י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מי מדיר ימניים ודתיים?

"סנסציה הזויה": המיזם "השוויוני" של עולם התקשורת הישראלי

בימים האחרונים קם מיזם חדש בשם "שומרים", המתיימר להביא לידי ביטוי תקשורתי את כלל מרכיבי החברה הישראלית ובדגש את קולם של אלו שכמעט ואינו נשמע בשיח הציבורי כיום • בדקנו, והתוצאות מרתקות • מה הגיבו ראשי המיזם ומה הגיבו עיתונאים אחרים בתקשורת הישראלית?

"סנסציה הזויה": המיזם "השוויוני" של עולם התקשורת הישראלי
ערמת עיתונים להפצה צילום: unsplash

בימים האחרונים קם מיזם חדש בשם "שומרים". באתר האינטרנט שלהם הם מספרים על עצמם כי "שומרים, המרכז לתקשורת ודמוקרטיה, הוא גוף תקשורת ללא כוונות רווח וללא שיוך פוליטי ששם לו למטרה לחזק את יסודות הדמוקרטיה באמצעות פרויקטים תקשורתיים ושיתופי פעולה עם גופי המדיה הישראלית".

בנוסף הם מתארים, כי "חברה דמוקרטית בריאה היא חברה בה מתקיים שיח מגוון ושוויוני. בנוסף לחשיפות עיתונאיות, שואף שומרים להביא לידי ביטוי תקשורתי את כלל מרכיבי החברה הישראלית ובדגש את קולם של אלו שכמעט ואינו נשמע בשיח הציבורי כיום". 

אולם, כפי הנראה לעין, אותו מיזם השואף להיות שוויוני, מדיר בריש גלי אנשי תקשורת ימניים, מזרחיים, או דתיים.

מייסדי הארגון הם הפילנתרופים לורה וגארי לאודר מקליפורניה; עורך תחקירים בינלאומיים בבלומברג אית'ן ברונר; מייסד ומנהל קרן הון-סיכון J-Ventures עודד חרמוני; דיקן ביה"ס לניהול באוניברסיטת ת"א פרופ' משה צבירן; סגנית עורך הארץ לשעבר תמי ליטני; הצלמת ורדי כהנא ומייסד כלכליסט יואל אסתרון. אסתרון נבחר ליו"ר הועד המנהל שבו יכהנו גם עודד חרמוני ולורה לאודר. צבירן ועו"ד בנג'מין זליגר מניו יורק יכהנו בוועדת הביקורת.

המנכ"לית היא אלונה וינוגרד, ששימשה אלונה וינוגרד כמנכ"לית התנועה לחופש המידע, וכמנהלת המרכז לערכים ומוסדות דמוקרטיים, במכון הישראלי לדמוקרטיה.

העורך הראשי הוא אייל אברהמי, ראש תחום הדיגיטל הוא רון שוורץ, רכזת הפרוייקטים היא דורון סלע.

בוועדה המייעצת תוכלו למצוא את ריק אלטבף, אילנה דיין, רביב דרוקר, דוד הורוויץ, עמוס הראל, אלן וייס, גיא זהר, ג'אדה זועבי, ריצ'ארד טופל, אייזק לי, ברק סטיבנס, רוברט ג'יי רוזנטל, וויוויאן שילר.

לדבריהם, המיזם "יפעל במטרה לעצור את הפגיעה המתמשכת בהם ובדמוקרטיה הישראלית. באמצעות פרסום תחקירי עומק סקירות מקיפות ופרוייקטים דוקומנטריים מספק שומרים לציבור מידע אמין ואיכותי על המתרחש בחברה הישראלית ובמוסדות השלטון, חושף שחיתויות ודוחף לתיקון עוולות. אנו מאמינים שעיתונות חוקרת היא מאבני היסוד בשמירה על זכויותיהם הבסיסיות של כל אזרח ואזרחית בישראל ומחוייבים להשקעות הגדולות בזמן ובמשאבים הנדרשים עבורה". 

וכעת, ניתן לכם הקוראים לבדוק לבד כמה מתוך אנשי התקשורת המשתתפים במיזם ששואף "להביא לידי ביטוי תקשורתי את כלל מרכיבי החברה הישראלית ובדגש את קולם של אלו שכמעט ואינו נשמע בשיח הציבורי כיום" - הם ימנים, מזרחיים, או דתיים. מצאתם? נשמח אם תספרו לנו.

אחד מאנשי התקשורת איתם דיברנו, הגיב כי "מדובר בסנסציה הזויה לכל דבר ועניין, ומה שמטריף אותי בעניין זה שהם בחרו לרוץ עם זה תחת הכותרת "שוויוניות". ואני שואל, עד כמה אתם חושבים שכולנו מטומטמים, שכשתקראו לסלקציה במהותה - שוויונית, האזרח הקטן ימשיך ליפול בפח הזה". אותו איש תקשורת חשש להיחשף בשמו מטעמים מובנים.

יערה זרד, שדרנית ברדיו גלי ישראל הגיבה, כי "זה לא חדש, יש הדרה קבועה של אוכלוסיות בתקשורת הישראלית, הימין נלחם על מקומו אבל זה ברור מי השולט במוקדי הכוח. אין ברשימה הזו ימנים מסורתיים, דתיים וחרדים וזה לא מפתיע".

מו"ל 'כלכליסט' ומייסד המיזם יואל אסתרון מסר ל'בחדרי חרדים': "אנחנו מתכוונים לתרום כמיטב יכולתנו לייצוג של כל חלקי החברה בישראל ומגזריה. הצענו למספר חרדים וימנים להצטרף לשומרים, והם מחכים לאישורים של הממונים עליהם. אנחנו מקווים שהאישורים יינתנו בהקדם".

 

 

 

תקשורת תקשורת חרדית שומרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד