י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הנשיאה הסכימה

העתירה נדחתה: בג"ץ אסר ייבוא שומן חזיר לארץ

חברת אל-נל ייבוא ושיווק בע"מ העוסקת בייבוא חלקי פנים של חיות לצרכי מאכל, קיבלה ב-2018 רישיון המתיר לה לייבא לארץ 800 טון שומן חזיר, כאשר תוקף הרישיון נקבע עד לסוף השנה הלועזית | שופט מחוזי סירב להאריך את התוקף ל-2019 וטען כי מלכתחילה לא היה צריך לאשר זאת | החברה עתרה לבג"ץ והפסידה 

העתירה נדחתה: בג"ץ אסר ייבוא שומן חזיר לארץ
קונטיינרים בנמל צילום: unsplash

בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים בעניינים מינהליים, דחה אתמול (ראשון) ערעור שהגישה חברת אל-נל ייבוא ושיווק בע"מ, על פסק דינו של השופט עודד שחם מבית המשפט המחוזי בירושלים במאי 2019.

חברת אל-נל ייבוא ושיווק בע"מ העוסקת בייבוא חלקי פנים של חיות לצרכי מאכל, קיבלה בתאריך 12/06/2018 רישיון המתיר לה לייבא לארץ 800 טון שומן חזיר, כאשר תוקף הרישיון נקבע עד לסוף השנה הלועזית.

על בסיס רישיון 2018, החלה החברה במגעים עם ספק הולנדי בשם NV Vion לצרכי רכישת הכמות שהותרה בייבוא ועם מפעל ישראלי למוצרי בשר, חברת ולדמן בית חרושת לנקניק ובשר בע"מ, למכירת כל שומן החזיר שנרכש מהספק ההולנדי. הליכי הרכישה בהולנד התעכבו ובתחילת אוגוסט 2018 פנה מנהל החברה לממונה על הרישוי, בבקשה להארכת תוקפו של רישיון 2018. בעוד שלטענת החברה נמסר לה באותו מועד כי לא צפוי קושי בהארכת הרישיון ועליה להגיש בקשה מתאימה בנדון בחודש נובמבר 2018, על פי הממונה על הרישוי נמסר כי לא צפויה להיות בעיה טכנית בהנפקת הרישיון, מבלי שניתנה התייחסות לשאלת הזכות המהותית של החברה לקבלת הרישיון.

בעקבות כך, הגישה החברה ב-21/11/2018 בקשה מתאימה להארכת תוקפו של הרישיון למשך שנה, וכן בקשה לקבלת רישיון נוסף לייבוא 1,200 טון שומן חזיר בשנת 2019. באותו יום פנה מנהל מינהל ייבוא במשרד הכלכלה והתעשייה לממונה על הרישוי, והורה לה לעצור את מתן רישיונות הייבוא של שומן חזיר עד לעריכת בחינה מקיפה של המדיניות בנושא. בהתאם לכך, הודיעה הממונה על הרישוי למנהל החברה כי נוכח בדיקה המתנהלת לגבי מדיניות הייבוא, אין ביכולתה להאריך את תוקפו של רישיון 2018 או לתת רישיון נוסף לייבוא שומן חזיר בעת הנוכחית.

מאחר ודבר לא התקדם, בשלהי 2018 הגישה החברה עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים. במהלך ניהול העתירה ניתן צו ביניים שאיפשר לחברה להמשיך לייבא שומן חזיר במגבלות רישיון 2018 עד להכרעה בעתירה. החברה ייבאה 100 טון מתוך 800 שהותרו לה לייבא על פי רישיון 2018. לאחר שנשמעו טענות הצדדים ובעקבות הערות בית משפט, הודיע משרד הכלכלה והתעשייה כי יערוך לחברה הליך שימוע בכתב, במסגרתו תוכל לפרוס את מלוא טענותיה, ולאחריו תינתן החלטה חדשה בעניינה. בעקבות הסכמה אליה הגיעו הצדדים, נמחקה העתירה המנהלית הראשונה.

השימוע עליו סיכמו נערך בסוף פברואר 2019 והוחלט שלא להאריך את תוקף הרישיון 2018. עוד נקבע, כי הממונה על הרישוי כלל אינו מוסמך להעניק רישיון לייבוא שומן חזיר למאכל לארץ, כך שהרישיון שניתן לשנת 2018 - ניתן בטעות. על החלטת מינהל הייבוא בשימוע הוגשה עתירה מנהלית נוספת לבית המשפט, בה ביקשו כי תוקף רישיון 2018 יוארך, ויותר לה להשלים ייבוא של עוד 700 טון שומן חזיר. בית המשפט הוציא צו ביניים לפיו רישיון הייבוא של החברה לשנת 2018 יעמוד בתוקפו עד למתן החלטה אחרת.

במאי 2019 השופט עודד שחם קבע כי למינהל הייבוא לא הייתה כל סמכות לתת רישיון מלכתחילה. חודש לאחר מכן החברה הגישה ערעור וטענו כי ייבוא שומן חזיר למאכל אדם - לישראל - נעשה במשך שנים ארוכות, וכי התנהלות משרד הכלכלה הוא רק כניעה ללחצים פוליטיים.

השופט עופר גרוסקופף פירק אחת לאחת את הטענות של החברה, ודחה אותן. "אמליץ לחבריי לדחות את הערעור החברה ולהותיר את פסק דינו של בית המשפט קמא על כנו". נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והשופט יצחק עמית הסכימו והעתירה נדחתה.

עתירה לבגץ ייבוא שומן חזיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד