י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"חשיבה מחוץ לקופסא"

החל פיילוט שיקום קטינים ממאסר ומעצר

לאחר החלטת הממשלה בשנת 2018, פיילוט שיקום קטינים ששהו במאסר ובמעצר החל לפעול | הצוות הוקם נוכח אחוז החזרה לפשע הגבוה של קטינים השבים לריצוי מאסר

החל פיילוט שיקום קטינים ממאסר ומעצר
בית כלא/אילוסטרציה צילום: Gili Yaari /FLASH90

היום (ראשון) החל לפעול פיילוט שיקום קטינים ממאסר ומעצר, המהווה יישום של החלטת ממשלה משנת 2018, בדבר "אימוץ דו"ח הצוות הבין-משרדי לבחינת שחרור קטינים ממאסר". בבסיס הפיילוט עומדת תפיסת עבודה רציפה מעת מעצרו של קטין, בשל חשד לביצוע עבירה פלילית, ועד לשחרורו ממאסר אותו נשא לאחר שהורשע בעבירה, תוך מתן דגשים על חשיבותו של כל שלב ברצף, ותפקידו של כל גוף בשלב הנתון.

הוועדה הוקמה ע"י שרת המשפטים הקודמת לצורך בחינת סוגיית שחרורם ושיקומם של קטינים במאסר, ובראשה עמדה המתאמת הבין-משרדית למניעת עבריינות נוער בייעוץ וחקיקה, עו"ד מיכל גולד. הצוות הוקם נוכח אחוז החזרה לפשע הגבוה של קטינים השבים לריצוי מאסר. הממשלה אימצה כאמור את המלצות הצוות והקימה ועדת היגוי שתקבע אילו מהמלצות הדו"ח ניתנות ליישום מיידי, ותמליץ על דרכי יישום ליתר ההמלצות בדו"ח.

במטרה לקדם את ההמלצות המוסכמות ע"י הגופים השונים ולבחון את מודל העבודה המוצע, הוסכם על יציאה לפיילוט בין-משרדי, כאשר עו"ד נטע פת, בעלת רקע משפטי רב בתחום הנוער, מונתה למנהלת הפרויקט, הכפופה למתאמת הבין-משרדית למניעת עבריינות נוער.

במסגרת הפיילוט, בשלב הראשון יבוצע תיאום בין שירות המבחן, שירות בתי הסוהר והרשות לשיקום האסיר, כך שהקטין ילווה באופן רציף ע"י גורמי טיפול מיום מעצרו ועד לאחר שחרורו ממאסר. בשלב המעצר, קציני המבחן הייעודיים לפיילוט יתכללו את ההליך בו מצוי הקטין, ייאספו נתונים הנוגעים לחייו ועברו של הקטין (לדוגמא מידע ממסגרות חינוך, רווחה, רשות מקומית) ויבנו תוכנית טיפול התואמת את צרכיו. זאת, במסגרת שולחנות עגולים – דיונים בהם יקחו חלק כלל הגורמים הרלוונטיים - אשר יתקיימו בכלא, בהשתתפות הקטין, בני משפחתו או גורם מיטיב אחר, גורמי רווחה, נציגי השלטון המקומי, חסות הנוער וכל מי שיש בידיו לתרום לשיח טיפולי במטרה למצוא עבור הקטין חלופת מעצר תואמת את צרכיו.

בשלב השני, וככל שהקטין נידון למאסר, נציג הרשות לשיקום האסיר יבנה עבורו ובהשתתפותו תוכנית שחרור ממאסר אשר תיתן מענה לצרכיו ולרצונותיו. תוכנית השיקום אינה מוגבלת לקטינים אשר משתחררים בשחרור מוקדם, אלא תיבנה עבור כל הקטינים המעוניינים והמתאימים לכך, וזאת על מנת לאפשר להם חזרה הדרגתית ומבוקרת לחברה, בין בשחרור מוקדם ובין לאחר ריצוי תקופת מאסר במלואה.

במסגרת הפיילוט יתקיימו דיוני ועדת שחרורים במתכונת של Re-entry Court, המבוסס על מודל של "בית משפט לפתרון בעיות" ומטרתו לקיים שיח בין הצדדים להליך, על מנת לבחון צרכים ודאגות שעולים מהתנהגותו והתנהלותו של הקטין במאסר, ובמטרה לבנות עבורו תוכנית מיטבית התואמת צרכיו.

יודגש כי מדובר בצעד ראשון וכי במסגרת התהליך תתקיים חשיבה מתמדת, ייבחנו ההתאמות הנדרשות ויופקו לקחים, במטרה לטייב את ההליך ולהתאימו לצרכים העולים מהשטח. כמו כן, במרוצת הזמן וככל שיידרשו, יעלו הצעות חקיקה, אשר יובאו כמקובל, בפני הדרגים המאשרים.

את הפיילוט תלווה ועדה בין-משרדית, בראשות המתאמת הבין משרדית למניעת עבריינות נוער, אשר תעקוב אחר יישום ההמלצות, תדון בסוגיות רוחב שיעלו מן השטח ותכריע במחלוקות ככל שיעלו בצוותים.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי), עו"ד עמית מררי: "הפיילוט הוא חוליה חשובה במסגרת תהליך רחב-היקף בשנים האחרונות, לקידום חשיבה הוליסטית בתחום אכיפת החוק, הכל מתוך הבנה שנדרשים פתרונות יצירתיים ומדויקים יותר להתמודדות עם תופעות פשיעה. במסגרת זו, ישנה כיום הבנה שנדרש שילוב ידיים בין גורמי האכיפה, הרווחה והטיפול, ומושם דגש על מניעה, שיקום ופתרונות ארוכי טווח לצמצום החזרה לפשיעה. אני מבקשת להודות לכל השותפים שלוקחים חלק בפיילוט ומגויסים להצלחתו".

מ"מ המתאמת הבין-משרדית למניעת עבריינות נוער, עו"ד לבנת מלמד: "במהלך הליך החשיבה בצוותי ההיגוי והיישום, הובהר הצורך בשיתוף פעולה בין כל המשרדים הנוגעים בתחום נוער עובר חוק, ונרשמה התגייסות של כל המעורבים לקחת חלק בתהליך ולשלב ידיים. מדובר בתהליך שהינו בבחינת 'חשיבה מחוץ לקופסא', וזאת לאחר שנעשה שיתוף ולמידה עם נוער עובר, על מנת ללמוד צרכים ודאגות. מטרת הפיילוט היא לגעת בחיים של כל קטין אסיר ולהוות מענה מדויק לצרכיו ולמעגלים המקיפים אותו. אני תקווה שנוכל, בחלוף הזמן, להסתכל לאחור, לראות שינוי מגמה חיובי, ולהרגיש שהתהליך כל כך טבעי עבור כולנו".

שיקום אסירים החלטת ממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד