כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
ומה הסוד לאריכות ימים

שכנתו היהודיה של הצורר חוגגת 101 ומספרת

אליס שכנתו היהודיה של הצורר הנאצי היטלר חוגגת 101 שנות חיים ומספרת על החיים בשנות ילדותה | נאמר לה על ידי קבוצת אנשי אס אס שהיא לא יכולה לשבת שם. היא אמרה שהיה כל מיני שמועות סביב דירתו של היטלר

שכנתו היהודיה של הצורר חוגגת 101 ומספרת
אדולף היטלר צילום: Roni Schutzer/Flash90

אישה יהודיה שהתגוררה באותו בנין מגורים, בו התגורר אדולף היטלר ימ"ש, חוגגת יום הולדת 101.

אליס פרנק סטוק, נולדה בדצמבר 1918 בעיירה קטנה בעיר גרמנית בשם אוגסבורג, שם עבד אביה בפרקליטות הציבורית. כשגדלה, אחד משכניה היה אדולף היטלר ימ"ש, שהתגורר במינכן עד שהפך לקנצלר גרמניה בשנת 1933.

היא סיפרה לאתר 'בריסטול לייב': "גרנו בבלוק דירות קטן, זו הייתה דירה מקסימה, עם ארבעה או חמישה חדרי שינה, סלון גדול מאוד וחדר אוכל, והיו לנו שני פסנתרים גדולים".

משפחתה התגוררה בקומה הראשונה של המתחם, אך היא לא בטוחה באיזו דירה התגורר הדיקטטור הגרמני, אך הם היו שכנים במשך כעשור.

האישה בת ה-101 זוכרת שראתה את הרודן נכנס ויוצא ממתחם הדירות כמה פעמים. באחת הפעמים היא ראתה שני שומרי אס אס מלווים את היטלר מתוך מכונית, וממהרים אותו אל תוך מתחם הדירות.

גברת פרנק סטוק ראתה אותו גם פעם כנער בבית אופרה קטן בעיר. בית האופרה היה מעניק כרטיסים לילדי בתי הספר בעיר, וכאשר הוענק לה כרטיס למקום בו ישבו מכובדים ואח"מים, נאמר לה על ידי קבוצת אנשי אס אס שהיא לא יכולה לשבת שם. היא אמרה שהיה כל מיני שמועות סביב דירתו של היטלר, כולל שמישהו נהרג שם או שאחייניתו מתה שם שנים אחר כך.

"בגלל שהיינו יהודים והנאצים עלו לשלטון אבי התבקש לפרוש", סיפרה. לגב' פרנק סטוק נאמר שהיא לא תוכל ללכת ללמוד לאוניברסיטה בגרמניה מכיוון שהיא יהודייה, הוריה שלחו אותה ללמוד בשוויץ בגיל 17. ואז בשנת 1937 היא הלכה למכללה בלונדון.

"ההורים שלי נשארו במינכן וקיבלתי עבודה בלונדון, אבל אז המצב בגרמניה החמיר הרבה יותר", אמרה. "יום אחרי ליל הבדולח חברה של ההורים שלי צלצלה אליהם ואמרה שבעלה נלקח למחנה ריכוז".

אביה של הגברת פרנק סטוק עצמו, היה קרוב להישלח למחנה ריכוז, אך שוחרר על ידי הגסטאפו מכיוון שהיה כבר בשנות ה-60 לחייו ומחנות הריכוז היו מלאים.

"הם היו צריכים לצאת משם ואנחנו [הגברת פרנק סטוק ואחיה] ניסינו להשיג להם אישור להגיע לאנגליה" המשיכה לספר. "ממשלת בריטניה אמרה אז שאתה צריך להיות עם 1,000 ליש"ט באנגליה אבל לא היה היה לנו". 1,000 ליש"ט בתקופת השואה היה סכום עתק. "לאבא שלי היה כינור יקר ערך שקנה ​​כעורך דין צעיר והם קיבלו את הכינור במקום הכסף", סיפרה.

הוריה הגיעו סוף סוף ללונדון בשנת 1939, באחת הרכבות האחרונות, סיפרה. והיא תמיד תזכור איך הרגישה כשראתה את הוריה יוצאים מהרכבת ההיא.

לאורך השנים גברת פרנק סטוק עבדה בערוץ התקשורת הבריטי, ה-BBC ובארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD).

היא פגשה את בעלה רוי מקדונלד סטוק, מהעיר בריסטול, בעת שעבדה ב-OECD בפריז. בני הזוג חיו יחד בבירה הצרפתית עד 2009, אז הם חזרו לבריסטול.

הגברת פרנק סטוק מתגוררת כיום בדיור מוגן בבריסטול, היא נשאלה מה עצתה לחיות חיים ארוכים ומאושרים, אמרה: "המון הליכה וטיפוס הרים, יחד עם כוס יין אדום מדי פעם!".

אדולף היטלר חגיגת יום הולדת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד