י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
המעצרים בשובו בנים • צפו

הדו"ח הסודי והחשש למסוכנות: מעצרו של הרב הוארך ב-5 ימים

בשעה זו מתנהל בבית המשפט בירושלים דיון בהארכת מעצרו של הרב ברלנד ומקורביו. בדיון, המשטרה בקשה להאריך את מעצרם של הרב ומקורביו בעשרה ימים. נכדו של הרב אמר ל'בחרדי חרדים', כי "כנכדו, אני סובר שאין כלום בחשדות" • לבקשתו, בסיום הדיון הרב פונה לביה"ח

הדו"ח הסודי והחשש למסוכנות: מעצרו של הרב הוארך ב-5 ימים
הרב ברלנד בבית המשפט צילום: בחדרי חרדים

לאחר המעצר הדרמטי בשעות הבוקר המוקדמת בשכונת החומה השלישית בירושלים תוך התפרעויות קשות של חסידי הרב, התנהל בשעה האחרונה דיון הארכת מעצר בבית המשפט השלום בירושלים נוכח הטענות הכבדות שהביאו למעצר.

הרב ברלנד נעצר בחשד לעבירות של ניצול חולים ובני משפחותיהם וכן עבירות כלכליות הלבנת הון והשמטת הכנסות של מאות מיליוני שקלים.

המשטרה בקשה להאריך את מעצרו של הרב ומקורביו למעט רעייתו, הרבנית תהילה ברלנד, בעשרה ימים.

בדיון אמר נציג המשטרה, כי הרב ברלנד נחקר, מסר גרסה "מיתממת" לטענת חוקרי המשטרה, הרב טען כי הוא עושה פדיון נפש רק אם פונים אליו וכי הסכומים ששולמו נמוכים ממה שהמשטרה טוענת.

הטוען ביקש להאריך את מעצרו בעשרה ימים מחשש לשיבוש הליכי חקירה וכן מחשש להימלטות מאימת הדין, תוך שהוא מציין את הליך בריחתו בשמונה מדינות שונות עד שהוסגר בעבר לישראל.

עו"ד רותם טובול המייצגת את הרב ברלנד בפני בית המשפט בכמה תיקים, כמו גם במעצר בתחילת חודש דצמבר, אז כזכור שוחררו העצורים. לדברי הטוען המשטרתי, נפתחה תיבת פנדורה, שהעלתה חשד שגם הרב ברלנד בעצמו חשוד בעבירות אלה.

עוד הדגישה העו"ד, כי הרב ברלנד מוכר בקהילה שלו ושמו מוכר ומכובד מאוד. הפרשה הזו היא מאותם מקרים שרבנים כאלה ואחרים פוגשים אנשים שמגיעים באופן עצמאי, תוך שמאמינים בברכות שלפעמים מצליחות ולפעמים לא.

לטענת המשטרה מחשש לשיבוש אמרה, כי אין טענה שישבש, או שינסה להימלט. לדבריה, הוא שיתף פעולה ומסר גרסה מפורטת.

יצויין, כי השופט גילה במהלך הדיון שהרב אמר בחקירתו "אני סתם אדם, אז אומרים רב".

לדברי החוקר, יש 18 מקרים (תיקים) חדשים שנוספו מאז מעצר מקורביו בדצמבר ובהם הרב ברלנד בעצמו באופן ישיר או עקיף, ושלושה נוספים שכבר היו בפני ביהמ"ש.

בחיפוש שנערך בביתו של הרב, נתפסו 1100 דולר, לדברי פרקליטתו, אין לו חשבון בנק כלל על שמו. לטענת המשטרה מדובר בחשבון בנק של אשתו, שמנהלת איתו בית משותף, שם נתפס סכום גדול.

‏עו"ד עדי כרמלי, פרקליטם של חלק מהחשודים האשים בבית המשפט, כי "המשטרה עושה תרגילים כדי לגייס עד מדינה נגד הרב ברלנד".

מעצרו הוארך בחמישה ימים

השופט אלעזר ביאלין התייחס לבקשה להאריך את מעצר הרב ברלנד ב-10 ימים, ואמר כי החומרים מבססים חשד סביר, וחלקם ברמה גבוהה ביותר.

התמונה הכללית המצטיירת היא ע"י המשיב קשר עם אחרים לקבל כספים בסכומים של עשרות אלפים לאורך תקופה. עיון באחד המסמכים מלמד כי בעקבות אותם תלונות לכאורה, הגיעו לחשבון הבנק של הרבנית תהילה ברלנד סכומים בהיקף של עשרות מיליונים.

עיון במסמך זה וההודעות הנלוות מלמד, כי המשיב ויתר הקושרים, שימשו כמסחטת כספים. מדובר בעבירות בהיקף רחב מתוחכם ושיטתי שנמשכו לאורך תקופה. נכון שחלק מהתלונות בעניינו היו ידועות כבר בחודש דצמבר, אולם היחידה החוקרת החליטה לערוך חקירה סמויה - לא ראיתי פסול בכך.

השופט הדגיש, כי נוכח העובדה שקיים חשש קונקרטי לשיבוש פעולות החקירה, כפי שעולה מהדוח הסודי, החשש לשיבוש הליכי חקירה דומיננטית. אם כי גם היקף העבירות וריבויין מקים עילת מעצר של מסוכנות.

נוכח האמור השופט החליט השופט להאריך את מעצרו בחמישה ימים.

לאחר הדיון בבית המשפט בו הוחלט על הארכת מעצרו בחמשה ימים, פרקליטתו של הרב ברלנד אמרה ל'בחדרי חרדים' כי הוא יבקש להתפנות לבית החולים. 

בניגוד לטענתה, במשטרה הבהירו כי הרב הולך לבדיקה לפני המשך מעצרו.

לאחר מכן החליט בית המשפט להאריך את מעצרו של חשוד נוסף בפרשה בארבעה ימים.

בבית המשפט אמר נכדו של הרב ברלנד, נחמן רייכר לכתב 'בחדרי חרדים', כי "כנכדו, אני סובר שאין כלום בחשדות".

הנכד גם התייחס למקרה הספציפי של האשה שטענה הבוקר בכלי התקשורת כי נלקחו ממנה סכום של 700 אלף שקלים. לטענת הנכד "מדובר בכספי צדקה ומעשרות שלא נתרמו בפעם אחת, אלא הצטברו במשך מספר שנים".

בדבריו, מודה הנכד כי בעת שחלה קרוב משפחתה של האשה בפעם האחרונה, ביקש הרב להפסיק את הטיפול הרפואי, אך לטענתו של הנכד, אכן ניכר שיפור במצבה הרפואי, כך על פי המסמכים הרפואיים, לטענת הנכד.

בנוסף, התייחס הנכד להודאה בבית המשפט של הרב ברלנד בנוגע לתלונות של נשים נגדו ואמר "כי על פי הפרוטוקול, הרב רק הודה שנגע בשערות ראשה".

 

 

הרב אליעזר ברלנד תהילה ברלנד שובו בנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד