י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

ש"סועה ומסוכסכת • דיווח מיוחד

יריביו הפוליטיים של סגן שר האוצר יצחק כהן החליטו להציף את פרשיית חקירת רשויות המס נגד רבנים, ולהפנות את החיצים כנגד כהן • כהן: "לא שמעתי על החקירות" • אויבי איש אנשי ביתו: הגרסא הש"סית

בכירי ש''ס במסיבת עיתונאי. צילום ארכיון פיני רוזן
בכירי ש''ס במסיבת עיתונאי. צילום ארכיון פיני רוזן


משהו לא טוב עובר על תנועת ש"ס בימים האחרונים. החום הלוהט של יולי-אוגוסט, משפיע שלא לטובה על האווירה בצמרת הפוליטית של הסיעה. מי שקשוב מעט לאמצעי התקשורת ומתעדכן על הנעשה והנשמע, מבין שהתנועה הקדושה נקלעה לתקופה רגישה, שהפופולאריות התקשורתית שלה, שמעולם לא היתה בשיאה, יצאה לנופש.

מה לא עבר על ש"ס בשבועות האחרונים: פרשת בניזרי על כל הסתעפויותיה, בקשת החנינה של ישי שפנה אל נשיא המדינה "כבן עדות המזרח" והגיש בקשה "שאין מוצדקת הימנה" - צעד שזכה לקיתונות של בוז בכלי התקשורת.

מה שחתם את סאגת הדרמות שנרשמו על שמה של ש"ס, היה ראיון מהפכני שהעניק חבר הכנסת הרב חיים אמסלם לאבישי בן חיים ממעריב. יותר משנאמרו שם דברים בגנותם של בכירי הסיעה - היה בו, בראיון הלוחמני, משום הכרזת עצמאות בלתי רצויה מבחינת צמרת הסיעה, מצידו של חבר כנסת שאמור להיות צייתן וקשוב להוראותיהם של הבכירים.

הראיון המפתיע שהעניקה הדמות הרבנית שבין חברי הכנסת של ש"ס, הכניסה את הסיעה הספרדית למבוכה של ממש, בבחינת 'אוי לי אם אמחה, אוי לי אם לא אמחה'. הרבה התלבטויות היו מנת-חלקם של בכירי הסיעה, מאז פתחו את אחד מעיתוני הארץ ועיניהם חשכו למקרא הדברים המשתלחים, המהווים פרומו בלבד לאמירות שיצוטטו בראיון המורחב שיפורסם מחר.

אבל אם לא די בכל אלו, הרי שהפרשייה שהתפוצצה אמש בתזמון מוזר-מה, העלתה סימני שאלה, שיש מי שמתעקש לספק להם סימני תשובה.

מזה למעלה משנה, מנהלת רשות המיסים במדינת ישראל חקירה מתמשכת וסמויה כנגד רבנים ומקובלים רבים בארץ, הנוהגים לקבל כספים תמורת שירותי דת ומיסטיקה שהם מספקים. ממקובלים המקבלים פדיונות-נפש, ועד לרבנים מסדרי קידושין. החוקרים המיומנים, שפעילותם הנמרצת לא הייתה מביישת את סוכני הבולשת הפדראלית בארה"ב, לא הותירו אבן על אבן. הם נברו במדריכי טלפונים, נעזרו במשתפי פעולה ופקדו את מעונותיהם של עשרות רבנים ברחבי הארץ, במטרה להתחקות אחר אופן זרימת הכספים בחצרותיהם.

כאמור, המצוד הזה נמשך כשנה. גדולי הרבנים זכו לאורך השנה החולפת, לביקורים לא צפויים של נציגי רשות המיסים. הם נדרשו לעמוד בשורה של חקירות צולבות הקשורות לענייני תזרים מזומנים, והתבקשו להצהיר על הכנסותיהם.

ופתאום, בתזמון לא מובן, פרץ הכול החוצה. הנושא זכה לסיקור תקשורתי חם ולוהט, והיה גם מי שטרח להזכיר, שמי שאחראי כיום על רשות המיסים, הוא סגן שר האוצר, יצחק כהן.

מבירור מעמיק שערך אתר 'בחדרי חרדים' עולה כי מי שהציף את הנושא, הם לא אחר מאשר יריביו הפוליטיים של יצחק כהן בתוך ש"ס. "אויבי איש אנשי ביתו", גירסת ש"ס, 2009.

אלא שמי שמכיר את הנתונים, יודע שלא מיניה ולא מקצתיה. יצחק כהן נכנס לתפקידו כסגן שר האוצר לפני פחות מארבעה חודשים. רשות המיסים שנמצאת תחת אחריותו הישירה אינה מדווחת על כל חקירה אותה היא מנהלת, והחקירה המדוברת נמשכת כבר למעלה משנה.

מה גרם ליריביו לצאת מארון הקנאה? קשה להעריך. יריביו של כהן לא בחלו בעבר באמצעים על מנת להשחיר את פניו כשולי קדירה. אולי היה זה הכתבה בעיתון 'גלובס' שהפכה את כהן למנהיג כלכלי בעל שיעור קומה? אולי סתם קנאה הקשה כשאול? כל האפשרויות באות בחשבון. יתירה מכך, ישנו סיכוי שכל האפשרויות נכונות.

בשיחה ל'בחדרי חרדים' אומר סגן השר יצחק כהן: "בשלושה וחצי חודשים בהם אני מכהן כסגן שר האוצר, אני עסוק בעבודה סיזיפית למען עולם התורה, ורואה ברכה בעמלי. רשות המיסים שאני מופקד עליה מנהלת אלפי חקירות נגד נישומים, ואני לא מדווח על כל חקירה. שמעתי לראשונה על החקירה מאמצעי התקשורת, אך לא ידוע לי עליה. כשאדרש לעניין, אשמח להגיב".

האם היריבות הקטנונית שמנהלים יריבו של כהן, תיעלם בעקבות חשיפתה?, לצערינו ככל הנראה התשובה שלילית. אך באם חושבים אי אלו אנשים להיבנות מחורבותיהם של אנשים אחרים באמצעות השמצות נלוזות, יידעו כי בסופו של דבר קלונם ייחשף ברבים.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד