ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

צרו צעדינו מלכת, ברחובותינו!

יש לצאת נגד 'צניעות' שעוברת את הגבול ומכשילה יותר משמתקנת • הרב יוסף חיים נקש מקונן גם אחרי ט' באב על שפלות הדור ועל הכרזת ההתנתקות ברחובות ירושלים, ומפתיע עם פסק של הגר"ח קנייבסקי

כל הגברים ימינה וכל הנשים שמאלה. צילום: מיתפלפל
כל הגברים ימינה וכל הנשים שמאלה. צילום: מיתפלפל



מאמר קודם בנושא:

האם כולם חשודים?

ט' באב מאחורינו אמנם, אך באוזניי עדיין מצלצלים המילים אותם קראנו במגילת איכה "צרו צעדינו מלכת ברחובותינו" - וכל זאת למה? בשל ההוראות החדשות אליהן התוועדנו בימים אלו לפוסעים ברחובות גאולה, מלכי ישראל ומאה שערים.

שלטים גדולים מכריזים על "התקנות" החדשות, ואני, יהודי פשוט אני, אולי גם לא רב, אך גם לא שרברב. בתוך עמי אני חי, ואט-אט הולך ומתברר כי התהליך הזה, שנקרה 'חיים' בתוך עמי, הופך להיות יותר ויותר קשה. יותר ויותר מסובך.

דבריי יכוונו שוב לנושא הצניעות שהפך, לדאבון כל לב רך וחרד, להיות כה פומבי ומוחצן ברחובותינו. ליבי מלא וגדוש, כמו רבים מאחי, ביניהם אישי ציבור ואנשי חינוך, על שלטים בגודל המסוגל לכסות כל אשה ממוצעת, שנתלו ברחובות קרתא דירושלים, בהם נכתב בין היתר: "בלי שייראה אף איבר שהוא". רחובותינו מלאו דמים בדמות מודעות מנוקדות בגודל קידוש לבנה, כך שאפילו הזאטוטים מבינינו, שעדיין מתקשים בקרוא אותיות הא'-ב' הקדושות ללא ניקוד, יוכלו לתמוה באזני ההורים בתמימות אופיינית: "אימא, מה זה 'ההבלטה החמורה' שאסור לראות מבחוץ?"

סאגת החומרות החדשות, שלא שערום אבותינו, מותירות לכל 'עסקן' לפעול ככל העולה על רוחו ה"קדושה", ולהחליט על דעת עצמו לתלות מודעות לאורך כל קו התפר שבין שכונת 'גאולה' לשכונות הצפון בירושלים, המבקשות "לאור בקשת רבים" שהגיעה אל הרבנים, כי בשעות מסוימות בשבתות, המצב הופך לבעייתי ה"י.

והאמת ניתנת להיאמר, שאיני שלם עם הניסוח המעורפל קמעה במודעות הללו. שכן, הן מכילות הנחות סותרות ואפרטן: "רבים וטובים תינו את צערם לפנינו שקשה ללכת ברחובותינו מרוב נשים ובנות בלי עין הרע"...

אתם הבנתם את זה? קשה ללכת מרוב נשים ובנות (משמע רחמנא יצילנו - יח"נ), בלי עין הרע (משמע מבורך הוא – יח"נ). אם הן מעוררות גועל נפש כה רב, עד "שקשה ללכת ברחובותינו מרוב נשים ובנות", אז מה פתאום מציינים העסקנים הקדושים "בלי עין הרע"? הרי עין טובה בוודאי אין כאן!

ובכן, מבקשים מאיתנו אותם "רבים וטובים" להשאיר את המדרכה הימנית פנויה בכל האזור שמרחוב בר-אילן פינת צפניה עד רח' יחזקאל. בשבת הבאה, אותם "רבים וטובים" יבקשו להמשיך את המדרכה הנפרדת עד סנהדריה.

למה לא? הרי ממש קשה ללכת מרוב נשים ובנות בלי עין הרע.

קשה, קשה.

• • •

וכך בעודי מהרהר בעליית מפלס השיגעון באותו בראומטר של החום הלוהט סביבנו, וכפי שכבר ניבאו רבים וטובים, הגיעה תורן של הפרדת רחובות ומפלסים ברחובות קריה, וללא בושה, אני תוהה איך כבר עברו את עניין המהדרין באוטובוסים, שלבטח הפך לקונצנזוס שאסור להרהר אחריו. להרהר - תרתי משמע.

ואני הקטן מאמץ עיניי המשתהות ובודק שוב ושוב בדברי הבדולח של מרן פאר הדור והדרו, איש אלוקים קדוש הוא, גאון ישראל ומעוזו, הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א, שעפר אני תחת רגלי הקוראים בבואי לצטט פסק הלכה (שאולי יש להצטער שאינו מיושם למעשה...) מפיו, כפי שמופיע בספרו 'נזר החיים'.

הספר, שכולו הוראות הדרכה ופרקי הנהגה להורות לעם ד' דרך אשר ילך בו, מביא שלל שאלות בענייני הלכה ומענייני דיומא, אותם שאל הכותב הנכבד את מרן הגר"ח שליט"א.

והנה בפרק הנקרא "דברים נכוחים" (עמוד רל"ג), מופיעות שתי השאלות המרתקות הבאות:

שאלה רי"ג: האם מותר לשבת אחרי אשה?

תשובת מרן שליט"א: בגמרא כתוב לא ללכת אחרי אשה, אבל לא כתוב לא לשבת אחרי אשה.

שאלה רי"ד: בספר נקיות וכבוד בתפילה, נשאל מרן שליט"א אם יושב באוטובוס והתיישבה אשה לידו - האם יש חיוב לקום?

והשיב: אין חיוב, ויזהר בנגיעה.

ונסתפקתי האם בכהאי-גוונא דנזהר מנגיעה, מותר גם לשבת לכתחילה ליד אשה?

תשובת מרן שליט"א: אם נשמר מנגיעה, מותר גם לכתחילה.

• • •

אדגיש ואומר, לטובת הטוקבקיסטים הנלהבים ולמען נידע את ההלכה למעשה, כי החיבור 'נזר החיים' לא נכתב כספר זוהר, שאולי מיועד ליודעי ח"ן ואפשר שאינו שווה לכל נפש, או כ'צאינה וראינה' כספר רגש ותחינה.

מדובר בחיבורו של אחד מגדולי פוסקי דורנו, ששתל הקב"ה בקרבנו להאיר את האפילה באותו דור שפל ונבזה. ויסכימו כולם (אין כולם, אך רובא דמינכר) שגם אם נחפש בנרות ופנסי רחוב בוהקים לא נמצא את ההיתר לבטל את דברי קודשו של מרן הגר"ח שליט"א.

ולכן, לאחר תשובות ברורות ונהירות אלה, הרי שכל מילה נוספת מיותרת; אך מפני שמכיר אני בטיב המגיבים, יש לחזור שוב על דבריו של מרן שליט"א, שמתיר ישיבה מאחורי אשה, ואפילו להתיישב (שומו שמים) ל-כ-ת-ח-י-ל-ה על יד אשה זרה באוטובוס!

והנה הס מלהזכיר. וחלילה שאני הקטן, מפשוטי העם, לא אכתוב זאת, ולבל תחשדו בי חלילה שאני אפילו חושב להתיישב ליד אשה זרה, לא לכתחילה ולא בדיעבד. אך, שוב, גם אם זה לא מסתדר למאן-דהו, או לכמה מאן-דהו'ים, הרי שמי לנו גדול כמרנא הגר"ח שליט"א שכך ענה למשאלהו מפורשות. וכך "תשובת מרן שליט"א: בגמרא כתוב לא ללכת אחרי אשה, אבל לא כתוב לא לשבת אחרי אשה". בהיר ונהיר כאור שבעת הימים. לא ברמז ולא בסוד, לא בדרש ולא בכוכביות, חלילה.

אכן, פוסק מרן רבי חיים קנייבסקי שליט"א שמותר לשבת לכתחילה ליד אשה, ובוודאי שמאחורי אשה אין בעיה כלל.

וכל אלו שמטיבים לנופף במאמר חז"ל: "מאחורי ארי ולא אחרי אשה", נדרשים כעת לקפל דגלם ולהבין את מה שמרן הגר"ח מנסה להסביר לנו, שדברי הגמרא מתייחסים להליכה ולא לישיבה. זוהי הכרעת מרן ואני מציע לכולנו שלא להרהר אחריו.

• • •

לאחרונה פורסמה והופצה חוברת צבעונית לעידוד ושמירת גדרי הצניעות. חוברת זו התגלגלה לידי וכולי צער על כך ולא ארחיב על מה צערי, רק זאת אסביר שבה מופיעים שרטוטים מעוצבים המראים ראש אשה, במגוון סגנונות, תוך נתינת מידות מדויקות, מהיכן ועד היכן צריך להסתיר או לגלות את הצווארון ועוד...

מדובר בחוברת כרומו, שאינה מותירה כמעט שום דבר לדמיון נפש צאצאינו. וכן כיתובי המשפטים בחוברת "הקדושה", פשוט תאווה לעיניים ה"י: ממש התאמצו בשבילנו, עם ישראל קדושים והבהירו לנו אחת ולתמיד באופן ברור ומודגש עד להיכן ומהיכן צריכה להיות החצאית, החולצה, הגרביים, הגרביונים, הצווארון; וגם לא פספסו להדגים את מידת השקיפות הלא רצויה.

שיהיה ברור: אף אחד, ואני הקטן בתוכם, אינו נגד צניעות. אבל יש לצאת נגד "צניעות" שעוברת את הגבול ובוודאי מכשילה יותר משמתקנת. ואם נאמר אין אפוטרופוס לעריות? יש לצטט את דברי הגמרא הק'. "עשרה קבין של זנות ירדו לעולם". לכולנו ידוע מי היא האומה שנטלה תשעה מהן, נכון? אותה אומה שמקפידה על רעלה ועל גלאביה. אותה אומה שאוסרת לאישה לצאת לרחובה של עיר בלי שכל גופה יעטה שחורים ורק עיניה מציצות מחרך מחוספס.

ולכאורה, איך מתיישבות שתי הסתירות הללו? הרי הנשים של אומה זו הן הכי צנועות לכאורה. איך יתכן שדווקא הם נטלו את תשעה הקבין. הנה לנו, כי דווקא הצניעות המעושה, מאוסה ומזוייפת כשהיא הופכת לפומבית ומוחצנת, היא כולה שקרית ומטעה. הנה כי כן, מבחוץ הם לכאורה צנועים מאוד, אך מבפנים יש להם תשעה קבין!

אנחנו, בני האומה היהודית, חייבים כמובן לשמור על צניעות, להקפיד עליה כבבת עינינו, אך גם הצניעות צריכה להיות צניעות בעצמה. מבלי שתהיה המונית, פומבית וזולה, מבלי שתיהפך רחובית ופוגענית.

ולצערנו, בוויכוח הזה של מי צדיק יותר כולנו מפסידים. כולנו זה אומר שגם הנשמרים והנזהרים נסחפים בעל כרחם בחגיגת הצניעות הפושה בקרבנו והורסת, כן הורסת, כל חלקה טובה.

ואין מי שיאמר: הרף! די!
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 64 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד