י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

החל מ2020: צמצום כניסת רכבים מזהמים לירושלים

תושבי ירושלים נושמים אוויר נקי יותר • במסגרת תוכנית משותפת של המשרד להגנת הסביבה ועיריית ירושלים ל"אזור מופחת פליטות" - החל איסור כניסת רכבי דיזל מזהמים למרכז העיר ירושלים בשלב הראשון, ובהמשך לעיר כולה

 החל מ2020: צמצום כניסת רכבים מזהמים לירושלים
ירושלים נקיה צילום: מתוך הסרטון

השר להגנת הסביבה, ירושלים ומורשת, ח"כ זאב אלקין: "אני גאה שהצלחנו להביא את עיר הבירה בישראל להיות אחת מהערים הראשונות במדינת ישראל, בנוסף לחיפה, במהלך היסטורי לצמצום דרמטי של זיהום האוויר בעיר, שנובע מרכבי דיזל ישנים. קביעת אזור אוויר נקי הוכיחה את עצמה בערים הגדולות בעולם המערבי והגיע הזמן שגם תושבי ירושלים ואורחיה ינשמו אוויר נקי יותר. אני מודה לעיריית ירושלים על שיתוף הפעולה בפרויקט הזה, ואני קורא לעיריית תל אביב ולערים נוספות במרכז הארץ להצטרף ליוזמה הזו על מנת שגם תושביהם יזכו לנשום אוויר נקי".

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "רפורמת הניקיון בירושלים תכלול גם את ניקיון זיהום האוויר, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, לצד הניקיון במרחב הציבורי, פינוי רכבים עזובים, שיפוץ רחובות וכיכרות, טיפוח הגינות בעיר ועוד. אוויר נקי יותר יביא לאיכות חיים, בריאות טובה ואריכות ימים. בעיקר תיאסר כניסת רכבי דיזל מסחריים מעל 3.5 טון, ששנת הרישום שלהם 2005 או ישנים יותר, אלא אם הותקן בהם מסנן חלקיקים להפחתת זיהום האוויר, שניתן לרכוש בסיוע המשרד להגנת הסביבה".

תוכנית אזור מופחת פליטות בירושלים, ביוזמת המשרד להגנת הסביבה ובביצוע עיריית ירושלים, יוצאת לדרך! בשלב הראשון של התוכנית, שהחלה רשמית היום, תוגבל כניסת רכבים מזהמים גדולים וישנים (רכבי דיזל במשקל מעל 3.5 טון ששנת הייצור שלהם לפני שנת 2006), במרכז העיר. בשלב השני של התוכנית, שצפוי להתחיל ביולי 2020, תחומי האזור מופחת הפליטות יורחבו ממרכז העיר בלבד לכל השטח המוניציפלי של ירושלים - כפי שנקבע בתיקון לחוק העזר לירושלים (צמצום זיהום אוויר הנובע מתחבורה) (הוראת שעה) – 2018.

היום יעלה בהדרגה קמפיין ההסברה המשותף למשרד להגנת הסביבה ולעיריית ירושלים.

המודעה שפרסמה עיריית ירושלים • קרדיט: יח"צ

אזור אוויר נקי מסוג זה כבר פועל בחיפה בהובלת המשרד להגנת הסביבה, בדומה למאות ערים גדולות באירופה ובעולם, והוביל לירידה של כ-20% בריכוזי הפיח בעיר התחתית בחיפה עם סיום השנה הראשונה להפעלתו.

תוכנית זו בירושלים היא במסגרת החלטת ממשלה שיזם המשרד להגנת הסביבה, המבוצעת ביחד עם העירייה. המימון לתוכנית מגיע מהמשרד להגנת הסביבה, אשר מתקצב פעולות נלוות לפרויקט אזור מופחת פליטות (LEZ- Low Emission Zone) ובהן הכנסת אוטובוסים חשמליים למערך התחבורה העירוני והתקנת מסננים על כל רכבי התחבורה הציבורית שהוגדרו כרכב מזהם.

המשרד להגנת הסביבה משקיע 24 מיליון שקל בפרויקט ותוכניות משלימות בירושלים: 10 מיליון שקל בסיוע לעירייה בתפעול הפרויקט; 10 מיליון שקל נוספים בסבסוד התקנת מסננים לציבור בעלי הרכב; ו-4 מיליון שקל בסיוע לחברת אגד ברכישת 10 אוטובוסים חשמליים שהחלו לפעול בירושלים לפני מספר חודשים.

אזורי אוויר נקי הוכיחו עצמם כיעילים בשיפור איכות האוויר ואיכות החיים של התושבים בעיר. עדכון התכנית יחיל את מגבלות התנועה גם על רכבי דיזל מזהמים קלים (למעט רכב פרטי), בהתאם לקבוע בתקנות החדשות לפי חוק אוויר נקי. רכבים המונעים בבנזין לא יהיו מושפעים מהתוכנית.

המשרד להגנת הסביבה ועיריית ירושלים פועלים במשותף כדי שירושלים תישאר בחוד החנית של החדשנות ושמירה על איכות החיים והסביבה בעיר!

ירושלים זיהום אויר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד