י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הימין שבתוך הימין מסתייג

מימין ומשמאל: התגובות במערכת הפוליטית להסכם המאה ההיסטורי

השר אריה דרעי הופך גם הערב לבן בריתו הקרוב ביותר של נתניהו, עם ברכתו הלא מתפתלת על תכנית המאה, לעומתו במפלגה שמימין לליכוד, מסתייגים מסעיף הקמת המדינה הפלסטינית ומבהירים כי "זה לא יקרה" | ב'כחול לבן' מערבים את החסינות וגנץ שותק מאז הנחיתה

מימין ומשמאל: התגובות במערכת הפוליטית להסכם המאה ההיסטורי
דרעי בין נתניהו לגנץ צילום: הדס פרוש, פלאש 90

המהלך ההיסטורי שנעשה הערב (שלישי) בבית הלבן, מוביל לתגובות מכל הקשת הפוליטית בישראל, שייתכן והדבר אף ישפיע על תוצאות הבחירות, כשבימין מברכים, חלקם מסתייגים מהקמת מדינה פלסטינית ובשמאל תוקפים וחוששים.

יו"ר 'כחול לבן' בני גנץ, שומר על שתיקה מאז שב לישראל, במקום זה שיגרו תגובה בשם מפלגתו מפלגת 'כחול לבן', שבירכו את התכנית ומסרו כי היא מתיישב לחלוטין עם העקרונות המדיניים והביטחוניים של כחול לבן.

"תוכנית השלום של הנשיא טראמפ תהווה בסיס איתן ונכון לקידום הסדר שלום עם הפלסטינים תוך שמירת ההסדרים שיש לישראל עם ירדן ומצרים והרחבתם מול מדינות נוספות באזור. כל זאת בכפוף להסדרי ביטחון, כפי שהדגיש אמש יו"ר כחול לבן, רא"ל (מיל') ח"כ בני גנץ בפגישתו החשובה עם נשיא ארה"ב", ציינו.

כאשר במפלגה התייחסו גם למצב הפוליטי של נתניהו, שסביב החסינות מובל הקמפיין שלהם ואמרו, "הערב ברור שעל מנת ליישמה ישראל חייבת להתקדם לממשלה חזקה ויציבה שבראשה עומד מי שכל זמנו ומרצו מוקדש לביצור ביטחונה ועתידה ולא נאשם בעבירות שחיתות חמורות שיהיה שקוע כל כולו באינטרסים האישיים והמשפטיים שלו".

יו"ר תנועת ש"ס, שר הפנים אריה דרעי הגיב לתכנית המאה ובירך "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. זכותו של עם ישראל בארצו זכתה הערב להכרה היסטורית!".

לדבריו, "תנועת ש"ס מברכת את ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראפ על ההכרה הסטורית והמרגשת בזכותו של עם ישראל על ארץ ישראל, כדבריו של נשיא המעצמה החזקה בעולם: "ארץ ישראל הובטחה לעם ישראל על ידי אלוקים".

"כפי שהכרזנו, ש"ס תתמוך בהחלת ריבונות באופן מיידית על בקעת הירדן ושטחי יהודה ושומרון בישיבת הממשלה הקרובה כפי שאושר הערב על ידי הממשל האמריקני. אסור להחמיץ את ההזדמנות ההסטורית ואסור לדחות אותה. מצווה הבאה לידך אל תחמיצנה!", כך השר דרעי.

חבר הקבינט השר בצלאל סמוטריץ', אמר הערב כי "ההכרה אמריקאית בדבר הזכות התנ"כית וההיסטורית של העם היהודי על ארץ ישראל כולה היא התגשמות שלב משמעותי בדברי הנביאים. עם לא יכול להיות כובש בארצו! הלוואי ושם שמים יהיה שגור גם על לשונם של מנהיגינו כפי שהוא שגור על לשונם של הנשיא טראמפ ואנשיו".

לדבריו, "מפעל ההתיישבות ניצח בגדול. מוכח היום, כפי שמתרחש שוב ושוב בלמעלה ממאה שנות ציונות, שקביעת העובדות בשטח מביאה אחריה את ההכרה הבינלאומית. נממש מיידית, וכשלב ביניים, את ההכרה הזו על מרחבי ההתיישבות הקיימת ונמשיך לקבוע עובדות בשטח גם בשאר חלקי ארץ ישראל. ההכרה העולמית תגיע בעזרת השם גם אליהם".

עם זאת, סמוטריץ' הבהיר כמו השר פתלי בנט כי לא ייתן יד להקמת מדינה פלסטינית, "אנחנו ממשיכים להתנגד לכל סוג של ריבונות ערבית בארץ ישראל ולמסירה של סנטימטר אחד ממנה. לא היום ולא בעתיד, לא במפורש ולא במשתמע. במובן הזה אנחנו לא מקבלים את התכנית האמריקאית אלא לוקחים ממנה את החלקים הטובים. מורכב אבל אפשרי", כך סמוטריץ'.

ב'ישראל ביתנו' הגיב חבר הכנסת אביגדור ליברמן ואמר, "אני מברך את הנשיא טראמפ שכחלק מתוכנית השלום שלו, אימץ את התוכנית שלי לחילופי שטחים ואוכלוסיות שפרסמתי בשנת 2004. עמידה על עקרונות והצגת משנה סדורה תמיד מוכיחות את עצמן".

מאידך, יו"ר 'העבודה-גשר-מרצ', חבר הכנסת עמיר פרץ הגיב, "התכנית מגיעה בעיתוי של ערב בחירות בישראל, בו אין לגיטימציה לממשלה הקיימת לבצע מהלכים מדיניים, למרות הגיבוי האמריקאי, ועל כן יש לטפל בה רק לאחר הבחירות, כאשר תכהן ממשלה שתקבל את אימון אזרחי ישראל ותזכה לאמון הכנסת".

פרץ אף ייחל כי ייפתח פה מו"מ לשלום מדיני, שלא היה בשיח הפוליטי והוסיף כי "את גורלנו נקבע בעצמנו במו"מ ישיר עם הרשות הפלסטינית שבסופו הסכם שיבטיח מדינה יהודית ודמוקרטית בגבולות בטוחים למען הדורות הבאים. הממשלה הבאה צריכה מצפן מדיני, וכעת זה ברור יותר מתמיד. אנחנו, העבודה גשר מרצ, נהיה המצפן המדיני לחידוש תהליך השלום בדרך רבין".

הסכם שלום תכנית המאה סיפוח בקעת הירדן סיפוח התיישבות בנימין נתניהו אריה דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד