י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
חשיפת 'בחדרי'

מנדלבליט מקשה על הליך הדחת הרב מלכא ודורש מהשר הבהרות

לאחר שדווח בהרחבה ב'בחדרי חרדים' על היזמה אותה מובילים הרבנים הראשיים לישראל הגאון הרב דוד לאו והגר"י יוסף להדחתו של מנכ"ל בתי הדין הרב דוד מלכא, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נדרש לסוגיה והוא קובע כי קיימת בעיה בפיטוריו של המנכ"ל בתקופת בחירות

מנדלבליט מקשה על הליך הדחת הרב מלכא ודורש מהשר הבהרות
מנדלבליט/וקנין צילום: צלמי פלאש 90

חשיפת ׳בחדרי חרדים׳: השבוע, לאחר שדווח ב׳בחדרי חרדים׳ לראשונה על היזמה אותה מוביל נשיא בתי הדין והרב הראשי לישראל הגר"ד לאו להדחתו של מנכ"ל בתי הדין הרב דוד מלכא - היועמ"ש לממשלה מערים קשיים על ההליך ומבקש לבדוק האם אכן מדובר במקרה חריג שמצריך את הדחת הרב.

במענה למכתב ששיגר השר לשירותי דת יצחק וקנין בו ביקש לקבל את חוות דעתו של מנדלבליט לאפשרות של פיטורי המנכ"ל ומינויו מנכ"ל חדש תחתיו בתקופת בחירות, טען היועמ"ש כי "קיים קושי". מנדלבליט קובע במכתב, כי קיים "חוסר אפשרות לכאורה למנות מנהל קבוע בתקופת בחירות".

במכתבו, שמתפרסם כאן לראשונה, מצטט היועץ המפשטי לממשלה את הוראות החוק המאפשרות להדיח את מנכ"ל בתי הדין במצב של "אי התאמה מובהקת לתפקיד" או "קיומו של משבר אמון חריף ומתמשך, או קיומם של חילוקי דעות מהותיים וממושכים היוצרים מצב המונע תפקוד יעיל ותקין".

מנדלבליט במכתבו לשר וקנין, מקשה במעט על הליך ההדחה וכותב כי קיים קושי בכך שהפסקת כהונה בתקופת הקדנציה "שמורה למקרים חריגים וקיצוניים במיוחד, כשהוא מציין שעד היום לא נעשה שימוש במנגנון ההדחה המבוקש ולכן יאלצו להסביר שאכן מדובר במקרה חריג המצריך את הדחתו של הרב מלכא.

"קיים קושי מוגבר ומועצם כשמדובר בהפסקת כהונתו הקצובה של הוא משרה מכהן בתקופת בחירות" קובע מנדלבליט ורומז כי בג"צ עלול לפסוק כפי שעשה עם מינוי מנכ"לית משרד המשפטים לפני כחודשיים.

היועמ"ש מוסיף וכותב כי המקרה הספציפי של מנכ"ל בתי הדין אינו משרת אמון ועל כן "הפסקת הכהונה בתקופת בחירות בעייתית אף יותר, מקל וחומר".

היועמ״ש כותב לשר הממונה שאמור להכריע בנידון כי באם יחליט למרות זאת להוציא את ההדחה אל הפועל יהיה עליו "להשתכנע כי מדובר במקרה חריג וקיצוני המצדיק זאת וכי המשך כהונתו של הרב מלכא כרוך בפגיעה ממשית ומיידית בתפקודם של בתי הרבניים, אשר אינה מאפרת להמתין ולו מספר חודשים לתום תקופת הבחירות".

היועמ"ש מסכם ודורש מהשר יצחק וקנין לבדוק את הפרטים לעומק ולהכין תשתית שתוכיח כי מדובר במקרה חריג שלא שיתעלה על כלל הבעיות שהציג וכן לשמוע קודם כל את עמדתו של הרב מלכא.

היועץ המשפטי לממשלה מתייחס לחשיפת 'בחדרי חרדים' ומבקש מהשר וקנין כי "יהיה מקום להידרש שעמדה שהבעת אך לאחרונה בעניינו של הרב מלכא במסגרתה ציינת את תרומתו הרבה לעבודת בתי הדין הרבניים".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד