י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מצוקת הדיור: האפליה

הדו"ח מציג: תכנית הממשלה לא מבוצעת בגלל חשש ראשי הערים מחרדים

דו"ח שהוכן בתקופה על ידי האגף החרדי במשרד השיכון, מציג תמונה עגומה בכל הקשור לפתרונות הדיור המוצעות לציבור החרדי. על פי הדו"ח, המשרד הביא מספר פתרונות בדמות אכלוס חרדים בערים מעורבות, אך המשרד נתקל בהתנגדותם של ראשי הערים שחוששים מצביון עירם

הדו"ח מציג: תכנית הממשלה לא מבוצעת בגלל חשש ראשי הערים מחרדים
אתר בנייה צילום: גילי יערי, פלאש 90

מצוקת הדיור הפכה כבר מזמן למצוקה הגדולה ביותר שחווה הציבור החרדי, הזוגות החרדיים מתקשים לרכוש דירה והנושא העסיק בעבר את המפלגות החרדיות שמצאו מספר פתרונות נקודתיות, אך בפועל המצוקה עדיין עומדת בעינה עומדת ללא פתרון ממשי.

בכנסת ה- 20 הביאו ראשי הסיעות החרדיות החלטת ממשלה מיוחדת '1823' המבקשת לקדם תכנית 'תכנון ושיווק מקרקעין לאוכלוסיה החרדית'. בפועל, תוכניות רבות מתעכבות ואלפי יחידות דיור נמצאות חלקן בשלבים סופיים וחלקן בשלבי תכנון עם חסמים רבים. במשרד השיכון פרסמו השבוע דו"ח שמציג את הסטטוס של כל אותן אלפי יחידות הדיור עם הבעיות והפתרונות המועצות.

ראש אגף החרדים במשרד השיכון יוסי חדד מציג את הדוח לחבר הכנסת אורי מקלב

בימים האחרונים פרסם משרד השיכון דו"ח מיוחד שהוכן על ידי אגף חרדים, שתחת מנהל אוכלוסיות מיוחדות, בו הוא מציג את הבעיות, אך גם את הפתרונות, לצד שורה מדאיגה במיוחד בה נחשף שחור על גבי לבן החשש של ראשי הערים מאכלוס שכונות חרדיות.

בין היתר נכתב במסמך, כי "עמידה ביעדי התכנון והשיווק למגזר החרדי תתאפשר רק באמצעות מעקב ובקרה שוטפים, ובמקביל, סיוע מותאם של הנהלת המשרד בעבור הסרת חסמים". עוד נכתב, כי המועצה תקים "ועדת היגוי עם משתתפים קבועים מגופי התכנון שתגיש את מסקנותיה לגורמים הרלוונטיים".

בנוסף, מוצע לקיים דיון בראשות מנכ"ל משרד השיכון שיעקוב אחרי הליכי הבנייה במספר פרויקטים עבור החרדים בהם: רכסים, אלעד, נוף הגליל, ביתר עילית, עמנואל, כסיף, שפיר וכן תוכניות בנייה במחוז ירושלים, לצד תוכניות באזור יהודה ושומרון, ביתר, מיצד, מעלה עמוס ועוד, במקומות אלו הנושא נתון לדיונים המדיניים בין הממשלה בירושלים לממשלה האמריקני. במסמך נקבע, כי העיר כסיף שנראה כי ירדה מהפרק, יכולה להיות פתרון למגזר החרדי "תוך זמן קצר" כפי שנקבע.

"ראשי הערים חוששים מהחרדים"

הכותרת מהמסמך היא אולי מה שנכתב דווקא בסופה, שם נכתב כי נקבע רשמית על ידי הגורמים המוסמכים במשרד השיכון שהקמת שכונות חרדיות בערים מעורבות לא מתבצעת, למרות שהדבר הוגדר כיעד בהחלטת הממשלה, בהחלטה עצמה לא נקבעו יעדים למימוש ההחלטה.

כזור, בזמנו נקבע בהחלטת הממשלה, כי "פתרון זה עשוי להיות הפתרון המיטבי עבור חוסנה של החברה הישראלית" שכן הדבר מאפשר את התשלבותם של החרדים בחברה ובכלכלה. אלא שבדו"ח נקבע כי יש מי שמונע זאת. 

על פי הדו"ח, "ישנו אתגר בקידום שכונות אלו", ובאופן רשמי נכתב כי "חלק לא מבוטל מראשי הרשויות המקומיות הפוטנציאליות מביעים חשש משינוי ההרכב הדמוגרפי וצביון היישוב, ומקביל מפגיעה ברמת שירותי הרשות בשל עלייה לא פרופורציונלית בהוצאות". האשם בכך על פי המסמך, היא המדינה שלא מעניקה לרשויות הנ"ל סל תמריצים או ארגז כלים לתמרוץ הרשויות שיאשרו הקמת שכונות החרדיות. 

בנוסף מציגים במשרד השיכון בעיה של הקצאת מבני ציבור שנלווה לאכלוס שכונה חרדית כאשר הדבר מונע משיווק יחידות דיור לחרדים קודם שקיים במקום מבני ציבור, כשבדו"ח מוצע פתרון על ידי משרד השיכון כי משרד האוצר יתקצב או יישא בתקצוב הקמת מבני ציבור עבור החרדים, מה שיאפשר הקמת השכונות ואכלוסן על ידי הציבור החרדי, דבר שאולי יפיח במעט את המצוקה החרדית.

משרד השיכון מצוקת הדיור החרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד