י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
לקראת שינוי דרמטי

הועדה המיוחדת שהוקמה ממליצה לרמטכ"ל לוותר על גיוס החרדים

כחודשיים לאחר שפורסם על זיוף נתוני הגיוס של הציבור החרדי: הוועדה המיוחדת גיבשה את מסקנותיה ובין היתר החליטה על המלצה לוותר על גיוס גורף לכלל החרדים - כפי שהורה בג"ץ • הוועדה קבעה כי נתוני הגיוס של צה"ל "היו שגויים ואף מוטים" • 'בחדרי חרדים' עם הסיפור המלא

הועדה המיוחדת שהוקמה ממליצה לרמטכ"ל לוותר על גיוס החרדים
אילוסטרציה צילום: פלאש 90

למעלה מחודשיים מאז פורסם ברשת ב' על זיוף נתוני הגיוס, הוועדה המיוחדת - שהוקמה לבקשת הרמטכ"ל אביב כוכבי - גיבשה את מסקנותיה ובין היתר החליטה על המלצה לוותר על גיוס גורף לכלל החרדים, כפי שהורה בג"ץ. הדבר עלול להקל גם על הקרב הפוליטי סביב פלונטר ביטול חוק הגיוס.

על פי הפרסום של 'הארץ', הוועדה שמינה הרמטכ״ל כוכבי כדי לבדוק את זיוף נתוני הגיוס של החרדים, תמליץ לצבא לבחון מחדש את הורדת גיל הפטור בהדרגה, או את ביטולו, כדי לפעול לשילוב חרדים בשוק העבודה על ידי מתן פטור בגיל צעיר יותר מגיל 24 - הקבוע כיום בחוק.

בדו"ח שהוגש בימים האחרונים לרמטכ"ל נקבע עוד כי על צה"ל לבחון מחדש את האסטרטגיה שלו בגיוס חרדים, וכי יש לשקול להוריד בהדרגה את גיל הפטור לחרדים, עד ביטול הגבלת הגיל.

לקראת שינוי דרמטי. הרמטכ"ל כוכבי. צילום: תומר נויברג, פלאש 90

כותבי הדו"ח טוענים כי תנאי הגיוס המפליגים שניתנים לחרדים עלולים לפגוע בערך השוויון. ועל כן, על הצבא להגדיר מה הם היקפי הגיוס הרצויים של חרדים ובאילו תנאי שירות.

הוועדה קבעה עוד כי נתוני הגיוס שפרסמו באגף כוח האדם של צהל "היו שגויים ואף מוטים". מספר המתגייסים החרדים שהוצג לא תאם את יעדי הגיוס שנקבעו בחוק; ולכן אין הוכחה למגמת עלייה בחרדים המתגייסים בשנים האחרונות. הדו"ח קובע כי נעשתה במקרה הנ"ל רשלנות.

אם כן, נקבע על ידי הכותבים, כי לא נמצאו ראיות שהספירה הייתה מוטה כתוצאה מלחצים פוליטיים.
האחריות לכשלים בפרשה תוטל על בכירי אגף כוח אדם.

כאמור, הכותרת של הדו"ח היא העמדה של בכירי הצבא שחתומים עליו, הממליצים להגדיל את היקפי הגיוס הרצויים לגיוס בחורי ישיבה חרדים, וכן לקבוע באילו קבוצות של החרדים מוטב להתמקד ואף לשקול הורדת גיל הפטור - דבר שישנה דרמטית את יחס המדינה לחוק גיוס חובה.

חוק גיוס פטור מגיוס אביב כוכבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד