י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
אפקט המימד החמישי או הסירוב לעימות?

סקר אופטימי: 'הליכוד' עוקפת את 'כחול לבן' - החרדים בכוח שיא

הניצחון קרוב מתמיד? סקר ראשון במערכת הבחירות הנוכחית, נוסך מעט אופטימיות בגוש הימין. כאשר על פיו, לא רק שהגוש גדול יותר וקרוב ל-61 מנדטים, הליכוד עוקפת את כחול לבן בשני מנדטים. לצד זאת, החרדים מתחזקים משמעותית וליברמן נחלש • עמית סגל מנתח את התוצאות

סקר אופטימי: 'הליכוד' עוקפת את 'כחול לבן' - החרדים בכוח שיא
ח"כים מיהדות התורה במליאה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

11 יום לבחירות, וסוף כל סוף סקר ראשון שמראה על תזוזה קלה במערכת הפוליטית. סקר שערך מכון 'דיירקט פולס' בהנהלת שלמה פילבר, מציג מספר מנדטים חריג והפוך מהמגמה של כולם.

שתי הכותרות המרכזיות: 'כחול לבן' אחרי שבוע קשה מאבדת 2 מנדטים "ימין לייט" שנוטשים אותה והופכים למתלבטים. כמנדט נוסף מכחול לבן נודד לרשימה המשותפת - שתגדל ככל הנראה ל- 14 מנדטים.

צריך לציין שזהו סקר גדול, עם לא פחות מ- 976 נדגמים. בנוסף אליו, ערכו במכון בשבועיים האחרונים סקרים מעמיקים בחברה הערבית, בציונות הדתית ובמגזר החרדי. בסה"כ נדגמו מעל 3,000 איש. כולם שוקללו לסקר זה.

על פי הסקר, אילו הבחירות לכנסת ה-23 היו מתקיימות היום, מפלגת הליכוד הייתה עושה מהפך ומקבלת 33 מנדטים, לעומת 'כחול לבן' שצונחת ל-31 מנדטים בלבד. הרשימה הערבית המשותפת עם 14 מנדטים.

הגוש החרדי מתחזק ומקבל 17 מנדטים, ש"ס בראשות אריה דרעי 9 לעומת 9 בבחירות האחרונות ויהדות התורה בראשות יעקב ליצמן 8 לעומת 7 בבחירות האחרונות. 

העבודה – גשר - מרצ בראשות עמיר פרץ, אורלי לוי אבקסיס וניצן הורוביץ מקבלת 10 מנדטים. ימינה בראשות נפתלי בנט עם הרב רפי פרץ, איילת שקד ובצלאל סמוטריץ' מתחזקת מעט ומקבלת 8 מנדטים.

ישראל ביתנו בראשותו של אביגדור ליברמן נחלשת ומקבלת 7 מנדטים בלבד.

עוצמה יהודית בראשות עוצמה יהודית לא עוברת את אחוז החסימה ומקבלת 1.2% מקולות הבוחרים.

על פי החלוקה לגושים: גוש הימין עם 58 מנדטים, גוש השמאל-ערבים עם 55 מנדטים, וליברמן שלא נספר באף אחד מן הגושים עם 7 מנדטים בלבד.

הפרשן הבכיר עמית סגל, הגיב לתוצאות הסקר וניתח את אותן:

 1. אותם 2 מנדטים של בוחרי כחול לבן מספטמבר 19, בעלי עמדות ימין מרכז, הצהירו כי הם מתלבטים וטרם החליטו למי יצביעו הפעם. בסקר עמדות רואים כי עמדותיהם בנושאי הריבונות, העימות, ההתאמה לראשות הממשלה, ויכולתו של נתניהו להמשיך לכהן תחת משפט - תואמות את עמדות הימין.

2. כשני שליש מנדט מהמגזר הערבי שהצביעו לכחול לבן בספטמבר 19 הצהירו שיצביעו למשותפת, בנוסף לחצי מנדט נוסף של מצביעי מרץ והעבודה שנוטשים את האיחוד.

3. ש"ס, שהייתה קרובה מאוד למנדט התשיעי בספטמבר 19, זוכה בו לאחר שמצביעי 'גשר' הימניים (שהלכו אחרי אורלי לוי לעבודה - גשר) לא מוכנים להצביע לשותפות עם מרצ וחוזרים למפלגה החברתית מסורתית בימין.

4. ימינה, שקיבלה בספטמבר 19 שבעה מנדטים - מצליחה בקושי להגיע למנדט השמיני, והיא תצטרך להתאמץ לשכנע את מנדט המתלבטים בינה לבין הליכוד לבחור בה לקראת היישורת האחרונה.

5. נתניהו, שהתחיל את קמפיין הנעת המצביעים מוקדם מאוד הפעם, "חורש" את מוקדי הליכוד ומלהיב את בוחריו. אחוז הבטוחים שיגיעו להצביע מקרב מצביעי הליכוד, עלה ב- 3% והם סוגרים את הפער מול אחוזי ההצבעה הגבוהים של כחול לבן. כל אחוז הצבעה נוסף בריכוזי הליכוד מוערך בכחצי מנדט.

6. עוצמה יהודית נחלשת יחסית להישגה מספטמבר 19, ומעבירה כמנדט שרובו הולך לליכוד אך גם ליהדות התורה שמשלימה בזכותו את המנדט השמיני שלה.

7. ליברמן יציב בקהל הרוסי שלו אך נאבק עם כחול לבן על הכנף השמאלית של ישראל ביתנו, שם פריכות המצביעים אליו גבוהה.

8. העבודה - גשר - מרצ מתחזקת מעט ומתייצבת על קהל בוחרי שמאל יציב שתוכנית המאה ועמדתה העמומה של כחול לבן גורמים להם להעדיף מפלגת שמאל מובהקת שמתנגדת לתוכנית, על פני החשש מממשלת אחדות וסיפוח בכחול לבן.

9. לבסוף, כחלק משינוי המגמה, אחוז התלבטים שטרם החליטו עלה מ- 6% ל- 10%.

10. אחוז ההצבעה הצפוי במגזר הערבי נכון להיום אמור להיות גבוה בכ- 3% מספטמבר 19 וגם אחוז ההצבעה לרשימה המשותפת בתוך המגזר יגדל, אך שני אלה לא יספיקו להם למנדט ה-15.

מכון הסקרים דיירקט פולס סקר בחירות בחירות 2020 בחירות לכנסת ה-23 שלמה פילבר עמית סגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד