י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
זעם בציבור הערבי

העברת המשולש לשטח הפלסטיני - יוזמה של נתניהו

מקורות בישראל ובארה"ב שהיו מעורבים במגעים לכינון עסקת המאה אומרים ל'הארץ' כי מי שיזם את את העברת המשולש לשליטה פלסטינית הוא ראש הממשלה נתניהו • זעם ברחוב הערבי: גזענות מופרעת של נתניהו • הח"כים הערבים לא חוסכים ביקורת מגנץ

העברת המשולש לשטח הפלסטיני - יוזמה של נתניהו
נתניהו וקושנר בשגרירות ארה"ב בי-ם צילום: מתי שטרן, פלאש 90

עסקת המאה שהוצגה בבית הלבן בשבוע שעבר כוללת בין היתר את העברת המשולש לשליטה פלסטינית - סעיף שמציע להעביר שורת יישובים ערביים באזור המשולש לתחומי המדינה הפלסטינית. בין היישובים שמוזכרים מפורשות במסמך כמועמדים לעבור לתחומי המדינה הפלסטינית: כפר קרע, ערערה, באקה אל גרבייה, אום אל-פחם, קלנסווה, טייבה, כפר קאסם, טירה, כפר ברא וג'לג'וליה.

ב'הארץ' מפרסמים הבוקר (שלישי), על פי מקורות בישראל ובארה"ב שהיו מעורבים במגעים, כי מי שהעלה את הנושא בפני בכירי ממשל טראמפ הוא דווקא ראש הממשלה בנימין נתניהו. היה זה בשנת 2017, במהלך אחד הביקורים הראשונים של ג'ארד קונשר, חתנו ויועצו של הנשיא טראמפ, בישראל.

המקורות שהיו מעורבים בשיחות על תוכנית השלום סיפרו כי נתניהו העלה את הנושא מול האמריקאים ב-2017, בתור אפשרות ל"פיצוי" הצד הפלסטיני על סיפוח כל ההתנחלויות על ידי ישראל. נתניהו הסביר כי הוא לא יוכל לתמוך בתוכנית שתכלול פינוי התנחלויות, והציע להציג לפלסטינים את שטח המשולש כתמורה בהיקף דומה לשטח שיסופח על ידי ישראל.

לפי המסמך האמריקאי, יש "לשקול את האפשרות, בכפוף להסכמת הצדדים, שהגבול של ישראל ישתנה כך שקהילות המשולש יהפכו לחלק מהמדינה הפלסטינית. במסגרת הסכם כזה, זכויות האזרח של התושבים בקהילות הללו יהיו בהתאם לחוקים ולפסיקות המשפטיות של הרשויות הרלוונטיות". הנוסח הזה אינו עונה על השאלה מיהם אותם "צדדים" שיחליטו על העברת היישובים לשליטה פלסטינית – האם מדובר רק על ישראל והרשות הפלסטינית, או שנדרשת גם הסכמה של התושבים עצמם?

הציבור הערבי בישראל הגיב בחריפות להכללת הסעיף במסמך. חברי כנסת מהרשימה המשותפת כינו את ההצעה "טרנספר" והשתתפו בהפגנות נגדה. גם חברי כנסת במפלגות העבודה, מרצ וכחול לבן גינו את הרעיון ואמרו כי לא יתמכו בו. ההצעה עוררה ביקורת גם ביהדות ארה"ב: ארגון "הליגה נגד השמצה", הגוף המוביל במאבק באנטישמיות ובגזענות בארה"ב, אמר בתגובה כי "אזרחי ישראל הערבים הם חלק אינטגרלי מן החברה הישראלית, עם זכויות שוות במסגרת החוק הישראלי. כל ניסיון לשלול את האזרחות שלהם ללא הסכמתם מהווה פגיעה בעקרונות ובאופי הדמוקרטי של ישראל".

מי שדווקא בירך על הכללת ההצעה במסגרת מסמך רשמי של ממשל ארה"ב הוא יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שקידם את הרעיון הגזעני יותר מכל פוליטיקאי אחר בעשור האחרון. כאשר נתניהו הציג לראשונה את רעיון העברת המשולש למדינה הפלסטינית בפני יועציו הבכירים של טראמפ, כך לפי המקורות, היה ליברמן שר הביטחון בממשלתו וישראל ביתנו הייתה חברה בקואליציה שלו.

בלשכת ראש הממשלה התייחסו לדיווח ולא הכחישו את מעורבות רה"מ, "ההחלטה על מה ייכנס לתוך התוכנית היתה של ארצות הברית", נמסר. בבית הלבן לא השיבו לבקשת תגובה בנושא.

התגובות ברחוב הערבי

הפרסום הבוקר ב'הארץ' לפיו נתניהו הוא שהיה אחראי על התכנית להעברת המשולש, עוררה שוב את חמתם של הח"כים מהרשימה המשותפת המקפידים לקרוא לתכנית "טרנספר". הפעם האש לא כוונה נגד ממשל טראמפ, אלא כנגד ראש הממשלה באופן ישיר.

יו״ר הרשימה המשותפת ח״כ איימן עודה אמר כי, "הגזענות המופרעת של נתניהו מוכיחה שהוא שונא ערבים הרבה לפני שהוא אוהב שפניות וסיגרים". עודה הוסיף עודה, "הניסיון המסוכן לשלול את האזרחות של 400 אלף אזרחים ערבים, ילידי המולדת הזאת, שולח מסר ברור לכולנו: אתם לא רצויים כאן ותורכם יבוא בתוכנית הבאה".

ח״כ יוסף ג’בארין: "היום נחשף שהרעיון המסוכן לשלול את אזרחותם של מאות אלפי אזרחים ערבים - הוא פרי מוחו הגזעני של נתניהו. מאות אלפי שכניי, חבריי, קרוביי ואחיי נמצאים בסכנה של שלילת אזרחותם וטרנספר מידי - וראש ממשלה מסית אחד מנצח על הכל". ג'ובארין תקף את יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ, "בינתיים, בני גנץ ממלא פיו מים בנושא. האם טרנספר של מאות אלפי אזרחי המדינה אינו שווה התבטאות"?

ח"כ עופר כסיף מטעם מפלגת חד"ש אמר כי, "ראש ממשלה אשר מנסה להיפטר מ-400 אלף אזרחי מדינתו לא יכול להשלים עוד יום אחד בתפקיד. מעבר לגזענות הקיצונית, מדובר במעשה הגובל בבגידה במדינה".

גם במפלגת השמאל היהודית הגיבו בחריפות לתוכן הפרסום: חברת הכנסת רויטל סעיד, אמרה מטעם איחוד המפלגות העבודה-גשר-מרצ, "כמה לא מפתיע ועדיין מקומם מאוד לגלות שמר 'המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות אל הקלפי' הוא זה שעומד מאחורי הסעיף בתכנית המאה, שמציע להעביר אזרחים וישובים ערבים למדינה הפלסטינית העתידית".

לדבריה, "נתניהו רואה באזרחי ישראל הערבים מאז ומתמיד מטבע עובר לסוחר, ואם אפשר להיפטר מהמטבע הזה ב'מחיר טוב', ועל הדרך לבצר את שלטון הימין, אדרבה". עוד היא הוסיפה כי, "האג'נדה של נתניהו וליברמן להפריד ולשסות נגד ערבים וחרדים היא לא מקרית. רק העבודה-גשר-מרצ מציעה שותפות אמיתית, רואה בכל האזרחים הישראלים שותפים שווים לחיים כאן, ומציעה כתובת לישראלים שמחפשים עתיד של שותפות ותקווה".

בנימין נתניהו ג'ארד קושנר איימן עודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד