י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
פגיעה חמורה בזכויות אדם

נחשפה סיבת הסחבת: 4585 תיקים על שופט אחד

מהנתונים שנחשפו לבקשת ארגון 'בצלמו' ניתן להבין את הסחבת בתיקים משפטיים רבים, המתנהלים לעיתים במשך שנים ארוכות, גורמים לעינוי דין ופוגעים בזכויות אדם | מסתבר שישנו שופט המטפל בו זמנית במעל 4,500 תיקים וגם שופטת שמטפלת בו זמנית ב-4,192 תיקים 

נחשפה סיבת הסחבת: 4585 תיקים על שופט אחד
חומר משפטי. אילוסטרציה צילום: פלאש 90

כל אדם שהגיש אי פעם תביעה מכיר את הסחבת הארוכה, שלפעמים לוקח שנים עד שנסגר התיק כעת נחשף מדוע.

מפניית חופש מידע של ארגון 'בצלמו', עולה שישנם שופטים שעל שולחנם מחכים קרוב לחמשת אלפים תיקים.

לעומת זאת, ישנם שופטים עם מאות בודדים. מה ההבדל? לא ידוע.

ארגון בצלמו טוען כי מדובר בפגיעה חמורה ביותר בזכויות אדם ועינוי דין.

מבקשת חופש מידע של ארגון 'בצלמו' נחשף העומס הרב המוטל על השופטים, עומס שמשליך על פגיעה חמורה בבעלי הדין המתדיינים שלוקח מספר שנים עד לסגירת התיק וגורם להוצאות משפטיות גבוהות.

למשל, בעוד על שופטי בג"ץ מונחים תיקים בודדים על שופטי ביהמ"ש השלום והמחוזי הפחות מנוסים ובהם נידונות תביעות אזרחיות והליכים פלילים רגילים - מונחים מאות ואלפי תיקים. בממוצע לכל שופט מונחים קרוב לחמש מאות תיקים.

שיאן התיקים הינו השופט דניאל דמביץ מבית המשפט בירושלים, עם מספר שיא של 4585, אחריו נמצאת אף היא שופטת שלום הערכאה הנמוכה ביותר מבין בתי המשפט השופטת סיגלית גץ אופיר עם 4192 תיקים ועוד.

חשוב להדגיש שמדובר גם בהליכים פלילים אשר נמשכים שנים רבות בשל דיוני הוכחות והבאת עדים רבים ביניהם עדי אופי ומומחים חיצוניים מה שגורם שוב לפגיעה בנתבע שרואה בעיניים כלות איך הצדק בורח ממנו ובעל דינו טרם שילם את המחיר הכבד.

גם בתי משפט לעבודה שם מתנהלים הליכים של עובדים כנגד מעסיקיהם פעמים רבות אחרי שעובדים פוטרו ונגזל מהם משען לחמם אבל גם שם טחנות הצדק טוחנות לאט מאוד וכל שופט בבתי הדין לעבודה ממתינות ממוצע חמש מאות תיקים.

מדובר במספרי שיא אשר פוגעים קשות גם בשופטים אשר מתקשים מאוד לעמוד בנטל התיקים הכבד.

בארגון בצלמו אומרים כי "מערכת המשפט סובלת מחוסר שקיפות ויעילות, זה בא לידי ביטוי בעומסים הכבדים המוטלים על השופטים, ובסופו של דבר בפגיעה בשירות הניתן לאזרחים. בתקופה שבה אמון הציבור במערכת הולך ונשחק, יש משנה חשיבות בשיפור התנהלות המערכת והגברת השקיפות בה".

בצלמו עומס תיקים סחבת משפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד