י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הפתעה במהלך העבודות

הארכיאולוגים היו בהלם: יותר מ-350 פריטים יהודיים

במהלך עבודות בבניין בו שכן בעבר בית כנסת סמוך לעיר קראקוב שבפולין, מצאו הפועלים שידה מעץ ובתוכה כלי כסף יקרים וממצאים יהודיים נוספים, שככל הנראה הוטמנו שם לפני כניסת הנאצים למדינה 

הארכיאולוגים היו בהלם: יותר מ-350 פריטים יהודיים
אתר חפירות. אילוסטרציה צילום: unsplash

פועלים שעבדו בבניין ששימש בעבר בית כנסת ליד העיר קראקוב בפולין, מצאו שידה בתוך קיר ובה כלי כסף יקרים וממצאים יהודיים.

יותר מ-350 פריטים נמצאו לפני כחודשיים בעיר וייליצ'קה. כך דיווח בשבוע שעבר העיתון Gazeta Wyborcza הפולני, האוצר כלל פמוטים מצופים כסף, אגרטלים גדולים מברונזה עם ידיות קישוט וכתובות בעברית, וגביע כסף עם מוטיב פרחוני יקר ערך. לפחות שתי חנוכיות ושני "קישוטים תורניים", כך כינה העיתון את הרימונים של ספר התורה.

על פי הדיווח בעיתון, צוות שביצע הערכת מצבו של הבניין מצא את השידה עם האוצרות במהלך בדיקת יסודות של בית הכנסת הנטוש מהמאה ה-18.

לא ידוע מי הסתיר את האוצר שהיה בערך בגודל של תנור אפיה ביתי, הוא הוסתר ביסודיות ביסודות של הבניין.

קהילות יהודיות ברחבי אירופה ניסו להסתיר את אוצרותיהן לקראת התקדמות הנאצים במלחמת העולם השנייה. האוצר בוויליצ'קה הכיל גם ציורים של קצינים מאימפריה האוסטרו-הונגרית. על כל אחד מהם יש ראשי התיבות של הקיסר פרנץ יוזף הראשון.

עובדים ביצעו חפירות בקיר, הרחיקו את האדמה ואז הבחינו בשבר של מסגרת עץ מתפוררת שממנה התקלפו חפצי מתכת. "די היה בכדי לבצע את הבדיקה קצת יותר רחוק, והתגלית שלנו לא היתה יוצאת לפועל" - אומר ד"ר מיכאל וווינקה מהמכון לארכיאולוגיה של האוניברסיטה שביצעה את העבודות, תוך פיקוח ארכיאולוגי על העבודות.

עבודות השימור מבוצעות על ידי חברת KROZ. וממומנות על ידי ארגון מקומי לשימור, ועל ידי הקהילה הדתית היהודית בקראקוב.

הארגז שנמצא שם היה די גדול: גובהו 80 ס"מ, רוחבו 70 ס"מ ואורך 130 ס"מ. לוחות העץ של הארגז היו שבורים, אך החפצים היהודיים שמילאו את הארגז היו במצב טוב.

במהלך שעות עבודה רבות, חילצו החוקרים הארכיאולוגים בסך הכל כ-350 פריטים, חלקם מוסתרים זה בזה. קשה לדמיין איך הוכנסו לארגז. הארכיאולוגים היו מופתעים.

חפירה ארכיאולוגית בית כנסת קראקוב כלי כסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד