י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"כחול איתן איתנה"

הליגיטמציה להעביר ביקורת על ביבי ועל שחיתות פוחתת, ועצם קיומה מוטל בספק

האמנם כחול לבן איתנה? • אם עד עכשיו הדבק שהרכיב את ארבעת ממדיה נשאר דבוק בעקבות המאבק בשחיתות, המימד החמישי מאיים על קיומה של מפלגת בעלת ארבעת המימדים • טור דעה // דרור מנדל

הליגיטמציה להעביר ביקורת על ביבי ועל שחיתות פוחתת, ועצם קיומה מוטל בספק
בנימין נתניהו / בני גנץ צילום: הדס פרוש/יונתן זינדל, פלאש 90

בני גנץ לא חזק בראיונות. זכור לכולנו שהתבלבל בראיון לאתר ווינט באומרו ״כחול איתן איתנה״. ברור לכל שהתבלבל, אין לייחס לנאמר שום דבר אמיתי. אך כיום המשפט מהדהד ונשאלת השאלה.

האמנם כחול לבן איתנה?

חודש לא קל עבר על קברניטי כחול לבן. תחילה, פרסום עסקת המאה וסדר היום המדיני שתפס אותם לא מוכנים. אף מפלגה לא יכולה להתמודד עם אשף המדינאות, בנימין נתניהו. עשרות המנהיגים שבאו הנה ליום השואה הבינלאומי, הביקור של נתניהו בסודן, והטרמפ לנעמה יששכר חיזקו את תדמית המדינאי הבלתי מעורר של נתניהו. פרסום עסקת המאה הביך את כחול לבן ועוצר ראיונות הוטל על חברי הכנסת.

בנוסף, קמפיין החסינות שנגנז פגע בכחול לבן. ומחסינות לחסינות, תדמיתה של כחול לבן נפגע בהימנעות של חלק מחברי מפלגתה בחסינות של חיים כץ. כולנו זוכרים את צעקות הגוועלד לנוכח הרצון להפוך את הכנסת לעיר מקלט. ההימנעות של חלק מהמפלגה חיזקה את תדמית המפלגה כמפלגת ״רק לא ביבי״. ״לא ביבי אין חסינות״ מיהר לצייץ עמית סגל.

כל אלו העיבו על הקמפיין של גנץ אך לא פגעו בו קשות. לעומת זאת, פרשת המימד החמישי ופרסום ההקלטות של גבי אשכנזי פוגעים קשות בליגטימציה של כחול לבן. עד עכשיו הצליחו קברניטה לייצר תדמית ממלכתית, ורחוקה ממושחתת. עכשיו, התדמית נשחקה.

אך יותר מכך, הליגיטמציה להעביר ביקורת על ביבי ועל שחיתות פוחתת. ועצם קיומה מוטל בספק. אם עד עכשיו הדבק שהרכיב את ארבעת ממדיה נשאר דבוק בעקבות המאבק בשחיתות, המימד החמישי מאיים על קיומה של מפלגת בעלת ארבעת הממדים. לכחול לבן יהיה קשה להסביר את הליגיטמציה בעצם קיומה של המפלגה, וזו הסכנה הגדולה.

במשך כל חייו הפוליטיים יאיר לפיד ברח משחיתות כמו מאש, גם בלי שדבק בגנץ ואשכנזי רבב, ריח השחיתות או אם תרצו עננת השחיתות והמשטרה באוויר. לפיד ברח עד כה כמו מאש מכל ברית עם בן אדם עם עננה משפטית. לפיד זנח את החבר אולמרט, וחייב את יעקב פרי להתפטר רק בגלל עננת השחיתות. יאיר לפיד מיתג עצמו כלוחם השחיתות. יהיה מעניין לראות כיצד יגיב לכל הפרשות האחרונות.

תומכי ביבי יכולים להמשיך ולדבר על הכריזמה החלולה של גנץ ועל הטעויות שלו, על המימד החמישי, ועל הקלטות אשכנזי, אך בואו נודה באמת, הם משכנעים בעיקר את עצמם. מצביעי כחול לבן יעדיפו כל בן אדם על פני נתניהו. זו הסיבה לפער בין נתניהו לגנץ בהתאמה לראשות הממשלה אך ליציבות של גנץ בסקרים.

זו גם הסיבה שהפרשות האחרונות לא יפגעו בכחול לבן בסקרים. הם יפגעו בליגטמציה שלהם. ובפוליטיקה, זה הכל. יהיה מעניין לראות האם כחול לבן, עדיין איתנה.

המימד החמישי בני גנץ בנימין נתניהו מפלגת כחול לבן יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד