י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
צפו בנאום המלא

התשובה של בני גנץ לתרגיל של נתניהו; "אפגש עם טראמפ בנפרד"

הנאום המלא: יו"ר כחול לבן בני גנץ התייחס לפני שעה קלה להזמנת נשיא ארצות הברית טראמפ על רקע תכנית המאה • התשובה של גנץ: "אפגש עם טראמפ בנפרד ביום שני" • "אשוב לישראל כדי להוביל מקרוב את הדיונים הנוגעים להסרת החסינות" • צפו בשידור החוזר

התשובה של בני גנץ לתרגיל של נתניהו; "אפגש עם טראמפ בנפרד"
גנץ בנאומו הערב צילום: אלעד מלכה

לפני דקות ספורות (מוצאי שבת) התייחס יו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ לתכנית המאה ולהזמנה שהגיעה מוושינגטון. גנץ עמד בפני הדילמה הקשה ביותר בחייו הפוליטיים ונדרש לתמרן בין סירוב לנשיא האמריקני לבין נסיעה וכניסה למארב שהכין לו מראש ראש הממשלה בנימין נתניהו. 

"אזרחי ישראל, ארצות הברית של אמריקה היא ידידת אמת של מדינת ישראל ושל אזרחי ישראל", פתח גנץ את נאומו. "הברית ארוכת השנים ביננו בנויה על ערכים זהים ועל אינטרסים משותפים. הנשיא טראמפ הוא ידיד אמת של מדינת ישראל, של אזרחי ישראל ושל יהודי ארה"ב.

"ארצות הברית של אמריקה תחת כהונתו של הנשיא טראמפ הפכה את הברית בינינו לעמוקה, חזקה ועוצמתית יותר מאי פעם. בחודשים האחרונים ניהלתי עם אנשי הנשיא הקרובים ביותר, עם בכירי הבית הלבן ועם ידידי השגריר דיוויד פרידמן שורת מפגשים ושיחות הנוגעים לתוכנית המאה.  

גנץ הוסיף, "אני מוקיר ומעריך את נכונותם יוצאת הדופן לעמוד לצד ישראל ולהתחשב באינטרסים הביטחוניים ארוכי הטווח שלה, מתוך ידידות ומחויבות עמוקה. אני מעריך רבות גם את רצונם לשתף ולהקשיב למה שנאמר בשיחות אלו ונוגע לביטחון ישראל, לאינטרסים של מדינת ישראל ולמעמדה האזורי והבינלאומי.

גנץ המשיך בנאומו, "תוכן שיחותינו כמו גם פרטי התוכנית יישמרו בסודיות מוחלטת ביני לבינם כפי שהתחייבתי. עם זאת, אני יכול לומר כי תוכנית המאה שהגה הנשיא טראמפ תירשם בדברי הימים כאבן דרך משמעותית המגדירה את הדרך בה יכולים הצדדים השונים לסכסוך במזרח התיכון לצעוד להסכם אזורי היסטורי.

"המתווה לו היה שותף גם נתניהו עוד עתיד לחולל בקרבנו מחלוקות פנימיות גדולות וכואבות. אני מתחייב לצמצם למינימום את המחלוקת אך לפעול בכדי שהמתווה יהיה בסיס להתקדמות לעבר הסדר מוסכם מול הפלסטינים ומול מדינות האזור, תוך המשך והעמקת השותפות האסטרטגית עם ירדן, מצרים ומדינות נוספות באזור.

"אנו נמצאים בשעה גורלית לקביעת דמותה וגבולותיה הביטחוניים והמדיניים של מדינת ישראל, לצד מאבק על דמותה הדמוקרטית. לכן, בתיאום עם הממשל האמריקאי נעניתי להזמנתו האישית, הנפרדת והמכובדת של הנשיא טראמפ להיפגש עמו באופן אישי ביום שני, כראש המפלגה הגדולה ביותר בישראל ואני מודה לו על ההזמנה החשובה הזו.

"בתום פגישתנו החשובה אשוב לישראל כדי להוביל מקרוב את הדיונים הנוגעים להסרת החסינות של בנימין נתניהו. אלו אינם ימים רגילים עבור מדינת ישראל. מערכת בחירות שלישית מיותרת ויקרה תסתיים בקרוב, והיא חייבת להסתיים בהכרעה ברורה כדי להימנע מבחירות נוספות.

"כדי לקדם את תוכנית המאה - עלינו לצעוד מאוחדים, תחת ראש ממשלה שיש לו לגיטימציה ציבורית לממש אותה. ראש ממשלה שכנגדו עומדים שלושה כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים, קיים חשש, לא בלתי מבוסס, שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו.

ולכן, אינו יכול להוביל את מדינת ישראל, לא למלחמה חלילה ולא להסדרים מדיניים אם אלו יבשילו. גם בימים שכאלו, חובה עלינו לזכור שלצד הסוגיות המדיניות והביטחוניות, אנו מצויים בעיצומו של מאבק מכונן ובעל השלכות היסטוריות על דמותה של המדינה.

האם זו תהיה מדינה שהעומד בראשה משתמש בדמוקרטיה כדי לרומם ולהעניק מעמד מיוחד לכוחות גזעניים וקיצוניים תמורת חסינות אישית? האם זו תהיה מדינה שבה כל אחד מכם מחויב לשמור על החוק, בזמן ששריה וראש ממשלתה חסינים ועומדים מעל החוק?

"האם בשם תמיכה בחסינות אישית, ינהלו את חיינו מעתה, איתמר בן גביר כשר משפטים, בצלאל סמוטריץ' כשר פנים ורפי פרץ כשר חינוך? ישראל לא יכולה להמשיך לצלול, ולהרכין את ראשה מול כוונות אלו".

מוקדם יותר אמר ראש הממשלה נתניהו: "פעם אחת בהיסטוריה יש הזדמנות כזאת ואסור להחמיץ אותה. יש לנו היום בבית הלבן את הידיד הגדול ביותר שהיה לישראל אי פעם, ולכן יש לנו את ההזדמנות הגדולה ביותר שהייתה לנו אי פעם".

רה"מ הוסיף, "במשך שלוש שנים אני משוחח עם הנשיא טראמפ וצוותו, על הצרכים הביטחוניים והלאומיים החיוניים ביותר שלנו שחייבים להיכלל בכל הסדר מדיני. מצאתי אוזן קשבת בבית הלבן לצרכים הללו. לכן, אני מלא תקווה שאנחנו עומדים לפני רגע היסטורי בתולדות מדינתנו.

לסיום אמר, "אני יוצא לוושינגטון בתחושה של שליחות גדולה, של אחריות גדולה ושל הזדמנות גדולה, שלא תחזור על עצמה להבטיח את עתיד ישראל".

בני גנץ בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד