י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
1-0 לאוחנה

מנדלבליט נכנע: לא מתנגד למינוי של מ"מ פרקליט המדינה

היועמ"ש מנדלבליט מתייחס רשמית למינוי דן אלדד לתפקיד פרקליט המדינה ומצהיר כי כדי לא לפגוע בעבודת הפרקליטות "לא אעמוד על התנגדותי למינוי" | מדובר בניצחון לשר המשפטים שהתעקש לבחור את הפרקליט בעצמו בלי תכתיבים מהיועמ"ש

מנדלבליט נכנע: לא מתנגד למינוי של מ"מ פרקליט המדינה
אמיר אוחנה/אביחי מנדלבליט צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה הודיע כי לא יתנגד למינוי עו"ד דן אלדד לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה, זאת למרות שמדובר במינוי של שר המשפטים אמיר אוחנה חרף דעתו הברורה של היועמ"ש מנדלבליט.

"בחוות דעת משפטית מפורטת שהעברתי לשר המשפטים בנושא, לפני כחודשיים, הבהרתי כי לנוכח המאפיינים המיוחדים של תפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה, בפרט העצמאות ואי-התלות הנדרשים ממי שמכהן בו, וכאשר על הפרק עומדים נושאי אכיפת חוק משמעותיים הקשורים לנבחרי ציבור, ובראשם כתב האישום שהוגש נגד ראש הממשלה, נדרש כי המינוי האמור יעשה - לכל הפחות - בהיוועצות עם היועץ המשפטי לממשלה" כתב מנדלבליט במכתב אותו שיגר הערב אל חברי הנהלת הפרקליטות.

במכתב כתב עוד כי "מינויו של ממלא מקום פרקליט המדינה, אשר אמון על ניהולה של הפרקליטות, על-ידי דרג פוליטי, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, לא רק שאינו תואם את הנורמות המשפטיות המתחייבות, אלא אף מעלה חששות כבדים ביחס להשלכות על אמון הציבור בעצמאות עבודתה של מערכת התביעה".

מנדלבליט פירט כי בשבועות האחרונים קיים שיח מעמיק עם שר המשפטים אוחנה, "מתוך רצון להגיע למועמד מוסכם שימונה לתפקיד רגיש זה". מנדלבליט נתן חוות דעת להתאמתם של שבעה מועמדים לתפקיד מקרב בכירי פרקליטות המדינה. "משום מה, לא הוצג נימוק ממשי כלשהו - לא בפניי ולא בפני הציבור - בדבר העדר התאמתם של מועמדים אלו לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה".

למרות זאת, שר המשפטים אוחנה החליט "למנות דווקא מועמד שהסברתי לו בפירוט כי אינו מתאים לתפקיד", והוסיף "צר לי כי בחר לפעול כפי שפעל". על אף האמור, "מצב בו מינויו של ממלא מקום פרקליט המדינה הופך לזירת עימות - איננו רצוי" כתב מנדלבליט.

"מתוך תחושת אחריות לאינטרסים חשובים אלו, ומתוקף תפקידי כמי שעומד בראש מערכת אכיפת החוק, החלטתי - לא בלי היסוס - כי במצב הדברים הנוכחי, האינטרס הציבורי במניעת פגיעה נוספת בעבודת פרקליטות המדינה, מחייב כי למרות כל האמור, לא אעמוד על התנגדותי למינוי עו"ד אלדד לתפקיד, לעת הזו".

כזכור, ביום ראשון השבוע, שר המשפטים אמיר אוחנה הודיע כי בחר במנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, עו"ד דן אלדד לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה. סעיף 23א לחוק המינויים מורה כי השר ימנה מ"מ מקרב עובדי המדינה, ולכן שמות אחרים שהועלו בפני השר לא באו בחשבון. 

בסביבת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט, אומרו ל'בחדרי חרדים' כי אמנם אין עדיין חוות דעת, אך "מסתמן שיש מניעה משפטית למינוי דן אלדד למ"מ פרקליט המדינה". אולם כאמור, מנדלבליט נכנע והסיר את התנגדותו למינוי.

שר המשפטים אמיר אוחנה אמר לאחר המינוי, כי "לאחר תקופה ארוכה בה ראיינתי מועמדים רבים, שקלתי בכובד ראש את התאמתם ונועצתי בנציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ ולמעלה מן הנדרש בחוק גם עם היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט – הגעתי למסקנה כי הפרקליט המתאים למלא את תפקיד מ"מ פרקליט המדינה בעת הזו הוא מנהל המחלקה הכלכלית עו"ד דן אלדד".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד