י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הניצולים חגגו בכותל

בגיל 87: "לא דמיינתי שאחגוג בר מצווה"

באיחור של 70 שנים ואפילו יותר, עלו לכותל המערבי 80 ניצולי שואה שחגגו טקס בר ובת מצווה בכותל המערבי • האירוע התקיים במסגרת פרויקט "פרח לניצול" שמוביל המינהל לשילוב חברתי בעיריית ראשון לציון • "אין לי מילים לתאר עד כמה כביר זה היה בשבילי", אמר זאב בואירסקי בן ה-87

בגיל 87: "לא דמיינתי שאחגוג בר מצווה"
בר מצווה לניצולי שואה בכותל צילום: הקרן למורשת הכותל

80 ניצולי שואה מימשו בשבוע שעבר חלום, כשזכו לחגוג בכותל המערבי טקס בר ובת מצווה שלא זכו לחגוג בשל אירועי המלחמה. האירוע המרגש התקיים במסגרת שיתוף פעולה של "פרח לניצול", פרויקט של המנהל לשילוב חברתי בעיריית ראשון לציון, מחלקת משאבי קהילה במנהל לשילוב חברתי, הקרן למורשת הכותל, המשרד לשיווין חברתי וועידת התביעות.

ראש העירייה, רז קינסטליך: "אנו מחבקים את שורדי השואה כל השנה. הצבנו לעצמו למטרה להגיע לכל ניצולי השואה בעיר, לסייע להם בכל צרכיהם, לשמש להם לחברה ולשמוע את סיפוריהם. אני גאה מאד בפעילויות הרבות אותן מפעילה העירייה למענם הניצולים ומודה למתנדבים הרבים תושבי העיר שלוקחים חלק בפעילויות אלו".

באופן סמלי, עלו עשרות ניצולי השואה לירושלים בסמיכות ליום הזיכרון הבינלאומי לשואה החל ב-27 בינואר, היום שבו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ מידי הנאצים. הם הגיעו לכותל בהסעה מאורגנת מלווים מתנדבים שליוו אותם לאורך כל אותו היום. התרגשות וציפייה רבה נרשמו במהלך הנסיעה בקרב הקשישים, שחזרו והדגישו כי קיום הטקס בכותל הינו אירוע מרגש במיוחד עבורם.

בכותל התפללו בני ובנות המצווה ושרו בעיניים דומעות את השיר "הבאנו שלום עליכם". משם המשיכו הנשים לטקס בת מצווה וגברים לטקס בר מצווה ועלייה לתורה. לאחר מכן הוזמנו כל הנוכחים לסעודת בת ובר מצווה שהייתה מלווה בשירים ובריקודים.

בין ניצולי השואה שעלו לכותל הייתה בלה וולט, בת 91 , אשר נולדה בפולין ושהתה תקופה קצרה בגטו, משם הצליחה לעבור לרוסיה שם היית במחנה פליטים בסיביר יחד עם אמה. לבלה אין אחים ואחיות. בשנת 1966 היא הגיעה לארץ, החלה לעבוד ביקב והייתה ממייסדי העיר. "שני הילדים שלי לא חיים בארץ ואת בעלי איבדתי מזמן. אני מודה לעירייה על הליווי והמעטפת שאני מקבלת ועל כך שמגיעה אלי מתנדבת מטעם העירייה ומבלה איתי פעם בשבוע", אמרה בלה בהתרגשות. "האירוע הזה היה עבורי סגירת מעגל".

זאב בואירסקי, בן 87, ניצול שואה נוסף שהשתתף באירוע היה בן 9 כשפרצה המלחמה. כשמלאו לו 13 הוא היה במחנה פליטים בקפריסין, משום שהאונייה עליה ניסה להיכנס לישראל נתפסה על ידי הבריטים ונשלחה על כל נוסעיה למחנה הפליטים בקפריסין. "לא דמיינתי שאחגוג בר מצווה", אמר זאב "אני רוצה להודות לעיריית ראשון לציון ולראש העירייה על כל מה שהוא עושה עבורנו ניצולי השואה. הטקס היה מרגש מאוד. אין לי מילים לתאר עד כמה כביר זה היה בשבילי".

בראשון לציון חיים קרוב ל- 9000 ניצולי שואה. "פרויקט פרח לניצול" הוא סל שירותים לניצולי שואה, הפועל במחלקה לעבודה סוציאלית בקהילה במנהל לשילוב חברתי, עושה את המירב על מנת לענות על הצורך שלהם בפעילות חברתית, בקשר עם העירייה ובחיזוק תחושת השייכות לקהילה בעיר. על מנת לענות על צרכים אלו נעשות מספר פעולות שמטרתן לשמר ולהעמיק את הקשר הרציף עם הניצולים ביניהם סיירת תושבים, קבוצות מתנדבים שמבקרות את הניצולים בחגים ובמועדי ישראל במטרה להכניס אור ושמחה אל בתי הניצולים אשר חיים בבדידות. קו חם של מתנדבים שמתקשרים באופן קבוע לבתיהם של ניצולי השואה, שואלים לשלומם ומנגישים שירותים רלוונטיים בקהילה וכנסים חברתיים לניצולי שואה התוכנית יוזמת ומארגנת מספר אירועים חברתיים לניצולי השואה ללא תשלום.

סגן ממלא מקום ראש העיירה, מוטי עג'מי: "תכנית פרח לניצול שבמנהל לשילוב חברתי מעניקה לאורך השנה מגוון של פעולות חברתיות שנעשות עם מתנדבים עבור ניצולי השואה. טיול בר המצווה הוא חוויה מרגשת ומעשירה עבור הניצולים שלא זכו לציין את האירוע. ההתרגשות יחד עם מתנדבים שמלווים אותם ומחזיקים להם את היד ומוחים את הדמעה מעידה על החיבור הקהילתי החזק שיש בעיר. אני מודה ומברך את מאות המתנדבים שיש בתכנית זו".

 

בר מצווה למבוגרים ניצולי שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד