י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
יש שגיאות במנהיגים

הצוואה של המשפיע: "אל תהיו קשורים לאף מפלגה או חסידות"

צוואה מפתיעה של המשפיע הגאון הצדיק רבי סנדר ארלנגר זצ"ל שנפטר בשבוע שעבר - נחשפת כעת לאחר פטירתו • בצוואתו שנכתבה בשנת תשנ"ט כותב המשפיע כי "אין להיות שייך לשום חוג ולשום מפלגה" • "אף על פי שיש מעלות בכח הרבים - יש הרבה שגיאות" • הסיפור המלא 

הצוואה של המשפיע: "אל תהיו קשורים לאף מפלגה או חסידות"
המשפיע רבי סנדר ארלנגר זצ"ל צילום: בעריש פילמר

המשפיע הגאון הצדיק רבי חזקיהו אלכסנדר סנדר יצחק ארלנגר זצ"ל, שהשיב את נשמתו ליוצרה בסוף השבוע, אחר עשרות שנות ייסורים של אהבה והוא בשנת הס"ט לחייו, כתב צוואה במשך השנים לבני המשפחה והתלמידים. 

רבי סנדר זצ"ל, שהיה מפורסם ביראתו ותורתו, וזיכה את ישראל בקדושתו וטהרתו, חיבר חיבורים להרבות טהרה בישראל והעמיד תלמידים הרבה בכל חלקי התורה, ונודע כקנאי לדבר ה' עת לחם את מלחמות גיוס בני הישיבות, חילולי קברים ועוד. 

בחלק מהצוואה, שהגיעה לידי 'בחדרי חרדים' ונכתבה כחוברת תחת השם "צוואה לדורות ישרים" בשנת תשנ"ט, כותב רבי סנדר זצ"ל לא להיות קשור עם אף חוג בציבור החרדי, "אל תהיו קשורים ביותר בשום מפלגה או חסידות, כי אף על פי שיש מעלות בכח הרבים וצריך להצטרף לטובה עם דברים טובים ומרובים העושים את המצווה, מכל מקום היום הזה יש הרבה שגיאות, הן במנהיגים והן באותם ששופטים את שופטיהם". 

עוד נכתב, "הכל מתנהל כפי רוח הזמן ותולים ההכשר שבודאי הרבים או הרביים צודקים ואחד עושה את השני, הרבים מכתירים ונתלים במוכתרים מהם, ומצווים גם כן עליהם". בנוסף, כותב רבי סנדר זצ"ל כי אין צורך לבקר אחרים, "אין מצווה לקטרג ולמצוא מומי אחרים, ואם רצונך קח יצר הביקורת ובקר עצמך תחילה". 

המקורבים מסבירים כי זו הייתה דעתו גם כל השנים, לא להיות שייך לאף חוג, כי לא יודעים מה דעת המנהיג - שלפעמים כך ולפעמים אחרת. 

בנוסף, כותב המשפיע בצוואה שלא להאריך בהספדים ולא להשתמש בתואר 'צדיק', רק לכתוב 'הרב המזכה את הרבים'.

כידוע, רבי סנדר זצ"ל עמד בעוז ובגאון והכריז בבית המשפט כי רק חוקי התורה מחייבים אותו וכי הוא ימשיך להיאבק ולמנוע חילול קברי ישראל בכל מקום ובכל שעה. כך היה מראשי המדברים בכל עצרות המחאה נגד גזירות הדת, אם בהתערבות והחדרת תכנים פסולים במוסדות החינוך, גזירות הגיוס, פרצות הטכנולוגיה ויתר עצרות החיזוק - בכל נושא שעלה על הפרק.

התלמידים מספרים כי מעולם לא נשא פני איש, קטן כגדול, וככל שראה שישנה פרצה בחומה היהדות עמד מעל כל במה והכריז את דבר ה' ברמה. גם כאשר אנשים אותם העריך והוקיר חטאו לאמת והתירו את אשר ראה לאסור, לא נשא פניהם והכריז ברבים כי אין לסמוך על הוראתם.

רבי סנדר ארלנגר צוואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד