י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"יצר מאזן אימה"

ביהמ"ש הרשיע את הפרסומאי החרדי מתי בן דוד: הרס משפחות

פרסום ראשון: בית המשפט המחוזי בירושלים את הפרסומאי החרדי מתי בן דוד על ביצוע שורה של מעשים חמורים כנגד שש נשים שעבדו תחתיו • "הנאשם יצר מאזן אימה"

ביהמ"ש הרשיע את הפרסומאי החרדי מתי בן דוד: הרס משפחות
הפרסומאי מתי בן דוד בביהמ"ש צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ: שנתיים וחצי לאחר שנעצר, בית משפט המחוזי בירושלים הרשיע בשבוע שעבר את הפרסומאי מתי בן דוד בשורה של מעשים חמורים ואסורים שביצע בשש מתלוננות שעבדו תחתיו. בן דוד נמצא במעצר עד תום ההליכים.

השופט רפי כרמל קבע בהכרעת הדין כי "הנאשם לא כיוון אקדח לאף אחת מהמתלוננות ולא השתמש באמצעים פיזיים להביאן לשירותים או לקומה 9, אולם, הנאשם יצר מאזן אימה לפיו לאחר משלוח הודעות בעלות גוון..., ידע לאיים עליהן ולהפחידן בכך שאיש לא יאמין להן שהן לא הסכימו ואולי אף יזמו זאת, מה שיוביל להרס משפחותיהן או לפגיעה אנושה בשמן הטוב".

עוד כתב השופט כי "עדותה של כל מתלוננת ומתלוננת, בנפרד, ומבלי קשר לרעותה, הובילה למסקנה כי המעשים נעשו בחוסר הסכמתן ובניגוד לרצונן... עתה לאחר שהתקבלה מסקנה נפרדת עם כל מתלוננת ומתלוננת, ניתן, בבחינת למעלה מן הצורך, לומר שעדות כל מתלוננת מחזקת את עדות חברתה, אף שלא נחוץ חיזוק כזה".

הרכב השופטים כרמל, מוסק ורנר, הרשיעו את מתי בן דוד, שותף ומנהל משרד פרסום בגין שורה של מעשים חמורים ואכזריים שביצע כלפי שש עובדות המשרד, בנות צעירות מהמגזר החרדי, הנתונות למרותו.

על פי הכרעת הדין בתחילה הנאשם היה מתכתב עם העובדות בצ'אט המשרדי בענייני עבודה, מתחיל להחמיא בהערות עדינות ולאחר מכן בהערות בוטות יותר, ואז היה עובר למעשים. עוד עלה כי כאשר נתקל בסירוב או התנגדות היה הופך את עורו, צועק על המתלוננת הסרבנית, משפיל אותה או מתעלם ממנה כליל, אף בענייני עבודה.

בנוסף לכך היה הנאשם מאיים על המתלוננות, נשים צעירות, חרדיות, שאם יספרו לבני זוגן, למשפחה או לאחרים על המעשים שהוא מבצע בהן, הוא יספר כי הדברים היו מרצונן, ואף ביוזמתן, ואיש לא יאמין להן שהדבר לא היה מרצונן. עוד הבהיר הנאשם למתלוננות כי הדבר יפגע בהן, במשפחתן, בחיי הקהילה שלהן, וכי לו יש כסף ועורכי דין והוא חזק ומקושר דיו כדי שלא ייפגע מכך בעצמו.

בית המשפט הבהיר כי הוא דוחה מכל וכל את גרסת הנאשם כי המעשים נעשו בהסכמתן של המתלוננות וקבע בהכרעת הדין כי עדויות המתלוננות, כולן, כל אחת בפני עצמה מבלי קשר לרעותה, היו עדויות אמינות, מהימנות, באו מלב נפשן, נאמרו בכאב רב, וניתן היה להתרשם מהסבל הרב שהמעשים הסבו להן ומהשפעת המעשים עד היום.

עו"ד ליזו אבקסיס- וולפוס, מפרקליטות מחוז ירושלים אמרה "בית המשפט קבע כי הנאשם ניצל את כוחו ומעמדו, ופגע באופן סדרתי ומתמשך בנשים שהיו כפופות למרותו. הפרקליטות מבקשת לחזק את ידי המתלוננות אשר באומץ רב חשפו את העבירות שביצע הנאשם במשך שנים והעידו על כך בבית המשפט למרות הקשיים הכרוכים בכך. בית המשפט קבע כי עדותן של המתלוננות אמינות ומהימנות, כל אחת בפני עצמה ועל אחת כמה וכמה בהשתלבותן. יש לקוות כי אומץ ליבן של המתלוננות והכרעת הדין שניתנה היום יעבירו מסר ברור המוקיע ניצול כח ומרות ויהוו אבן דרך משמעותית במאבק ליצירת מקומות עבודה מוגנים ובטוחים".

מספר שבועות לאחר מעצרו, פרקליטות מחוז ירושלים הגישה נגדו כתב אישום חמור ומעצרו הוארך עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. מדובר בפרשה חמורה שהותרה לפרסום בי"ח סיון תשע"ז, דבר שהכה בתדהמה את אנשי הפרסום המדיה והתקשורת בעולם החרדי. בין השנים 2011 עד סוף שנת 2016 היה מתי בן דוד בעלים ושותף של משרד פרסום בשם חברת "אי מדיה 1 בע"מ". במהלך התקופה, התמזג משרד הפרסום עם חברת פרסום נוספת שם מתי שימש כסמנכ"ל ולאחר מכן כמנכ"ל של כלל חברות הבת של משרד הפרסום.

על פי כתב האישום שהוגש על ידי עו"ד ליזו אבקסיס-וולפוס, מתי בן דוד נהג לנצל את סמכותו ומרותו כדי להטריד ולבצע מעשים חמורים ואסורים בעובדות משרד הפרסום, נשים צעירות מהמגזר החרדי - בהן נשואות, שהיו כפופות לו באותה העת. נהג לחזר אחריהן, להחמיא להן לעיתים תכופות על הופעתן החיצונית, לשאול אותן שאלות אישיות, ואף לקרוא להן ללשכתו לעיתים תכופות, אף אם שגרת יום העבודה לא דרשה זאת.

בנוסף, בן דוד הורשע כי נהג להאדיר את מעמדן של חלק מהעובדות במשרד בעיני שאר העובדים ויצר התחושה כי עובדות אלו מועדפות עליו תוך שהוא משנה את מעמדן המקצועי במשרד הפרסום ומרומם אותן ביחס לשאר עובדי משרד הפרסום. יצויין, כי למשטרת ירושלים הוגשו למעלה מ-10 תלונות, אך רק שש מהן הבשילו לכדי כתב אישום. 

בנוסף להאדרת העובדות, מתי בן דוד גם היה מתפרץ עליהן בזעם חדשות לבקרים, כך היה משנה את יחסו מחיבה לזעם והשליט אוירה של טרור במשרד. האימה שהשרה במשרד, שיתק את העובדות שפחדו להתנגד לדרישותיו.

במעשיו, כפי שפורט בכתב האישום, ביצע מתי בן דוד שורה של מעשים חמורים ואסורים על פי ההלכה ועל פי החוק תוך ניצול מעמדו ומרותו על עובדות הכפופות לו. במהלך החודשים שלאחר פרוץ הפרשה ועם הליך גביית העדויות בפרשה, שש מתלוננות העידו אל אחת מהן במשך שעות ארוכות בפני בית המשפט, ואחת מהן אף התעלפה במהלך העדות. 

הנפגעות פירטו לביהמ"ש בנוכחות מתי בן דוד, את מסכת הפגיעה והעבירות האסורות שביצע בה. בעדותה, כך פרסמנו בעבר ב'בחדרי חרדים', סיפרה המתלוננת כי מה שגרם לה להגיש את תלונה במשטרה נגד מי שהיה המעסיק שלה - היה פרסום כתב האישום החמור שהוגש נגד "המשגיח התוקף", במסגרתו הואשם בפגיעה במשך שנים בשלוש אחיות - קרובות משפחתו, תוך שהוא מציג בפניהן היתרים הלכתיים כביכול למעשיו. פרסום כתב האישום בפרשת המשגיח, אמרה לשופטים, גרם לה להזדהות עם הדברים ולהבין שלא עוד.

אותו משגיח בישיבה ליטאית חשובה בירושלים שהואשם במעשים אכזריים וחמורים מרצה את עונשו בכלא. כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי', המשגיח הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון פתוח, ובחודש אלול האחרון נגזרו עליו 17 שנות מאסר בפועל וכן פיצויים בסך 145,000 ש"ח לשלושת המתלוננות. יצויין כי אותו הרכב שופטים במשפט המשגיח המדובר ישב ודן בתיק הפרסומאי מתי בן דוד.

עו"ד רבקה שוורץ, מייסדת ארגון "מן המיצר" שייצגה בהתנדבות את המתלוננות, אומרת כי "אחרי מסע ארוך ומתיש אותו חוו הנפגעות, מסע של שלש שנים בו התנהל הליך משפטי, בו הן עמדו בגבורה, אבל לא בלי קושי אדיר. העדויות בפני בית המשפט היו קשות מנשוא, אחת המתלוננות אף התמוטטה במהלכן, אך בסופו של דבר בית המשפט קבע את דברו ודחה את כל טענות המעסיק להסכמה הדדית והרשיע אותו בכל סעיפי האישום ללא יוצא מן הכלל".

עו"ד שוורץ אומרת כי "זו הנקודה החשובה ביותר שנפסקה בהכרעת הדין - על מנת שלא תהיה עבירה, צריכה להיות הסכמה "חופשית" וכזו, לא היתה לאורך כל הדרך ואת חוסר היכולת להסכים באופן חופשי, הוא ניצל עד תום".

מה עם ההשלכות? "על חשבון נזק אדיר שנגרם לכל אחת ואחת מעובדותיו שנפגעו, נזק גבוה, שאף הכרה בצדקתן ואף עונש לא יוכל לכסות. אך השפעת פסיקת בית המשפט חשובה לעין ערוך וקוראת לכל עובדת באשר היא לעמוד על שלה, לומר - לא - בלי לחשוב ולדעת שכל עוד אין הסכמה חופשית מצידה, לאף אחד אין רשות לגעת בה. אני רוצה להודות למתנדבות של מן המיצר שמלוות אותן לאורך ההליך הלא קל הזה וימשיכו עד לסיומו ואני מברכת את פסיקת בית המשפט שיש לה השפעה על כל נפגעת ונפגע באשר הם ומהווה תמרור אזהרה בפני כל מעסיק באשר הוא".

פרשת הפרסומאי החרדי מתי בן דוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד