י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
לאחר מאבק ארוך

פרסום ראשון: הניצחון של ח"כ גפני בבג"צ מול הארגון המיסיונרי

לאחר מאבק ארוך ומייגע של כשנתיים דומה כי יו"ר ועדת הכספים חבר הכנסת משה גפני יכול לרשום לעצמו ניצחון מתוק - גם אם זמני • המדובר במאבק שמתנהל מזה שנים נגד ארגון המוכר כארגון מיסיונרי -המבקש הכרה להירשם כעמותה מן המניין • 'בחדרי חרדים' עם הפרטים

פרסום ראשון: הניצחון של ח"כ גפני בבג"צ מול הארגון המיסיונרי
משה גפני צילום: הדס פרוש, פלאש90

ניצחון מתוק נרשם בסוף השבוע ליושב ראש וועדת הכספים חבר הכנסת משה גפני, אל מול מאבק שמתנהל מזה שנים נגד ארגון המוכר כארגון מיסיונרי, שמבקש הכרה להירשם כעמותה מן השורה. גפני מעכב את האישור מזה כחמש שנים, ובינתיים הגיע הדבר לפתחו של בית המשפט העליון, שבשלב זה קיבל את עמדתו של גפני ויעכב בעוד את אישור העמותה.

סיפור הדברים: מדובר בסאגה שהחלה עוד בשנת 2015, אז עלה לדיון שגרתי בוועדת הכספים אישורן של 55 עמותות לפקודת סעיף 46, דבר שמאפשר פעילות של עמותה והחזרת מס על תרומות שניתנות.

ברשות המסים ביקשו את אישור וועדת הכספים לכל 55 העמותות, אולם אז סירב יו"ר הוועדה חבר הכנסת משה גפני להעלות לאישור את עמותת 'יחד', וזאת בטענה כי מדובר בארגון מיסיונירי שמטביל ילדים לנצרות בניגוד לחוק. במשרד המשפטים ובמשרד האוצר סירבו לקבל את הטענה של גפני.

הסיפור התגלגל כשנתיים עד שהגיע במהלך שנת 2017 לפתחו של בג"צ. עמותת יחד, המוגדרת כתנועה יהודית משיחית, ביקשה מבית המשפט להורות לועדת הכספים, ליו"ר גפני ולמשרד האוצר להשיב מדוע לא אושרה העמותה.

העמותה ביקשה לאשר בכוח את החלטת בית המשפט, על פי פקודות סעיף 46, בניגוד לעמדת ועדת הכספים. בין הטענות היו טיעונים משפטיים, לצד טענות על אפליה. שכן, מוסדות חב"ד כן אושרו באותו הדיון. היו שטענו כי מדובר בעמותה דומה שמפיצה יהדות.

המאבק נמשך כשנתיים בבג"צ, במהלכם נשמעו טענות משפטיות רבות בין הצדדים. בית המשפט הורה במהלך 2018 כי העמותה, שהוגדרה על ידי חבר הכנסת גפני כמיסיונרית, תגיש שוב בקשה שתעלה תוך שלושה חודשים לדיון מחדש בוועדת הכספים. בית המשפט הודיע כי הוא עוקב האם הבקשה תאושר - זאת כאשר עילת האפליה מחרפת באוויר.

מנגד, בוועדת הכספים סברו וטענו כי משום שהכנסת הספיקה להתפזר פעם נוספת ובכנסת ה-22 טרם הוקמו וועדות קבועות, על כן יש לעכב את הדיון שקבע בג"צ עד לאחר הבחירות לכנסת ה-23, אז תוקם ועדת כספים קבועה וזו תדון בבקשה המחודשת של העמותה המיסיונרית. 

במשרד המשפטים, בגיוסי עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, סירבו לקבל את הטענה של יושב הראש שהוגשה דרך הלשכה המשפטית של הכנסת, ובדיון שהתקיים לאחרונה הציגו שוב את אישור סעיף 46 לעמותת יחד, אלא שגם היא נדחתה על ידי הוועדה.

בסוף שבוע שעבר קיבל גפני גיבוי לעמדתו על ידי החלטת בג"צ, המאששת את הטענה שוועדת הכספים פועלת במתכונת זמנית בלבד. עם זאת, בג"צ הורה הורה כי וועדת הכספים תדון בבקשה מיד עם הקמת הוועדה וללא דיחוי. בכך הצליח חבר הכנסת גפני לדחות במעט את הטבות המס לעמותה אותה הוא הגדיר כמיסיונרית.

משה גפני החלטת בגצ מיסיונרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד