ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

כיצד להישמר מפני סכנות חשמל?

החשמל עלול לגרום להתחשמלות ולמקרי מוות. לכן חשוב להכיר את הסכנות האורבות ולהגן על משפחתך, ביתך ורכושך מפני נזקי החשמל

כיצד להישמר מפני סכנות חשמל?

מאות מקרים של התחשמלות מתחרשים מידי שנה ושנה. חלק מהמקרים הם אמנם קלים ומסתיימים בזרם בכל הגוף בלבד, אולם חלק אחר שלהם עלול לגרום לפגיעה קשה ובלתי הפיכה בכל חלקי הגוף, כוויות קשות ואף למוות. מקרים רבים של התחשמלות היו יכולים להימנע אילו היו בעלי בתים משתמשים במכשירים להגנה מפני נחשולי מתח ובמפסקי זרם (Arc Fault Circuit Interrupters). מכת חשמול עלולה אף לגרום לנזק רב לדירה ולשריפה גדולה. אלפי מכשירי חשמל מתקלקלים מידי שנה כתוצאה מקצר חשמלי או מפגיעת ברק בדירה.

נחשולי מתח מתרחשים בדר"כ בחורף כאשר כבלי המכשיר החשמלי נוגעים זה בזה או כאשר ישנה הדלקה וכיבוי של מזגני אוויר, תנורים, מקררים או שואבי אבק. גם ברקים המכים במרחק של כ-3 ק"מ מהבית עלולים לגרום לנחשולי מתח. ההגנה מפני אלה נעשית על ידי מגן אלקטרוני מסוג SPD, בשילוב עם מערכת הארקה טובה. מגן זה אמור לשמור על מכשירי החשמל מפני פגיעה בהם וכמובן למנוע התחשמלות בעת שימוש בהם. חשוב לדעת כי מגן SPD אינו עוצר את נחשול המתח, אלא פשוט מנתב את הנחשול לקרקע. במקרה של פריצת הנחשול עלול המכשיר לקרוס או להפסיק לפעול, מה שיביא להוצאות כספיות לא זולות לצורך תיקונו.

אם החלטתם לרכוש מגן SPDs ודאו שהוא אכן מגן על כל קווי החשמל והאותות המחוברים לציוד החשמלי. בחרו מגן הכולל נורת אזהרה או אזעקת שמע והכי חשוב שהוא מגיע עם אחריות יצרן ותו תקן. חשוב לדעת שהאחריות מכסה בדר"כ רק את ההתקן ולא את הציוד הניזוק או כרסום בידוד הכבל על ידי מכרסמים.

בשוק ישנו רכיב חשוב נוסף הנקרא מפסק זרם (AFCIs). מפסק זה מאתר סוגים שונים תקלות חשמל מסוכנות. הוא נראה כמו מפסק חשמלי רגיל אך הוא לא רק מגן מפני עומסים וקצרים חשמליים, אלא גם מאתר תקלות חשמליות. כדאי לשקול שימוש במפסקי זרם בבתים שהבידוד החשמלי שלהם ישן או פגום או אם קיים חשש שהכבלים ניזוקו על ידי מסמרים וברגים המסתתרים בתוך קירות הבית.

תיבות נתיכים ומפסקים אוטומטיים, הנמצאים בקופסת הפאנל, הינם קריטיים לבטיחות הבית מפני פגיעה בחשמל. החיווט הפנימי אמור להיות גלוי, אך חשוב מאוד להקפיד תמיד לנעול בבריח את דלת הפאנל למניעת מגע יד אדם. בנוסף, חובה להרחיק מסביבת הפאנל החשמלי חומרים מתלקחים. אם חלילה אתם מבחינים בסימני שריפה, שומעים זמזום או מריחים ריח פלסטיק שרוף, פנו מיד לחשמלאי מוסמך שיבדוק זאת. חשוב לדעת כי עודף נתיכים מהווה סכנה חמורה לשריפה. אם הנתיכים מתפוצצים הדבר מעיד על עומס יתר של המעגלים. גם במקרה זה פנה לחשמלאי מוסמך שיבדוק את המעגלים ויבצע את התיקונים הנדרשים.

בכל מה שנוגע לכבלים חשמליים, חשוב מאוד לבדוק אותם באופן שוטף לאיתור נזקים, ולעולם אל תתקנו אותם על ידי איחוי. הימנעו ככל שניתן מחימום יתר על ידי שימוש בכבלי הארכה שגודלם מתאים לעומס שעליהם לשאת. זכור תמיד: כבלי הארכה הם פתרון חיווט זמני, לא קבוע!

לעולם אל תחליף שקעים בעצמך. העסק חשמלאי מוסמך לצורך כך. מכשירים וכלים חשמליים מצוידים לרוב בשלושה תקעי פין. לעולם אל תסיר את פין ההארקה מכבל של מכשיר. חשוב לזכור לנתק מהחשמל כל מכשיר או כלי אשר יש חשש שהוא גורם להתחשמלות. במקרה כזה שלח אותו בדחיפות לבדיקה אצל חשמלאי מוסמך או מעבדת תיקונים.


לקבלת מידע נוסף על ביטוח דירה כנס לאתר חברת מגדל – לחץ כאן

לקבלת הצעת מחיר לביטוח דירה מחברת מגדל – לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד