י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
אחרי ביה"כ העתיק

הגורם שמימן את שיקום בית העלמין היהודי

אחרי ששוקם בית הכנסת העתיק 'אליהו הנביא' באלכסנדריה שבמצרים, גורם דיפלומטי הכניס את היד לכיסו ומימן את שיקומו של בית העלמין העתיק בבירה המצרית

הגורם שמימן את שיקום בית העלמין היהודי
בית הקברות העתיק צילום: שגרירות ארה"ב במצרים

על פי הצהרה רשמית שפרסמה שגרירות ארה"ב בקהיר, גורם דיפלומטי החליט לממן את שימורו של בית הקברות היהודי בסטין, אחד מבתי הקברות היהודים העתיקים בעולם, בבירה המצרית.

הדיווח על כך פורסם ביום חמישי האחרון באתר השגרירות וכן בחשבונות ברשתות החברתיות של שגרירות ארצות הברית במצרים.

קרן השגרירים לשימור תרבות (AFCP) תתן את התקציב לשימור המקום, אשר יבוצעו על ידי מרכז המחקר האמריקני במצרים.

"אנו גאים לשתף פעולה בשימור והגנה על אתרי המורשת של מצרים. פרויקט קרן השגרירים הזה בבית העלמין בסטין הוא השקעה בהיסטוריה התרבותית המגוונת של מצרים, והזדמנות לעורר מודעות לתרבות המצרית," כך הצהיר שגריר ארה"ב החדש שמונה לאחרונה במצרים, ג'ונתן כהן באירוע חנוכתו של הפרויקט. כהן הוסיף. כי "כחלק מהשותפות האסטרטגית ארוכת השנים בין ארצות הברית למצרים, מימנה AFCP שימור ושיקום של למעלה מתריסר אתרי מורשת תרבות מצרית."

במטרה לסייע בשימור אתרים תרבותיים והיסטוריים כמו גם פרויקטים במדינות מתפתחות, ה- AFCP נותן תמיכה כספית למאמצים להחיות את המורשת המקומית.

במצרים בפרט, המורשת היהודית נמצאת במצב קשה, כי אין כמעט יהודים במצרים, מה שמקשה על היהודים הבודדים המקומיים לשמר את בתי הקברות במדינה.

ראשת הקהילה היהודית במצרים לשעבר, כרמן וויינשטיין, נקברה בבית העלמין הנוכחי שנמצא עוד מהמאה ה- 9. וויינשטיין עצמה פעלה להצלת שטחי הקבורה מהגדולים במדינה.

בזמן האחרון הוקדשו מאמצים רבים יותר לשמירה על מבנים של מורשת יהודית. בשבוע שעבר ממשלת מצרים פתחה מחדש את בית הכנסת אליהו הנביא, שהוא אחד הגדולים במזרח התיכון. שחזורו ארך שלוש שנים, ועלותו הייתה כ- 65 מיליון לירות מצריות.

מאז הקמתה של מדינת ישראל בשנת 1948 עזבו כ -65,000 יהודים את מצרים - רובם היגרו לאירופה ולארה"ב. לפני מלחמת העולם השנייה היו כ-80.000 יהודים במצרים.

מצרים אלכסנדריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד