י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ויעל משה ראש הרמה • ראיון מיוחד

משה אבוטבול מסכם 8 חודשי פעילות בראשות עיריית בית שמש ומדבר על הכל: הירושלמים, החילונים, ראש העיר הקודם, ואריאל אטיאס • שי איזנברג פספס ארוחת צהריים מרוקאית, אך הביא ראיון מרתק

משה אבוטבול מסב עם עיתונאים
משה אבוטבול מסב עם עיתונאים

בשבוע שעבר נחתה בתיבות המייל של הכתבים הפוליטיים הודעה מדוברה החרוץ של עיריית בית שמש, מתי רוזנצוויג. המייל המדובר הכיל בתוכו הזמנה למסיבת עיתונאים שתיערך ביום א' במשרדי העירייה. בתוכנית: סיור מודרך וארוחת צהריים. ומה צריך יותר מארוחת צהריים בסגנון מרוקאי (כך על פי הבטחת הדובר בשיחה מקדימה), וסיור יחד עם ראש העיר, בכדי להוציא כתבים מרבצם?

אך למרות ההבטחות הקורצות, מסיבות אישיות לא עלה בידינו להגיע למסיבה המדוברת, גם הקונטציה שנלוית להליכה למסיבות (גם אם מדובר בתדרוך בעלמא) בתשעת הימים לא הוסיפה הרבה, אך פטור בלא כלום אי אפשר, וביקשנו לראיין את ראש עיריית בית שמש, משה (מוישה) אבוטבול, על העיר תוכניות הפיתוח, וההתישבות של אנשי ירושלים בעיר בית שמש. ביקשנו ולשמחתנו נענינו.

• משה אבוטבול, מה הסיבה למסיבה? לצורך מה כינסת את העיתונאים, קרה משהו מיוחד?

"מאז מוניתי לתפקידי, אני מקבל פניות רבות מאנשי תקשורת שרוצים להכיר אותי ואת התוכניות שלי לפיתוח העיר. הפניות הללו נתקלו באוזן קשובה, וחיפשנו זמן לכנס את העיתונאים על מנת לתת להם סקירה נרחבת על עתודות הבניה בעיר. צריך להבין שבעיר בית שמש יש עתודות קרקע של 40,000 דירות. אי אפשר להבין במה מדובר רק משמועות. הורדנו את הכתבים לשטח, הראינו להם במה מדובר, ואני בטוח שלאחר שראו את התוכניות לפיתוח העיר, הראיה שלהם השתנתה".

• הבחירה שלך לראשות העיר הביאה תקווה לעשרות אלפי זוגות צעירים, לאחרונה שמענו שאושרו התוכניות של רמת בית שמש ג'. הציבור מוזן משמועות בלתי ברורות לגבי עתידה של הבניה החרדית בעיר. האם תוכל לומר בבירור איזה נתח יקבלו החרדים ברמת בית שמש ג'?

"טכנית הרמה מחולקת לשלושה חלקים. שליש אחד מיועד עבור הציבור החילוני, שליש עבור הציבור הדתי לאומי, ושליש עבור הציבור החרדי. אני מדגיש זה ברמה הטכנית. במישור המעשי, ידוע לכולם שיש פרק זמן מוקצב לכל אחד מהיזמים למכור את הקרקעות לציבור להם הוא מחוייב על פי החוזה. ברגע שיעבור הפרק זמן המדובר, יעברו הקרקעות לציבור אחר, שחפץ בקרקעות, והענין מובן לכל אחד".

• נשמח אם תפרט גם לקשיי ההבנה: אתה אומר שמכיוון שהחילונים לא ירוצו לקנות דירות ברמה ג', השטחים בסופו של דבר יעברו לידי הציבור החרדי?

"מובן שאנחנו לא נחבל במאמצי השיווק של אף אחת מן הקבוצות. יתירה מכך, אני מאחל הצלחה לכל המשווקים. אבל לפי איך שזה נראה בשטח, הציבור החרדי צמא לדירות, והדברים הם די ברורים, מי שכל כך צמא לדירות, יקבל אותם בסופו של דבר. אסור לשכוח שיש גם את הקרקעות של גולבנציץ, שהם קרקעות פרטיות, שיעברו לידיים חרדיות".

• אתה מרוצה מתפקודו של שר השיכון אריאל אטיאס? הוא עוזר לכם לקדם את הבניה?

"כשהגענו למשרד השיכון לצורך פיתוח הקרקעות, גילינו קורי עכביש ושרידי אבק שנערמו על התיקים. אף אחד לא רצה לטפל בנושא בית שמש. עכשיו אנחנו מגלים נכונות מלאה לעזרה, והענינים מתחילים לרוץ ברוך ה'".

• למה לא נעשתה פעילות לפיתוח הקרקעות בשנים האחרונות? במי האשם?

"ראש העיר הקודם, לא רצה לבנות. הוא ידע שהבניה תהיה לחרדים, וחשש שאם יבנה הוא יאבד כוח אלקטוראלי ויודח מראשות העיר. הוא אמר את זה מפורשות לראש עיריית נצרת: אל תביא חרדים כי בסוף ידיחו אותך. אני חושב שהמחשבה שלו הייתה מעוותת. אם הוא היה עוזר לחרדים, היו מכירים לו טובה על כך, ויש סיכוי טוב שהוא היה נשאר בתפקידו עד היום".

• שמענו מפיך התבטאות לגבי הקבוצה הירושלמית המתגוררת בעיר: שטחים תמורת שלום. ככה אתם מתנהגים איתם?

"הדברים נאמרו על דרך הלצה. הציבור הזה חביב עלי מאד. יש קומץ שלא עושה כבוד לעדה, אבל ככלל הם אנשים מצוינים שאני מסתדר איתם ואוהב אותם. אני אמרתי היום שאני עוזר להם בהשגת שטחים למבני ציבור, אך בתמורה לכך אני דורש שקט מוחלט. וברוך ה' ההסדר הזה עובד".

• אתה רואה אותם מתיישבים ברמה ג'? גונבה לאוזנינו השמועה כי דיברת בעניין עם הגאב"ד הגרי"ט וויס, הם שוקלים התרחבות?

"אכן, הייתי אצל הגאב"ד, וישבנו לשיחה של למעלה מחצי שעה. התקבלתי בחביבות רבה. הגאב"ד אמר לי שהוא שמע מאנשים שגרים בעיר, שאני עושה הכל בכדי להיטיב להם. הוא דיבר איתי על מספר מצוקות מהם סובלים התושבים שנמנים על צאן מרעיתו, ואני מטפל בבעיות שהועלו. אני לא חושב שיש להם כוונות להתיישב ברמה ג'. הם נמצאים באזור מסוים, והם רוצים להתרחב באזור שלהם: חפציבה, רסידו וכו'".

• כמה חודשים מאז שנבחרת, אתה מרוצה מתיפקודך?

"אני רוצה לספר משהו: לאחרונה עזב מפקד משטרת בית שמש את תפקידו, בטקס הפרידה ממנו הוא אמר לי: השמונה חודשים הכי מתוקים בחיי המקצועיים היו בתקופתך. לא היו הפגנות, לא היו עימותים, הכל היה על מי מנוחות. אז הרגשתי שהצלחתי לעשות משהו. שהצלחתי".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד