כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

חדש בארה"ב: חותמת כשרות לעיתונים

רבנים בארצות הברית הקימו 'מכון לפיקוח כשרות חומר קריאה" - יפקח על עיתונים היוצאים-לאור ומשווקים לציבור החרדי. שני ירחונים כבר ביקשו את ההשגחה והכשרות של רבני המכון

המכתב שפרסמו רבני המכון
המכתב שפרסמו רבני המכון

רבנים חרדיים בארצות-הברית היוצאים נגד עיתונים, מגזינים וכתבי-עת המתפרסמים ללא ביקורת, הקימו 'מכון לפיקוח כשרות חומר קריאה" - מכון שיפקח על עיתונים היוצאים-לאור ומשווקים לציבור החרדי. כך מדווח הכתב יוסף פפר מאתר 'אתרוג'.

מזה כמה שנים שרבנים, מחנכים ועסקנים בניו-יורק מנהלים דנים כיצד למנוע כניסת עיתונים שאינם מתאימים לבתי הציבור החרדי. בעיתונים אלה, המופיעים גם ביידיש, ניתן למצוא מאמרים שאינם מתאימים לבית היהודי וכתבות של רכילות ולשון הרע. כעת הוחלט להקים את המכון החדש, שיפקח על עיתונים היוצאים לאור בארה"ב עבור הציבור החרדי.

בראש המכון עומדים שלושה רבנים ופוסקים מפורסמים - האדמו"ר מקאסוב, הגאון רבי שלמה גראס דומ"ץ דחסידי בעלזא בבורו-פארק, והגאון רבי יעקב זיידא, דומ"ץ קהילת ויז'ניץ בויליאמסבורג. הרבנים יפקחו על פעילות המכון שינוהל בפועל על-ידי הרב חיים שלמה ברגר, רב ועסקן ממונסי.

הקמת המכון באה לאחר שלפני כשנה יצא 'קול קורא' של רבני כל הקהילות החרדיות בניו-יורק, בו הם קוראים להקים ועד שיפקח על התוכן המתפרסם בעיתונים ובספרים. ה'קול קורא' עורר דיון ציבורי נרחב, אבל מאז ועד היום נראה היה כי דבר לא התקדם. עם זאת, מאחורי הקלעים, המשיכו העסקנים לקדם רעיונות ופתרונות.

עם הקמת המכון, הגיעו מו"לים של שני עיתונים וביקשו את ההשגחה והכשרות של הרבנים, כדי שיוכלו לצאת עם חותמת המכון כ"עיתון הכשר הראשון של ניו-יורק". שני העיתונים הם 'דער טערן' (הכוכב), ו'דער שפאקטיוו' (המשקף) - שני ירחונים, היוצאים-לאור מדי חודש ביידיש. 'דער שפאקטיוו' יצא כבר השבוע עם חותמת הכשרות החדשה.

עורך העיתון, הרב שמעון רלניצקי, אמר לאתר 'אתרוג': "לקחנו את ההכשר כי אנחנו מבינים את שיטת גדולי הדור, שחייב להיות פיקוח על מה שנקרא על-ידי הציבור שלנו. אנחנו שמחים שהיינו הנחשונים לשמוע בקול הרבנים, וזו זכות בשבילנו להיות הראשונים לדבר מצווה. אנחנו בטוחים שהצעד הזה יוביל את כל העיתונים לבקש הכשר, שיתחייבו לציית להוראות הרבנים, ומעתה והילך יכניסו רק כתבות המתאימים לציבור שומרי התורה ומסורת, כמו שאנחנו עשינו".

השבוע, עם הקמת המכון, התפרסם מכתב מטעם הרבנים העומדים בראשו, בו הם מסבירים לציבור מדוע הוקם המכון. במכתב המתובל בדברי חז"ל וקורות הדורות, מבקשים הרבנים מהציבור לקרוא אך ורק עיתונים עם הכשר.

קישורים:
מקור: אתרוג
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד