י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
לוחם מלחמות הגיוס

אבל בעולם המוסר: המשפיע הצדיק הגאון רבי סנדר ארלנגר זצ"ל

הגאון הצדיק רבי סנדר יצחק ארלנגר זצ"ל מגדולי המשפיעים בדורנו נפטר לאחר שחלה בשנים האחרונות משה ויסברג עם קיצור תולדות חייו. תלמידיו ל'בחדרי': "עמד על משמר הצלת עולם התורה מידי שועלים המחבלים והמכרסמים כרם בית ישראל" • הלוויתו - הערב בשעה 18:30

אבל בעולם המוסר: המשפיע הצדיק הגאון רבי סנדר ארלנגר זצ"ל
הגאון הצדיק רבי סנדר ארלנגר זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: בבית החולים 'מעיני הישועה' בבני ברק נפטר הגאון הצדיק רבי חזקיהו אלכסנדר סנדר יצחק ארלנגר זצ"ל, מגדולי המשפיעים בדור האחרון והוא בן 68 בפטירתו.

בשנים האחרונות חלה הרב ואושפז בבתי החולים, ובימים האחרונים הדרדר מצבו וכאמור היום הוא השיב את נשמתו ליוצרה. 

מתולדותיו: הגאון הצדיק רבי סנדר זצ"ל נולד לאביו המקובל הגאון רבי שמשון רפאל ארלנגר זצ"ל משוויץ. כבר מקטנותו הוא נודע כמתמיד ושקדן עצום, ובאופן תדיר הוא נראה רכון על גבי הגמרא במשך שעות ארוכות ומתעמק בצפוני הסוגיות לברר עמקם על פי שיטת הראשונים.

בתקופה בה למד בישיבות פוניבז' ובריסק, נחשב מהאריות שבחבורה וטובי המוחות בקשו לקבוע עמו חברותא.

רבי סנדר נלקח לחתן אצל הגאון המפורסם רבי אליעזר צדוק טורצין זצ"ל, שהיה מגדולי חשובי תושבי העיר בני ברק ומחבר ספר 'שונה הלכות' ו'מתנה מועטת' והיה חביבם של ה'חזון איש' והרב מבריסק.

תפילתו הייתה בהשתפכות מעוררת נפש ומלאת כסופים והשתוקקות לאבינו שבשמים. ההתלהבות וההתלהטות שאפפה אותו בסילודין בעומדו לפני קונו, הקרינה והשפיעה על כל סובביו להבין את מאמר חז"ל שהתפילה היא מן הדברים העומדים ברומו של עולם.

בידיעות הנרחבות שרחש לו בתורת הנסתר, הפך רבי סנדר לאחד מיחידי סגולה שבדור שמאירים לו שבילי דרקיע בעומק חכמת תורת הנסתר. לימים אף חיבר ספרים רבים שלהם רחשו מקום של כבוד אצל כל הוגי תורת הנסתר שהתפלאו מרוחב תבונתו והשגתו הנפלאה במצולות עניינים האלו.

 ליבו הרחום פתוח היה בכל עת ועונה לעמוד לימין הזולת בכל מה שאפשר הן בנתינת חיזוק ועידוד לצורבי התורה ומבקשי עליה והן בקריאת אוזן במצוקת שבורי לב ונדכאים, כמו כן עסק הרבה בצדקה וחסד בסכומים אדירים של צדקה שעברו תחת ידו בהיותו נחשב גבאי צדקה נאמן שרבים סמכו עליו.

במשך שנים רבות עמד בראשות כולל אברכים בעיר תל אביב שם הרביץ תורה תמידין כסידרן והעמיד עדרים עדרים של גדולי תורה יראים ושלמים אשר קנו ממנו את יסודות העיון והארת דרכי החיים. תלמידיו אלו היו מקושרים אליו בעבותות אהבה כל הימים ואף התייעצו תמיד בדעתו בספקות שעמדו על הפרק בענייני והליכות החיים.

שיעוריו ושיחותיו הרבים ומאלפים שנשא ומסר בכל תפוצות ישראל לאורך השנים מהווים פרק מיוחד באישיותו הרוממה בחן אשר הוצק בשפתותיו, ובדבריו היוצאים מן הלב זכה להלהיב בלבבות להשיב רבים מעוון לקרב ליבם לאביהם שבשמים, בכל החוגים והעדות היו נוהרים לשמוע דבריו ולשתות בצמה את דברות קדשו שהיו נסוכים באהבת תורה ויראת שמים וחיזוק קירוב המצוות וקנין המידות הטובות בהתרחקות מכל השעה ומכשולי הייצר שסופם אבדון ח"ו, נחשב כאחד מגדולי המשפיעים בדורינו וחשובי מזכי הרבים בעולם כולו.

תלמידיו מספרים ל'בחדרי חרדים' כי ליבו לב הארי הביאו לעמוד בשער ללחום ולזעוק על פרצות בכרם ישראל, לגדור גדר ולהעמיד משפטי הדת בהיותו עמוד האמת. הם מוסיפים כי הוא לא חת מפני איש והשמיע תמיד בשפה ברורה את האמת הנוקבת וללא מורא ומשא פנים. לא אחת הרעיד תבל ומלואו בברק חציו השנונים, בהם שלף חרב מתערה לגלות ולהסיר את הלוט מעל פני צבועים וחנפים לגלות קלונם ברבים ולהעמידם במקומם הראוי להם".

"דבריו שנאמרו בכוונה טהורה לשם שמים ללא שום נגיעות וחשבונות אישיות הצליחו להגביר אויבים בשער ולהביא ישע במערכות ישראל בימי הרת עולם בו רבו הטשטוש והבלבול, היה לעיניים לכל מבקשי אמת ולמשען וסעד לגבורי החיל העומדים על משמר הצלת עולם התורה מדי שועלים המחבלים ומחרסים בכרם בית ישראל".

גינוני הקדושה שנראו בו העידו על סגולת רוממת נשמתו. היה חרד מאוד בשמירת העיניים ופרישות הבלי העולם הזה וכל ענייני אכילתו ושתייתו היו מדודים ושקולים במאזני הפרישות. הוא סיגף גופו ונפשו ואף הקפיד לטבול עצמו במקווה מדי יום.

לפני כעשרים שנה חלה במחלה קשה שסכנה את חייו, תפילות רבות נערכו בכל אתר ובדרך נס ניצל ממות לחיים, בתקופה זו קיבל על עצמו להתחזק ביתר שאת בזיכוי הרבים ואכן הקדיש מאז והלאה מזמנו היקר בהצלת הרבים הן בשיחות ודרשות חוצבי להבות אש והן בהפצת ספרים ומאמרים רבים בנושאים שונים ומגוונים בהלכה ובהגדה בנגלה ובנסתר. כמו כן פרסם מאמרים לחיזוק התורה והדת בעילום שם.

במיוחד היכה גלים ספרו על ענייני טהרה וסגולת ימי השובבי"ם המשמש כאבן יסוד בחצרות חסידים ואנשי מעשה כשהביא את ספרו זה למרן ראש הישיבה הגר"ש אויערבאך זצ"ל אחז בו בשני ידיו ונשקו בחיבה ואף עיטרו בהסכמה מופלגת המתנוססת בראש הספר.

בעיות הגיוס לא נתנו מנוח לנפשו ופצעו את לבבו, דמעות רבות כמים הוזיל מעיניו על 'גזירת הגיוס' והדיר שינה מעינו ובכל כוחו התאמץ לפעול פעולות גדולות ונצורות להשיב מלחמה. 

קשר מיוחד היה לרבי סנדר זצ"ל לחצר הקודש נדבורנה וקבע את מקום תפילתו במקום במשך שנים רבות. קשר מיוחד היה לו עם האדמו"ר בעל ה'באר יעקב' מנדבורנה זצ"ל. 

הלוויתו תצא הערב בשעה 18:30 מביתו ברחוב חזון איש 83 בבני ברק. ובירושלים מבית המדרש 'אהל רחל' - סאטמר ברחוב יואל, להר המנוחות, שם ייטמן.

 תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

רבי סנדר ארלנגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד