י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
טיעון מפתיע

אבו מאזן תקף את העליות מרוסיה ואתיופיה

בצל עסקת המאה אותה הציג הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, יו"ר הרשות הפלסטינית תוקף את הדרישה הישראלית להכרה במדינה יהודית באמצעות טיעון מפתיע: העולים הרוסים והאתיופים ברובם אינם יהודים. נתניהו מיהר להגיב

אבו מאזן תקף את העליות מרוסיה ואתיופיה
אבו מאזן/בנימין נתניהו צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

‏עסקת המאה אותה הציג נשיא ארה"ב דונלד טראמפ רק לפני מספר ימים, גרמה לזעם רב של חלק ממדינות ערב ובעיקר הזעם מגיע מכיוונה של הרשות הפלסטינית שרואה בהצעתו של טראמפ הצעה מעליבה.

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר בכינוס הליגה הערבית, כי "רוצים שאכיר בישראל כמדינה יהודית, אך אני יודע כי היא אינה כזו. יש בה 1.9 מיליון ערבים ו-1.5 מיליון רוסים נוצרים שעלו מברית המועצות בין 1990 לשנת 2000. אפילו בין יוצאי אתיופיה אחוז היהודים נמוך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בחשבון הטוויטר שלו על הדברים. "‏כנראה שאבו מאזן עדיין לא שמע על שבטי ישראל - עולי אתיופיה ומדינות חבר העמים. אחינו ואחיתנו, בשר מבשרנו, יהודים מבטן ומלידה שחלמו בגולה במשך דורות על שיבת ציון וזכו להגשים את חלומם".

מזכיר הליגה הערבית אחמד אבו אל-ריט בכינוס החירום של שרי החוץ של הליגה הערבית בקהיר. "תוכנית טראמפ מאכזבת. יישומה לא משרת גם את הצד הישראלי, לא יביא יציבות או שלום אלא יבטיח עוד 100 שנות סכסוך וסבל. התכנית מנציחה את הכיבוש. סיפוח הבקעה וההתנחלויות, פירוש הדבר שהתוצאה שאליה מובילה התוכנית היא המשך הכיבוש והכשרתו. החלופה: משא ומתן ישיר בין ישראל לפלסטינים כדי להגיע לפתרון ששני הצדדים יכולים לחיות עמו."

כזכור ביום שישי ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן הגיע לכינוס החירום של שרי החוץ של הליגה הערבית בקהיר. ואמר כי "סירבתי לקבל שיחות טלפון מהנשיא טראמפ לקראת פרסום התוכנית המדינית וגם איגרות ממנו וגם עותק מהתוכנית, אני בעל הסוגיה, לא נחתתי מהירח כדי שהוא ישלח לך לי עותק לקרוא אותו", אמר. "גם אם היו אומרים רק שירושלים תסופח לישראל לא הייתי מסכים לזה. לא אקח את זה על עצמי. ירושלים לא רק שלי, היא של כולנו, תוכנית טראמפ נותנת לישראל 30% מהגדה, אחרי שבאוסלו קיבלנו 92%, אין ריבונות למדינה הפלסטינית, ואין לה גבולות עם ירדן ומספחים את הבקעה, הם רוצים לתת לנו ב"מתנה" את אזור המשולש והאוכלוסייה שמתגוררת בו וכולכם יודעים למה, אין צורך לפרט למה אנו מתנגדים לתוכנית. השאירו לנו גבינה שוויצרית." כך אבו מאזן.

עוד מדברי אבו מאזן. "ישראל ביטלה את ההסכמים החתומים בינינו והפרה את הלגיטימציה הבינלאומית שעל בסיסה נחתמו ההסכמים ועל בסיסה היא הוקמה. לכן אנו מודיעים לכם שלא יהיה איתכם שום קשר, וגם לא עם ארה"ב, לרבות הקשרים הביטחוניים, וזאת לאור התכחשותכם להסכמים החתומים וללגיטימציה הבינלאומית. עליכם כישראלים לשאת באחריות ככוח כיבוש. בוא ותיקחו את האחריות: על האוכל, על השתייה ועל הביטחון, אין לי יותר קשר לזה. לעסקת המאה יהיו השלכות עלינו, עליכם ועל האזור. אני יכול היום לעבוד, להגן, להגיד מילה. אני יכול להביא לכם מידע שאתם לא יכולים לחלום להביא בעצמכם, אבל הפרתם את ההסכם אז שאו באחריות. נמשיך במאבק הלגיטימי באמצעים של שלום ובפעולה עממית בדרכי שלום לפי החוק הבינלאומי כדי לסיים את הכיבוש ולהגשים את חלום עמנו למדינה ועצמאות." הדברים הובאו בערוץ הטלגרם של כאן 11.

לסיכום הדברים של הליגה הערבית. "הליגה הערבית מסרבת לעסקת המאה מכיוון שהיא לא עונה אפילו ברמה מינימלית לזכויות ולשאיפות העם הפלסטיני. אנו מזהירים את ישראל מיישום סעיפי העסקה בכוח, ארה"ב וישראל הן האחריות המלאות להשלכות מדיניות שכזו. מדינות הליגה הערבית לא יקיימו משא ומתן בעניין העסקה או ישתפו פעולה עם הממשל האמריקני בביצועה. הבסיס לשלום הוא פתרון שתי המדינות אליו יש להגיע באמצעות מו''מ שיביא לריבונות מדינה פלסטינית בגבולות 67' שבירתה ירושלים המזרחית.

מנגד שר החוץ של בחריין, ח'אלד בן אחמד, אמר בכינוס החירום של שרי החוץ של הליגה הערבית בקהיר. "תומכים בסוגייה הפלסטינית. אנחנו מעריכים את תכנית טראמפ ומקווים שתביטו עליה ותלמדו את הדברים החיוביים בה עבור העולם הערבי."

שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי, אמר. "אני מדגיש את עמדתה של מצרים התומכת בסוגיה הפלס' שהיא הסוגיה הערבית המרכזית. ההגעה ליישוב של הסוגיה הפלס' באמצעות הקמת מדינה פלס' ריבונית שבירתה ירושלים המזרחית היא אחד המפתחות העיקריים להבאת לשלום במזה''ת. על אף כל האתגרים הידיים הערבית מושטות לשלום לכל גורם שישאף לכך על בסיס החוק הבינ''ל."

גם איימן א-ספדי, שר החוץ הירדני הגיב. "עקרונות ירדן לא ישתנו ועמדתנו בעניין הסוגייה הפלס' לא ישתנו. פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להביא לשלום מוחלט.

אנחנו מזהירים מההשלכות ההרסיות של כל צעד ישראלי חד צדדי שמטרתו לכפות מציאות חדשה בשטח. בניית התנחלויות והתרחבותן, הריסת בתים, סיפוח אדמות פלס' כבושות. כל אלה הפרה מגונה של החוק הבינ''ל, הכשלה של הזדמנויות השלום וליבוי נוספת של מתיחות ומאבק. ירדן תישאר ותמשיך להשתמש בכל האמצעים לשמור על ירושלים ועל ההקדשים המוסלמים והנוצרים בה."

אבו מאזן תכנית המאה בנימין נתניהו דונלד טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד