י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

למה צריך כל כך הרבה פונטים בעברית?

בעולם העיצוב של היום, כבר לא מדברים על אתר אינטרנט או דף פייסבוק, אלא על נכסים דיגיטליים • אבל לפני שמישהו קורא את כל התוכן שעולה לאתר או לבלוג, הוא רואה איך האתר נראה • כך גם פונטים הם דרך נפלאה ליצור בידול ביניכם לבין הקולגות שלכם

למה צריך כל כך הרבה פונטים בעברית?
כתיבה צילום: pixsabay

האם עלה בדעתכם פעם לשאול כדורגלן – למה צריך כדור על המגרש? או לשאול צייר, למה הוא צריך כל כך הרבה צבעים בשביל להביע את עצמו? השבוע נשאלתי למה בכלל צריך כל כך הרבה פונטים בעברית באינטרנט. האינסטינקט הראשוני שלי היה לשלוף תשובה מהמותן: ״מה לא ברור פה?״. אבל מחשבה נוספת, גרמה לי להבין את עומק הסוגיה. וזוהי תשובתי, לשאלה – למה צריך כל כך הרבה פונטים בעברית?

תהיו אותנטיים
בעולם העיצוב של היום, כבר לא מדברים על אתר אינטרנט או דף פייסבוק, אלא על נכסים דיגיטליים. למה? כי כשהם עובדים בשבלינו הם מניבים לנו כסף, והרבה ממנו. אבל לא רק זה, אלא אותו עולם דיגיטלי שינה, ועודנו משנה באופן תדיר את מפת התעסוקה העולמית. כיוון שעוד ועוד פרינלנסרים מכל מיני מינים, ותתי מינים של תחומים צצים כפטריות לאחר הגשם. והדרך שלהם להישמע למרחוק, ולהתבלט מעל ים הדאטה שעולה בכל רגע נתון לרשת היא על ידי הנכסים הדיגיטליים שלהם.
אבל לפני שמישהו קורא את כל התוכן שעולה לאתר או לבלוג, הוא רואה איך האתר נראה. זה בערך כמו לעמוד בפתח של בית של מישהו, ולהחליט אם נעים לכם ואתם רוצים להיכנס, או שמשהו לא מסתדר לכם בעין, ואתם חייבים לברוח החוצה. וכשם שסלון הבית שלכם אומר עליכם משהו, כך גם פונטים הם דרך נפלאה ליצור בידול ביניכם לבין הקולגות שלכם.

קונצ'רטו של פונטים
כידוע, ישנם הרבה סוגי גופנים בעברית. חלקם אינטימיים ויגרמו לכם לקרוא את הטקסט בלחש. אחרים, רשמיים וממסדיים, יאלצו אתכם לכווץ גבות בארשת חשיבות ולהתרכז. ויש את אלו שייקחו אתכם לטיול בעולמות נשכחים ויזכירו לכם ימים יפים.
אבל לא רק, כי גם כשהגופנים שותקים, במרווחים שבין המילים, הם משאירים מנגינה, וחשוב שהקצב שלה יתאים למסר שאתם רוצים להעביר. אבל למה להסתפק במנגינה, אם אפשר להפיק קונצרט של ממש? כל זה עשוי להתרחש אם תיקחו בחשבון שילובים של פונטים שונים בטקסט אחד ואת גודל האותיות. זה נותן לטקסט שלכם מקצב עוד לפני שניגשים לקרוא את התוכן. כל זה מתקיים כמובן, בהתחשב בכך שהצלחתם ליצור הרמוניה בין המוצר לבין הפונטים שמתארים אותו.

עברית שפה יפה. מאוד
פחחחח, זה כל כך עצוב שהשפה שלנו מצטמצמת. כל בדיחה נגמרת ב-חחחח, וכל תגובה מתקצרת לאימוגי' (הפרצופון על פי האקדמיה ללשון עברית). אולי דווקא בגלל זה, חשוב לזכור שלגופנים יש אופי, והם מכניסים צבע וטעם לשפה העברית. הפונטים תורמים את חלקם הוויזואלי לשימור השפה מצד אחד, ובמקביל גם להתפתחות מתמדת.

בשורה התחתונה, מרבית האנשים שנוהגים להשתמש בפונטים השונים הם מעצבים גרפים שיומם בנוי על עיצוב של סמלילים, אריזות, פרסומות ועוד. העיצוב שלהם צריך לשקף את רוח התקופה, אחרת המוצר או המותג יראו לא מעודכנים או מיושנים. פונט, מוצלח ככל שלא יהיה, מושפע מאוד מרמת הפופולריות שהוא זוכה לה. פונט אופנתי מידי עשוי לא להתאים ללוגואים מסומים. מה גם שאחד ממאפייני האופנה היא להתחלף, ועל המעצב להיות כל הזמן מעודכן במה שקורה מחוץ למסך המחשב שלו.

 

טקסט דיגיטל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד