריך 7 בינואר כי הוא "לא מצא שום פגם בפעילותו של מנכ"ל בתי הדין הרב הגאון דוד מלכא", ואף היה סבור כי הרב מלכא, "עושה גדולות ונצורות עבור מערכת בתי הדין בתקופה שהוא עומד בראשה", כך לדבריו. אלא שיומיים לאחר מכן, בעקבות כך שחתימתו של הראש"ל נוספה לפנייתו של הרב לאו לפטר את הרב מלכא - שינה השר וקנין את עמדתו.

בנוסף למכתבם זה של הרבנים, שוגר מכתב נוסף לשר הממונה עליו חתומים בכירי הדיינים, ובהם: הרב משה אמסלם, הרב אברהם שינדלר, הרב זבדיה הכהן, הרב יצחק אושינסקי, הרב אייל אייל יוסף והרב מאיר כהנא. במכתב מביעים הדיינים תמיכה בעמדת הרבנים הראשיים ובקשים מוקנין לפעול בהתאם לדרישת הרבנים, "בכדי להעלות את מערכת בתי הדין על דרך המלך".

מכתב הדיינים

כפי שדיווחנו אמש, בעקבות כך פנה אתמול (שלישי) השר יצחק וקנין ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וביקש לקבל את עמדתו איך ניתן לסיים את תקפידו של המנכ"ל בתקופת ממשלת מעבר, תוך שציין בפנייתו כי המשך המצב "מסב נזק חמור ופוגע בתפקוד בתי הדין". יחד עם זאת, הוא כתב ליועמ"ש כי, "קיים משבר אמון חריף ומתמשך במערכת שבין נשיא בתי הדין למנכ״ל". 'בחדרי חרדים' יוסיף לעקוב ולעדכן על ההתפתחויות.

מכתב הרבנים הראשיים

מכתב הרבנים הראשיים

הרב דוד לאו מנכל בתי הדין יצחק וקנין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד