י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

כך תשמרו על התפילין שלכם

תפילין הינו תשמיש קדושה, ולכן, יש לשמור עליו מכל משמר. הוא כולל שתי קופסאות עור. האחת נקראת "תפילין של ראש" והשנייה קרויה "תפילין של יד" 

כך תשמרו על התפילין שלכם
תפילה צילום: pixsabay

פינה בבית לתפילין

הקשר ביו כל יהודי מאמין לאלוקיו מאופיין במספר דרכים. אחת מהן היא התפילה הנעשית בבית הכנסת ובאתרים אחרים שיש או אין בהם מניין. קשר אחר הוא בהנחת תפילין שנחשבת למצוות יסוד המסמלת יותר מכל  את החיבור לה'. היא נחשבת גם לאינדיבידואלית ואישית, ולמעשה, מתחילה כאשר הבן מגיע לגיל בר מצווה. בשלב זה של חייו הוא מתוודע אליה ולומד את הברכות הקשורות אליה. מכאן ואילך, הוא חייב להניח תפילין מדי יום חול למעט ימי שבתות וחגים, ולרוב, בשעות הבוקר. כך, עד סוף ימיו. את התפילין מאחסנים במקום מיועד ושמור בבית.

תפילת הבוקר

יהודי המניח תפילין בביתו עם שחר מתייחד בהתרגשות רבה עם אלוקיו. לרוב, בשעת ההנחה הוא מתפלל את תפילת השחר, ולאחר מכן, פונה לענייני יומו. הוא מייחד פינה בבית לתפילין אשר מהווה עבורו אזור אינטימי לנשיאת התפילה. במקרים בהם הוא יוצא עם שחר לבית הכנסת, הוא נוטל את התפילין עימו ומחזירם לאותה מגירה בארון שבה היא נשמרת עד לשימוש הבא. היות והתפילין עשוי מעור איכותי הרי שהוא יכול לשמש את בעליו למשך שנים רבות, ובמרבית המקרים, לאורך כל החיים. את התפילין הראשון קונים ההורים בבר מצווה, ובנוסף להם, רוכשים טלית יפה אשר תשמש את הבן בטקסים ולאורך שנים.

כתיבת קלף ע"י סופר סת"ם

תפילין הינו תשמיש קדושה, ולכן, יש לשמור עליו מכל משמר. הוא כולל שתי קופסאות עור. האחת נקראת "תפילין של ראש" והשנייה קרויה "תפילין של יד". בכל קופסא מצוי קלף שעליו רשומות ארבע פרשיות מהתורה. קיימות שתי שיטות כתיבה: שיטת רש"י ושיטת רבנו תם. הקלף שבתוך הקופסא נכתב על ידי סופר סת"מ ירא שמיים שהוסמך לאומנותו על ידי מוסדות רבניים. הוא מתמחה ומוסמך לכתוב גם על קלפים המיועדים עבור ספרי תורה ומזוזות. סופר סת"ם נבחר לאומנותו בקפידה רבה והוא כותב על הקלף בתשומת לב רבה וכאשר הוא לבד עם עצמו. הכיתוב חייב להיות ללא טעויות אחרת הקלף ייפסל.

אופי השימוש

ביסוד המצווה יש עקרון של "נעשה ונשמע". תפילין היד מסמלת את עקרון הנעשה, ואלו של הראש את הבנת הדברים. תפילין הראש מחולקות לתאים נפרדים ואילו אלו של היד מורכבות רק מתא אחד וכאן הכוונה היא להדגיש שמדובר באמירה מיוחדת המסמלת ומדברת על כך שמעשי האדם צריכים להיות מאוחדים ומזוהים עם מסורת ישראל. מקופסת  הראש מתדלדלות מטה שתי רצועות בעת שמניחים אותה על הראש. לקופסת הידיים יש רצועות ארוכות מאוד. כאשר מניח בעל המצווה את התפילין על היד הוא כורך אותן על הזרוע ועל כף היד. יש סדר קבוע להנחתן והורדתן. תחילה קופסת הראש ואחר כך קופסת הידיים. סדר ההורדה הפוך. בעת ההנחה מברכים על הנחת תפילין ובנוסף, מתפללים בשעה שהן מונחות על הראש והידיים.

בתי תפילין

התפילין עשויים מסוגי בתים שונים הנבדלים ביניהם בסוגי העור. יש העשויים מעור בהמה דקה, מעור של בהמה גסה ובתים יוקרתיים יותר העשויים מעור של בהמה גסה מהודרת. כולם איכותיים, וכל אחד יכול לבחור באלו המתאימים לטעמו האישי, יכולותיו הכספיות וכדומה. את התפילין מייצרים בהקפדה רבה עסקים ובתי מלאכה אשר קבלו הכשר רבני מיוחד לכך. כל הייצור נעשה תחת בקרת איכות גבוהה. מומלץ לרכוש אותן ממשווק בעל מוניטין אשר מקפיד על כל תהליך הייצור. תשמישי קדושה אלו יהיו איכותיים וטהורים מפאת חשיבותם לכל יהודי מאמין וירא שמיים. ניתן לקבל אצל חברת אחוזת הקודש ייעוץ לגבי הסוגים הקיימים.

תפילין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד