י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
"חשש מהימלטות"

בביהמ"ש: "איש מוזר"; מעצרו של הרב ברלנד הוארך בשמונה ימים

הרב אלעזר ברלנד ששב אתמול למעצר לאחר שעבר צנתור בלבו, הגיע היום אל בית המשפט השלום בירושלים שם הוחלט על הארכת מעצרו  בשמונה ימים • באמצע הדיון התלונן עורך דינו כי הרב אינו חש בטוב, ובתגובה ענתה השופטת: "תנו לו מנטוס" • עורך דינו של הרב: "מדובר באיש מוזר"

בביהמ"ש: "איש מוזר"; מעצרו של הרב ברלנד הוארך בשמונה ימים
הרב ברלנד בבית המשפט צילום: צילום מסך

היום (חמישי) הגיע הרב אליעזר ברלנד לדיון בית המשפט השלום בירושלים, בו ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו בתשעה ימים. העילה להארכת מעצר על פי המשטרה, הן פעולות חקירה שנעשו וחיזקו את החשדות נגדו.

הטוען המשטרתי רס"ב ניר בן חיים אמר לשופטת לארי בבלי במהלך הדיון, כי מאז מעצרו ביום ראשון, בוצעו פעולות חקירה רבות שחיזקו את הראיות נגדו.  לטענת המשטרה בחלק גדול מהמקרים, הרב ברלנד בעצמו דרש את הכספים.

מחוץ לאולם הדיונים התאספו רבים מחסידיו של הרב לעצרת תפילה ומחאה. קולות המחאה נשמעו באולם הדיונים, לאחר שהשופטת ביקשה לפתוח חלון בשביל שייכנס מעט אוויר לאולם החנוק.

עו"ד עמית חדד שהחל היום לייצג את הרב ברלנד, ביקש לנסות ולנקות את הלכלוך שהדביקו לרב, ואמר כי "נדמה לי שכל פעם מערבים אותו בדברים שקשורים אליו ולא קשורים אליו".

בהמשך תהה עו"ד חדד, ושאל את המשטרה "מה אתם טוענים, איך הוא רימה את האנשים? במה הוא רימה את האנשים? זה לב ליבו של החשד. הסרטונים פורסמו בתקשורת". השופטת השיבה לחדד על שאלתו "הוא נתן למישהו שהוא חולה סוכריות מנטוס תוך אמירה שזה תרופה, ואמר שבזה הוא יבריא".

לשאלה שהפנה עו"ד חדד אל הטוען המשטרתי "מה זה 'פדיון נפש'"? הסביר הטוען כי אדם שנמצא במצוקה מסוימת, פונה לרב ונותן סכום כספי, והרב מברך אותו. עו"ד חדד המשיך ואמר כי אף יש ברכה שמברכים.

"הפכתם אותו לרופא בהדסה.." הוסיף הטוען. בתגובה, השופטת קטעה אותו ואמרה לו כי הטיעונים האלה הם להליך העיקרי.

עו"ד חדד אמר לשופטת "גברתי טועה". היא מיד קטעה את דבריו ואמרה "גברתי אף פעם לא טועה". היא ביקשה מהקלדנית לתקן את דברי עו"ד חדד בפרוטוקול ועו"ד חדד אמר: "גברתי צודקת".

עו"ד עמית חדד ביקש מהטוען המשטרתי להציג את הראייה לעבירת הזיוף, המצביעה ישירות על הרב ולא לסובביו, וזה הגיש לביהמ"ש את הראייה.

הטוען המשטרתי טען בדיון, כי החקירה הולכת ומסתעפת. "הצגתי לביהמ"ש ראיות לשיבוש קונקרטי", הוא אמר. הטוען סירב להשיב האם יש בחומר ראיות לזיוף על ידי הרב בעצמו.

בדיון טענה עו"ד נועה מילשטיין, כי במהלך החקירה ביום שלישי בבית החולים, הרב התעלף. החוקר אמר מנגד, כי הרב לא חש בטוב במהלך החקירה אך סירב לפרט מעבר לכך. הוא הסביר כי הרב נחקר רק לאחר שהתקבל אישור מהרופא. עוד אמר החוקר, כי הרב בעצמו אמר שהוא כשיר ויכול להיחקר אפילו חמש שעות. "ברגע שראיתי שהוא מתעייף, שאלתי אם הוא רוצה להמשיך את החקירה ואז הפסקתי".

לשאלת עו"ד חדד בהקשר של מצבו הרפואי של הרב, הודה הטוען המשטרתי שאינו מודע למצבו הרפואי של הרב וכן להיסטוריה הרפואית שלו.

עו"ד חדד שאל את המשטרה מי ביקר את הרב בבית החולים בימי אשפוזו. בתגובה, המשטרה הגישה מסמך לשופטת, אך סירבו לפרט, לדברהים "בגלל אי מי מהנוכחים באולם". האם זוהי רמיזה שעוד מישהו עומד להיעצר?

בהתייחסות למצבו הרפואי - לאחר תלונה של עורך דינו של הרב, אמרה השופטת, "תנו לו מנטוס", כשהיא עוקצת את הרב על הטענות שמכר לכאורה סוכריות מנטוס באלפי שקלים, בתור כדורים לרפואה.

בסיכום הדיון אמר עו"ד עמית חדד כי מדובר "בתיק מוזר שעוסק באדם מוזר". לדבריו, "פעולותיו לא יכולות להתחשב כעבירה שום צורה. הסיבה שנכנסתי לתיק, כי סיפרו לי שהוא מאושפז בשערי צדק כשהוא אזוק ברגליים, הראו לי תמונה. אז הביאו לי את הדו"ח הרפואי שלו, שכנראה המשטרה לא טרחה לבקש או לראות אותו".

הוא הוסיף, ש"אנחנו מדברים באדם שנמצא במצב רפואי שביר מאוד" ופירט בדיון את מצבו הרפואי. השופטת ענתה לו כי "הבנו שמצבו אינו כפרגית בת 17".

לאור זאת, ביקש עורך דין חדד שיאפשרו לרב לרצות את עונשו בינתיים במעצר בית. "לא יכול שבדך לחקירה ולדרך האמת, ייגזרו על הרב עונש מוות. מצבו יהיה טוב בהרבה אם ישהה במעצר בית ולא בשב"ס", הוא אמר.

הוא הזכיר כי בעבר שוחרר הרב ברלנד למעצר בית, בהליך בו הודה והורשע בעבירות חמורות. "למה צריך את המעצר הזה, איזו מטרה זה משרת ולמה לא לשקול חליפת מעצר". הוא הציע לשחררו ולשולחו למלונית בהדסה עין כרם בפיקוח הדוק ביותר. "לא יכול להיות שיהיה ברמלה וצריך לטלטל אותו לכל חקירה". הוא הוסיף, כי מאז אתמול בשעה 19:00 הרב ברלנד לא אכל כלום.

כמו כן, עורך הדין חדד טען כי העובדה שבמהלך אשפוזו בבית החולים ביקרו אותו אנשים, כפי שאישרה המשטרה, אומרת שאפשר למצוא חלופת מעצר, שכן החשודים כולם כבר נעצרו.

"סגרו אותי ברכב חצי מטר על חצי מטר" אמר הרב ברלנד בדיון, כשהוא מתייחס לרכב שהוביל אותו למשפט. "הייתי בצינוק", הוא אמר.

השופטת לארי בבלי סיכמה כי "מצאתי שקיים חשד סביר שהמשיב ביצע את המיוחס לו בבקשה. מתן תרופה בדמות מנטוס לחולי סרטן מהווה מרמה. החולים נטלו את התרופה שהוא נתן במקום את התרופה הקונבנציונלית. ולכן, "אני קובעת שנחשד הסביר הוא ברף גבוה. המסוכנות אינה המעצר היחידה, שכן במתן תרופת פלצבו לחולים קיימת מסוכנות רבה. הובאו בפני ראיות שקיימת עילת שיבוש בפועל". בנוסף, היא אמרה כי קיימת עילת הימלטות מהדין.

בעניין מצבו הרפואי אמרה שהיא סומכת על רופאי השב"ס והורתה להאריך את מעצרו בשמונה ימים.

רגעים לפני קבלת ההחלטה להאריך את מעצרו של הרב ברלנד בשמונה ימים, נרשם קטע הומוריסטי, כאשר נשמעו זעקות תפילה מבחוץ והשופטת שאלה "מי צייץ בטוויטר".

הרב אליעזר ברלנד בית המשפט פרשת עושק שחור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד