י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
שמחה בקהילה

האסיר היהודי ריצה 40 שנה ושוחרר בגבורות

יהודי אמריקאי שריצה עונש מאסר של כמעט 40 שנה בעוון רצח בעלה של גרושתו, שוחרר השבוע מהכלא והוא בן 80. האסיר היה טייס קרב מעוטר בצבא ארצות הברית וסבל מהפרעות פוסט-טראומטיות. בקהילה היהודית שמחים

האסיר היהודי ריצה 40 שנה ושוחרר בגבורות
כלא. אילוסטרציה צילום: unsplash

ג'יימס ווייט, אסיר יהודי שהורשע ברצח ונכלא כמעט ארבעה עשורים, יצא בסוף השבוע לחופש. הוא שוחרר ב -21 בינואר כדי להתחיל את חייו מחדש. תומכיו הרבים בקהילה היהודית שמחו עמו. בין השמחים עם שחרורו היה הרב מנדל קסלר, רב של חב"ד, שעבד כרב הכלא באיירנווד בריברסייד קליפורניה.

"רבים ניסו במהלך השנים עם קשרים טובים יותר לשחרר את ווייט", אמר קסלר. "זה בדיוק מה שהקב"ה רצה, בזמן הזה, בדרך הזאת".

ווייט, שגדל בבית יהודי שהקפיד על כשרות, הזמין ארוחות כשרות בכלא וחבש כיפה בעודו שם. הוא צבר תומכים במהלך הכליאה הארוכה שלו בכך שנטל על עצמו עבודות התנדבותיות. הוא יזם תוכנית חינוך במכללה לאסירים, הוא גם עשה מאמץ גדול בשיפור מצבו האישי.

הרב של חב"ד, יונתן דנבאיים, שהיה רב הכלא באיירנווד לפני הרב קסלר, אמר בראיון בשנת 2018, כי לווייט היתה "דאגה אמיתית מאסירים אחרים, ורצונו היה לסייע לאלה שהיו מוכנים לעשות מאמץ לשפר את איכות חייהם, וזה חרג הרבה מעבר לשערי הכלא."

ווייט היה טייס מסוקים מעוטר מאוד במלחמת וייטנאם, ושם הוא זכה לכינוי "סניקי", (החמקן) בגלל שהתגנב לשדה מלא מוקשים. הוא סבל מהפרעות פוסט-טראומטיות, ובשנת 1980 הוא ירה והרג את בעלה לשעבר האלים של אשתו, ננסי. ווייט אמר כי האיש איים על שניהם והיכה את בתו החורגת, בשנת 1981 קיבל ווייט מאסר עולם ללא אפשרות לשחרור, אך לפני שנתיים נערך דיון בעינינו, ועונשו נקצב, אך הוא שוחרר רק השנה, בגלל ערעור שהוגש ודחה את שחרורו.

לאחר שקרא מחקר על אלה שעוזבים את הכלא עם תואר אקדמאי ופותחים דף חדש בחייהם, הוא שכנע את הסוהר שיעזור לו להתחיל ללמוד במכללה דרך הכלא. באותה תקופה הייתה רק תוכנית לימודים אחת דרך הכלא בסן קוונטין, עכשיו כמעט כל בית כלא בקליפורניה אימץ את הפורמט.

בית סוהר ויאטנם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד