י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

גם במגזר החרדי: כולם בודקים זכאות לדרכון פורטוגלי

החוק פתח אפשרות לקבלת אזרחות פורטוגלית לכשלושה מיליון צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל מכל רחבי העולם, ביניהם גם אזרחי ישראל • התכלית שעומדת מאחורי הצעד הזה אצילית כשלעצמה; תיקון העוול ההיסטורי שנגרם על ידי ספרד ופורטוגל באינקוויזיציה כנגד העם היהודי והיהדות כולה

גם במגזר החרדי: כולם בודקים זכאות לדרכון פורטוגלי
דרכון גם לחרדים צילום: pixsabay

עד שנת 2015, הזכות להנפקת דרכון אירופאי הייתה שמורה רק ליהודים יוצאי קהילות אשכנזיות דוגמת פולנים, הונגרים, צ'כים וסלובקים. בשנת 2015 נכנס לתוקף תיקון לחוק האזרחות הפורטוגלית שמאפשר ליוצאי עדות ספרד להגיש בקשה לדרכון פורטוגלי אף הם, ואולי לזכות בפרס הנכסף שעושה רושם שכולם, ללא יוצאים מן הכל, מבקשים: אזרחות אירופאית.

החוק פתח אפשרות לקבלת אזרחות פורטוגלית לכשלושה מיליון צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל מכל רחבי העולם, ביניהם גם אזרחי ישראל. התכלית שעומדת מאחורי הצעד הזה אצילית כשלעצמה; תיקון העוול ההיסטורי שנגרם על ידי ספרד ופורטוגל באינקוויזיציה כנגד העם היהודי והיהדות כולה.

אז למה כדאי להנפיק דרכון פורטוגלי?

הדרכון הפורטוגלי הוא דרכון אירופאי לכל דבר. הוא מאפשר למחזיקים בו אפשרות חופשית לעבודה, מגורים, לימודים ותנאים סוציאליים בכל 27 מדינות האיחוד. בנוסף, הדרכון מתיר כניסה לארה"ב ללא ויזה כמו גם לעוד שורה בלתי מבוטלת של מדינות שהכניסה אליהן נשללה לישראלים אבל אפשרית לתושבי מדינות האיחוד.

גם הציבור החרדי החל להבין את היתרונות הרבים שגלומים באזרחות אירופאית, ולפעול בנידון. עבור אלו שבחרו ללכת בדרך האקדמית, דרכון פורטוגלי יאפשר לימודים מוזלים או לגמרי בחינם. עבור אלו שבחרו ללמוד בישיבה בחו״ל, יש אפשרות לקבל הטבות בזכות הדרכון האירופאי. כמו כן, דרכון אירופאי יאפשר לחברים מהקהילה החרדית להרחיב לעצמם את אפשרויות השידוך לחלק גדול מן המדינות שחברות באיחוד. הקהילות היהודיות כיום הן חזקות ומגובשות. הן תקבלנה בשמחה ובאהבה חברים חדשים הזקוקים לליווי, הכוון ותמיכה.

פורטוגל • קרדיט: פיקסביי

מי זכאי לאזרחות הפורטוגלית ומה התנאים הבסיסיים לקבלתה?

על המבקש להוכיח כי הוא צאצא של מגורשי ספרד ופורטוגל ואבותיו הגיעו למדינות שבהן התיישבו המגורשים כגון תורכיה, בולגריה, יוון, מדינות יוגוסלביה לשעבר, מרוקו, תוניסיה, אלג'יריה, לוב, מצריים, ירדן, סוריה, לבנון וארץ ישראל.

גם צאצאי מגורשים שהתיישבו במדינות נוספות באירופה, ובהן צרפת, איטליה, הולנד וגרמניה, עשויים להיות זכאים לאזרחות ודרכון פורטוגלי, ובלבד שיוכיחו את הזיקה לקהילה היהודית הפורטוגלית. לא צריך להיות 100% ספרדי כדי להוכיח זיקה למגורשי ספרד. מספיק שאחד מאבות המשפחה מוצאו באחת מן המדינות הללו, גם אם הצאצאים הם חצי אשכנזים.

כיצד מוכיחים קשר משפחתי למגורשי ספרד ופורטוגל?

יש לאסוף ראיות המוכיחות זאת, למשל, השמות בעץ המשפחה של המבקש הם שמות משפחה פורטוגליים טיפוסיים. בהצעת החוק מופיעים כ-60 שמות רלוונטיים (אליאס, פינטו, פרנקו, פרדו, טורס, זוארץ, קסטרו ואחרים). לא מדובר ברשימה סגורה של שמות משפחה ולכן אם שם המשפחה שלכם אינו נמצא ברשימה, עדיין ניתן להוכיח קשר למגורשי ספרד בדרכים אחרות. למשל, מסמכים המעידים על מוצא ספרדי פורטוגלי, כתובה, ספרי תפילה וספרי הגות בשפת הלדינו, הגדות של פסח בלדינו, תעודות לידה, תמציות רישום, תעודות עלייה ותעודות רשמיות נוספות מארץ העלייה הקושרות בין המבקש לבין אבותיו שהגיעו מקהילות ספרדיות פורטוגליות. גם ידיעת שפת הלדינו יכולה להוות יתרון גדול בהוכחת הזיקה. ניתן גם להביא חוות דעת של גנאולוג (מומחה לחקר המשפחה) המתמצא בתפוצת יהדות ספרד ופורטוגל.

על מנת לברר את זכאותכם לאזרחות או דרכון פורטוגלי, יש לחקור את השושלת המשפחתית שלכם; משימה לא פשוטה לביצוע באופן עצמאי, במיוחד למי שאינו מנוסה בכך. גם השלבים הבאים הופכים קלים יותר בעזרת אנשי מקצוע כיוון שהם כוללים התנהלות בירוקרטית מול חוקים של מדינה זרה בשפה לא מוכרת. אי לכך, מומלץ לפנות לחברה המתמחה בתחום ויכולה ללוות אתכם בכל שלבי התהליך – החל מחקר השורשים, דרך הגשת כל המסמכים לרשויות הפורטוגליות ועד סיום התהליך: אזרחות פורטוגלית ודרכון תואם אצלכם בידיים.

דרכון פורטוגל מגזר חרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד