י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

ל'שטיבל הרפואי' כבר אין דובר

בצעד דרמטי ומפתיע הודיע דובר 'ביקור חולים', שמעון מלכה, על פרישתו מתפקידו. האם יש קשר למצבו של המוסד הרפואי? בראיון ל'בחדרי חרדים', אומר הדובר הפורש: לא ולא

'שטיבל' רפואי למגזר החרדי. חזית בית החולים 'ביקור חולים'
'שטיבל' רפואי למגזר החרדי. חזית בית החולים 'ביקור חולים'

משברים וגלים סוערים לרוב פקדו בשנים האחרונות, בזה אחר זה, את בית החולים ביקור חולים. המרכז הרפואי הירושלמי הוותיק ביותר, עמד לא אחת ולא שתיים בפני סגירה סופית. כונסי נכסים נכנסו לעובי הקורה ובחנו את האפשרות לסוגרו על מסגר. אוליגרך קנה אותו לזמן מוגבל. רופאים וגמלאים הפגינו בחזיתו והשביתו את פעילותו – ודומה היה שבית החולים שטיפל לאורך השנים באלפי חולים, שוכב כבר על ערש דווי, כחולה אנוש וחסר תקנה.

לכל אורך אותן שנות משבר, שהחלו לפני כחמש שנים, היה לו לבית החולים דובר רהוט ונמרץ, שהביא את דברו של המרכז הרפואי לתקשורת, דאג להזים שמועות שנקשרו מסביב ל'ביקור חולים', ושתל בלבבות רבים תקווה כי למרות הכול, בית החולים ימשיך לשרת את תושבי ירושלים, חרדים וחילונים כאחד.

לעיתים נראה היה כי קולו דומה לקול הקורא במדבר. היו שגיחכו למשמע הביטחון שנלווה לקולו הרהוט של מלכא, כאשר זה דיבר על מצבו של בית החולים בנימה שנתפסה כנאיבית ותלושה.

אבל בסופו של דבר, הוא ניצח. בית החולים 'ביקור חולים' עלה על דרך המלך. מונתה לו הנהלה חדשה, יו"ר חדש ומנהל חדש. הוא מבריא, משתקם וגיליונו הרפואי צובר ציונים מחמיאים.

ודווקא עכשיו, כאשר היזע התקשורתי שזרע מלכא מתחיל להנביט פירות הילולים – מכריז הדובר המיתולוגי, שמעון מלכה, שהיה לסימן ההיכר של בית החולים, כי הוא פורש מתפקידו. כך, פתאום, ללא כל הודעה מוקדמת, ללא כל סיבה מוצדקת, ללא כל הנמקה המתיישבת על הדעת.

פנינו אליו, בכדי לשמוע ממנו על מניעי הפרישה. "חמש שנים ניצבתי בחזית, דבררתי את בית החולים במסירות. נכנסתי לעבודה במחלקת יחסי הציבור של בית החולים, כשהוא היה בשעותיו הקשות ביותר. תרמתי לו את תרומתי הצנועה. כעת, הגיע זמן פרישה. כשם שקיבלתי שכר על הדרישה, כך אקבל שכר על הפרישה", מסביר מלכה.

האם אין כל קשר בין פרישתך למצבו של בית החולים? שאלנו.

דומה, שאם בחמש השנים האחרונות קיבל הדובר הפורש שכר חודשי תמורת עבודתו, הרי שכעת נקרתה לפניו ההזמנות לדברר את בית החולים בהתנדבות, לשם שמיים. והוא עושה זאת בנאמנות, ומגן על שמו הטוב של מה שהיה עד עכשיו למקום עבודתו.

"ההיפך הוא הנכון", מגן מלכה על שמו הטוב של המוסד הרפואי הירושלמי. "בית החולים נמצא במצבו הטוב ביחס לשנים האחרונות. אני יכול לומר בפה מלא, שמצבו של ביקור חולים טוב יותר, מבחינה כלכלית, ממצבם של כל בתי החולים בארץ. הוא לא חייב שקל לאף בנק. הוא מספק שירותים רפואיים לקופות החולים בארץ. עובדיו צפויים לזכות בקרוב להעלאת שכר.

"המנהל החדש, מוטי שטאובר, עושה עבודה מצוינת", מחמיא הדובר הפורש. "הוא חדש בתפקידו, אבל בכל הקשור לעשייה במסגרת המגזר הרפואי – הרזומה שלו מרשים ביותר, וזוהי בשורה עבור בית החולים".

• איך אתה מסכם את כהונתך כדובר?

"יש לי סיפוק רב", מספר שמעון מלכה. "יותר משחשפתי את בית החולים לתקשורת, חשפתי את התקשורת לבית החולים. התקשורת לא כל כך הכירה את 'ביקור חולים', ובזה היה עליי להיאבק. הטמעתי את התקשורת בקרב בית החולים. מי שנהנה מזה היה בית החולים, עובדיו ומטופליו".

• נתקלת בעוינות תקשורתית? התקשורת 'חיפשה' את ביקור חולים?

"ממש לא", אומר מלכה בנחרצות. "התקשורת לא דרשה את רעתו של בית החולים. שלא לדבר על התקשורת החרדית, שרואה ב'ביקור חולים' את ה'שטיבל' הרפואי של המגזר החרדי בירושלים".

• על רקע התלונות שיש מי שמשמיע בימים אלה כנגד הדסה – היו תלונות על רשלנות רפואית ב'ביקור חולים'?

"תראה", אומר מלכה, "בכל דירה יש סלון – וגם שירותים. איפה שיש רפואה, יש גם רשלנות רפואית, ושאף אחד לא יספר לך סיפורים אחרים. זה יכול לקרות לכל רופא. אבל 'ביקור חולים', שמו הטוב הולך לפניו. אני רוצה להזכיר לך, שהוא המוסד הרפואי הוותיק בארץ. הוא קיים מאה ושמונים שנה".

בעצם, אנו מהרהרים בסוף הראיון, חבל על השכר שקיבל בחמשת השנים האחרונות מקופתו המדולדלת של בית החולים 'ביקור חולים'. למרות שהתפטרותו נכנסה כבר לתוקף - הוא מבצע מלאכת דברור מעולה, כמי שיושב עדיין על משכורת עתק.

אנחנו משתפים את מלכה עצמו בהרהור הזה – והוא מגיב בחיוך. חיוך מאוזן לאוזן. חיוך אחרון כדובר 'ביקור חולים'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד