י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"יצא המרצע מן השק"

הסגרת מלכה לייפר: הפרקליטות מבקשת עיון מחדש

הפרקליטות הגישה בקשה לעיון מחדש בהחלטה להגשת חוות דעת מטעם ההגנה בתיק מלכה לייפר. פרקליטיה: "יצא המרצע מן השק"

הסגרת מלכה לייפר: הפרקליטות מבקשת עיון מחדש
לייפר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה הגישה היום (רביעי) לבית המשפט המחוזי בירושלים, בקשה לעיון מחדש בהחלטת השופטת להתיר הגשת חוות דעת נוספות מטעם מלכה לייפר (שייכתבו על ידי פרופ' טיאנו ופרופ' קוטלר), להורות על העברת חוות הדעת שתוגש/תוגשנה לעיון חברי הפאנל לפני עדותם, להבהיר את החלטת בית המשפט שניתנה אתמול בעניין שמירת זכותה של לייפר לזמן עדים נוספים מטעמה, וכן להחיש את הדיון, לקבוע מועד למתן החלטה בסוגיית הכשירות ולקבוע מועד טנטטיבי לדיון בעתירה ולמתן החלטה בה.

בתחילת שבוע שעבר הוגשה לבית המשפט חוות דעתם של פאנל המומחים שמינה בית המשפט לדון בשאלת כשירותה של מלכה לייפר לעמוד להליך הסגרה. פאנל המומחים קבע פה אחד כי היא יכולה לעמוד לדין ומתחזה בוודאות לגבי כושר שיפוטה ויכולת תפקודה. נוכח העמדה החד משמעית אליה הגיעו חברי הפאנל לפיה לייפר מתחזה בוודאות לגבי כושר שיפוט ויכולת תפקודה סברה הפרקליטות כי אין מקום או צורך לחקור את חברי הפאנל על חוות דעתם.

הסגרת מבוקשת שתנאי חוק ההסגרה מתקיימים לגביה הינה מחויבות בינלאומית שנטלה על עצמה מדינת ישראל מול אוסטרליה באמנת הסגרה בילטראלית שנכנסה לתוקף ב-3.1.1976. התארכותו יוצאת הדופן של הליך ההסגרה שבנדון, בעטיה של התחזותה של המשיבה לסובלת ממחלת נפש, כמו גם הפתח שניתן כעת להימשכות נוספת של ההליכים, גורמים לכך שישראל אינה מכבדת את מחויבותה על-פי אמנה זו, והדבר גורם נזקים משמעותיים ליחסים בין ישראל ואוסטרליה ופוגע בתדמיתה של מדינת ישראל בעולם.

לנוכח חוות הדעת של פאנל המומחים, ברור כעת כי בית המשפט הנכבד, הליך ההסגרה וכן  שירותי בריאות הנפש נפלו קרבן זה למעלה מחמש שנים למסכת של פעולות מרמה והתחזות מבית היוצר של המשיבה ומקורביה. מתבהרת כעת התמונה העגומה לפי ההחלטה בעבר על הקפאת ההליך והעיכובים הרבים עד כה היו והינם פרי התחזות של לייפר, ובגינם שובש ההליך המשפטי ונפגמה משמעותית יכולתה של ישראל לעמוד עד כה במחויבותה הבינלאומית כלפי אוסטרליה. המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה סבורה כי נכון כעת להסיר כל מכשול מן הדרך, להתקדם בהליך ההסגרה תוך חתירה להכרעה, ולמנוע בכל דרך מצב בו המשיבה ממשיכה לעכב את ההליך ולשבשו בדרכי מרמה.

לאור האמור מבקשת היום המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה מבית המשפט לעיין מחדש בהחלטתו להתיר הגשת חוות דעת נוספת של פרופ' טיאנו (בבקשה נכתב כי פרופ' טיאנו מתפקד בתור הרופא של לייפר ובהתאם לכך אינו עד מתאים לחוות דעה על מצבה) , להבהיר את החלטתו לגבי חוות הדעת של פרופ' קוטלר ולגבי זכות המשיבה לזמן עדים, להורות על העברת חוות הדעת שתוגש מטעם המשיבה לחברי הפאנל וכן לקבוע מועדים למתן החלטה בדבר כשירותה של המשיבה לעמוד בהליך הסגרה, לדיון בעתירת ההסגרה ולהחלטה סופית בעתירת ההסגרה.

עורכי הדין טל גבאי ויהודה פריד, פרקליטיה של מלכה לייפר, מסרו בתגובה: "יצא המרצע מן השק. הבקשה לשופטת 'לעיין מחדש בהחלטתה' מהווה ניסיון לרמוס זכויותיה משפטיות של מי שאינה כשירה לעמוד לדין על ידי הפרקליטות והכול בשל לחצים פוליטיים להם אחראים מספר ארגונים שהפכו את תיק ההסגרה לתיק הדגל שלהם ואינם מהססים להוציא את דיבתנו רעה בעולם כחלק מהלחץ הפוליטי. ראוי שנלמד מהרשויות בקפריסין שידעו לבלום את ניסיונות ממשלת בריטניה להתערב בפרשת התיירת הבריטית שהואשמה בתלונת שווא נגד תיירים ישראלים. הגיע הזמן שגם במדינת ישראל שבה מערכת משפטית לתפארת לא נאפשר לשיקולים לא משפטיים לפגוע בטוהר ההליך ואנחנו מצפים מהפרקליטות לחדול מהפעלת לחץ פסול על בית המשפט".

מלכה לייפר הסגרה לאוסטרליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד