י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
למרות הכשל המערכתי החמור

זיוף נתוני גיוס: לא תהיה הדחה; יסתפקו בנזיפה

כחודשיים לאחר חשיפת זיוף נתוני גיוס החרדים לצה"ל, מתפרסם הערב כי לאחר הגשת הדו"ח לרמטכ"ל אביב כוכבי, מסתמן כי לא תהיה הדחה, אולם יינקטו צעדים פיקודיים כמו נזיפה וההערה פיקודית - איך איש מהאחראים למחדל לא יודח

זיוף נתוני גיוס: לא תהיה הדחה; יסתפקו בנזיפה
חיילים חובשי כיפה. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כתב הדתות של חדשות 12, יאיר שרקי חשף הערב (שני) כי הוועדה בראשותו של אלוף במילואים רוני נומה, שהוקמה לצורך בדיקת הטענות על זיוף נתוני גיוס החרדים, נפגשה עם הרמטכ"ל, רא"ל כוכבי, והציגה לו את הדו"ח שגיבשה. אלה הם עיקריו: חלק מהנתונים, כך קבעה הוועדה, הוטו באופן מכוון, רוב הנתונים היו לא מדוייקים, חלקם היו ממש מוטים בכוונה, הדו"ח מצביע על כשל מערכתי חמור.

לא הייתה כלל עלייה במספר החרדים שגויסו, זאת בניגוד למה שדווח לדרג המדיני, לא היה גרף של עלייה בין השנים 2018-2015.

צעדים פיקודיים יינקטו נגד ראש אכ"א וקצינים נוספים. לא תהיה הדחה אבל כנראה נזיפה, נזיפה חמורה והערה פיקודית.

כזכור, בתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב' חשפה לפני כחודשיים הכתבת הצבאית כרמלה מנשה, כי במשך שנים צה"ל זייף בכוונה תחילה והגדיל במאות אחוזים את כמות החיילים החרדים שהתגייסו לצבא. בצבא שיקרו לכל הגורמים הממשלתיים: לוועדת החוץ והביטחון, לרמטכ"ל ולשר הביטחון כדי לעמוד ביעדי הגיוס שנקבעו על ידי הממשלה.

בשנת 2017 דיווח צה"ל על כך שגוייסו 3,070 חיילים חרדים, אך בפועל התגייסו רק 1,300. יוצא מכך, שמספר המתגייסים שהוצג הוכפל ואף שולש.

בצה"ל הוסיפו לרשימות המתגייסים החרדים גם מתגייסים שאינם חרדים על פי הקריטריונים שנקבעו וכאלה שאינם דתיים כלל.

לדברי מנשה, בין השנים 2013-2018 פעל בצה"ל מדור לגיוס חרדים בראשות רב סרן, ובעקבות חוק טל היה לחץ לגייס חרדים על פי המכסות.

בבדיקה שנערכה נמצא כי בשנת 2017 התגייסו רק 1300 חיילים חרדים, ולשם כך הוסיפו במדור חיילים שאינם חרדים לרשימות החרדים, עד שהגיעו ל-3070 חיילים.

לפני כשנה הוקמה מנהלת חרדים צבאית אשר בראשה עומד סגן אלוף תלם חזן שהיה סגן מפקד חטיבת הצנחנים,

כשהתבקש חזן בסוף שנת 2018 לדווח על כמות החרדים שהתגייסו באותה שנה, הוא ערך בדיקה מדוקדקת בכל יחידות צה"ל והגיע ל-1,650 חיילים. הוא נתבקש להגדיל את המספרים או ״לעגל״ כדי להתאים אותם לדיווח המזוייף של 2017 ולפיו גוייסו באותה שנה 3070 חיילים חרדים, אך סירב בכל תוקף - מה שהוביל לדיווח מוטעה כאילו "כביכול" הייתה ירידה במספר המתגייסים, בעוד מספר המתגייסים החרדים רק עלה.

במערכת הפוליטית הגיבו לפרסום על הטעיית הנתונים, חבר הכנסת מוטי יוגב אמר: "אני בעד גיוס חרדים לצבא וסבור שאין מי שפטור משירות צבאי כשם שאין מי שפטור מלימוד תורה בעם ישראל".

יאיר לפיד כתב בתגובה לפרסום אודות נתוני הגיוס: "הדיווח על נתוני הגיוס ועל האפשרות שצה"ל מסר נתונים לא נכונים הוא חמור ומטריד. צריך לברר את הנושא במיידי וטוב עשה חברי גבי אשכנזי שכינס דיון דחוף כדי לברר את הנושא".

"השוויון בנטל הוא פצע פתוח בחברה הישראלית. מדינת ישראל חייבת להביא את הנושא לסיומו על ידי חקיקת חוק הגיוס בדיוק כפי שנכתב בידי מערכת הביטחון. זה מה שאנחנו מתכוונים לעשות".

ח"כ איציק שמולי, יו"ר השדולה לשוויון בנטל אמר: "טעות בספירה זה ב-1, 2, 30 אולי 100 - לא באלפי אחוזים ולאורך כמה וכמה שנים. זו הונאה. זיוף בזדון. צה"ל באמת יקר לכולנו, תגובה מתחפרת מסוג זה במקום לקיחת אחריות רק מגבירה את חוסר האמון. אני מברך את הרמטכ"ל על ההחלטה למנות את האלוף נומה לעמוד בראשות ועדת בדיקה" ציין הח"כ.

האלופה לשעבר שעמדה בראש אכ"א - חברת הכנסת אורנה ברביבאי אמרה: "טוב יהיה אם צה"ל יבצע בדיקה מיידית ומעמיקה לברור הפער בנתוני גיוס החרדים. אם נפל פגם - הוא בוודאי יטופל. מה שברור הוא שאין בכך כדי להפחית מחשיבות גיוסם של החרדים. היום יותר מתמיד על הממשלה להסדיר את גיוס החרדים לצה"ל".

בעקבות הפרסום יו"ר ועדת חוץ וביטחון והרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי זימן דיון מיוחד בוועדה.

בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת זימנו את נציגי הצבא ומשרד הביטחון לדיון שיתקיים בוועדה ובו הם ביקשו לשמוע הסבר מאנשי הצבא ומשרד הביטחון על אופן הליך קביעת הנתונים. בדיון אמרו ראש אכ"א מוטי אלמוז ורח"ט תומכ"א אמיר ודמני, כי לא היו זיופים.

נציב קבילות החיילים לשעבר, אלוף במילואים יצחק בריק, פרש ביקורת חריפה על פרשת נתוני גיוס החרדים. "יש בידי מידע מהימן, שלפיו קצינים בכירים באגף כוח אדם (אכ"א) בצה”ל ידעו בשנה האחרונה על זיופים שנעשו גם בשנים הקודמות במספר המתגייסים החרדים לצבא".

בשיחה עם טל לב רם הכתב הצבאי של עיתון 'מעריב', אומר בריק, "לפי הידוע לי נמסרה גם הקלטה לקצין בכיר באכ"א, שבה מתוודה קצין זוטר ששירת במדור חרדים בצה"ל על כך שהוא נדרש לזייף ולנפח את מספר התגייסים החרדים במשך שנים" ולא רק במשך שנתיים כפי שפורסם.

לדבריו, "לתדהמתי, ראש אכ"א אלוף מוטי אלמוז אמר לוועדת חוץ וביטחון כי אין מדובר בזיוף ובפעולה במזיד, אלא בטעות ובחוסר מקצועיות", הוסיף. "זו התייחסות מביכה, ואני לא יודע אם לצחוק או לבכות".

בריק. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשיחה עם 'מעריב', אומר בריק כי המידע שבידיו מצביע גם על חשד למעורבות של גורמים אזרחיים הפועלים לגיוס חרדים בדרכים לא כשרות לכאורה, והוא דורש לפתוח גם בחקירת משטרה בנושא זה.

בטקס פרסי ראש המטה הכללי ליחידות מצטיינות לשנת התש"פ, שהתקיים במעמד כל חברי פורום המטה הכללי, התייחס הרמטכ"ל אביב כוכבי לפרסומים, ואמר כי 

"יושר, אמירת אמת ודיווח אמין הם נשמת אפו של צה"ל - זהו צו מחייב העובר כחוט השני מהמ"מ המדווח למ"פ בעיצומה של הלחימה על היעד, דרך ראש ענף המציג נתונים ומתאר מציאות למפקדיו, ועד לפיקוד העליון המשקף את המציאות הביטחונית לדרג המדיני" אמר כוכבי על הפרסום של הכתבת הצבאית הוותיקה כרמלה מנשה, לפיו הוצגו נתונים שקריים אשר הגדילו בעשרות אחוזים את מספר החרדים שהתגייסו לצה"ל.

"כל תחקיר נדרש להוציא את כל העובדות לאור היום, לנתח אותן מכל כיוון, ולסכם ביושר את המסקנות" אמר הרמטכ"ל, והוסיף "נעשה זאת לעולם בדיוק ובאופן חד ובהיר, תוך הצגת האמת, כל האמת, רק את האמת - ויותר מכך, תוך התמודדות עם השלכות האמת".

בנאומו הבהיר הרמטכ"ל כי "הצגת דברים שלא כהווייתם, היא הפרה של חוזה האמון הקיים בין צה"ל לבין החברה הישראלית, אשר מפקידה בידיו את בניה ובנותיה". עוד הוסיף והבהיר "במקום בו נגלה טעות - נלמד ונשפר, ובמקום בו יתגלה זדון או כוונת מכוון, ננקוט יד קשה. בתחום זה אין ולא יהיה מקום לפשרות, אין ולא יהיה מקום לעיגול פינות והעלמת עין".

 

 

גיוס חרדים לצה''ל זיוף נתונים אגף כוח האדם אביב כוכבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד